Управління конкурентоспроможністю підприємств

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Authors
Храпкіна, Валентина
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
В умовах глобалізації та інтеграції підприємств України в світовий простір, який супроводжується невизначеністю та кризою в економіці, важливим є чітке розуміння сутності процесу управління конкурентоспроможністю підприємств. У статті розглянуто еволюцію економічної думки щодо конкурентоспроможності підприємства. Визначено періоди становлення та розвитку системи управління конкурентоспроможністю. Узагальнено сучасні погляди на управління конкурентоспроможністю підприємств в умовах нестабільного ринкового середовища. Визначено, що погляди науковців щодо досліджуваного поняття групуються з точки зору функцій управління, менеджменту, сукупності певних дій та способів впливу та процесу управління. Встановлено, що на конкурентоспроможність підприємства впливають як зовнішні, так і внутрішні фактори. Висвітлено певні детермінанти формування парадигми управління конкурентоспроможністю підприємства.
В условиях глобализации и интеграции предприятий Украины в мировое пространство, которое сопровождается неопределенностью и кризисом в экономике, важно четкое понимание сущности процесса управления конкурентоспособностью предприятий. В статье рассмотрена эволюция экономической мысли конкурентоспособности предприятия. Определены периоды становления и развития системы управления конкурентоспособностью. Обобщены современные взгляды на управление конкурентоспособностью предприятий в условиях нестабильной рыночной среды. Определено, что взгляды ученых о конкурентоспособности предприятия группируются с точки зрения функций управления, менеджмента, совокупности определенных действий и способов воздействия и процесса управления. Установлено, что на конкурентоспособность предприятия влияют как внешние, так и внутренние факторы. Рассмотрены отдельные детерминанты формирования парадигмы управления конкурентоспособностью предприятия.
In the context of globalization and integration into the world space, which is accompanied by uncertainty and crisis in the economy, enterprises are the main link of the state economy, as well as the driving force of creating society's products and providing the necessary services. That is why special attention should be paid to the development of such a mechanism, which would not only create favorable conditions for the efficient operation of enterprises, but also provide it with a high level of competitiveness. The formation of competitive relations contributes to the creation of a developed, civilized market. The stable position of enterprises in the market is ensured primarily by its internal policy, which orients all employees to the active and purposeful development of activities in a continuous environment. This indicates the relevance of the study and the importance of a clear understanding of the essence of the process of managing the competitiveness of enterprises. The article considers the evolution of economic thought regarding the competitiveness of the enterprise. The periods of formation and development of the competitiveness management system are determined. The peculiarities of economic thought in each period are highlighted and theories of competitiveness are characterized. The huge variety of scientific approaches adds some ambiguity to the definition of the mechanism of managing the competitiveness of the business entity. It is determined that the views of scientists on the studied concept are grouped in terms of functions of management, management, a set of certain actions and ways of influence and management process. The article summarizes modern views on managing the competitiveness of enterprises in an unstable market environment. The competitiveness of the enterprise is considered as a generalizing, synthetic concept, which is formed under the influence of a set of different factors that affect all areas of business. It is established that the competitiveness of the enterprise is influenced by both external and internal factors. Certain determinants of the formation of the paradigm of enterprise competitiveness management are highlighted.
Description
Keywords
конкуренція, конкурентоспроможність, управління конкурентоспроможністю, підприємство, стаття, конкуренция, конкурентоспособность, управление конкурентоспособностью, предприятие, competition, competitiveness, competitiveness management, enterprise
Citation
Храпкіна В. В. Управління конкурентоспроможністю підприємств / Храпкіна В. В. // Причорноморські економічні студії. - 2020. - Вип. 51. - C. 245-248. - https://doi.org/10.32843/bses.51-39