Визначення групи суб'єктів господарювання при правозастосуванні норм конкурентного права
Loading...
Date
2021
Authors
Шкляр, Сергій
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Ефективне правозастосування регуляторним органом норм права у його рішеннях і залишення їх у силі після судового оскарження нерозривно пов’язане із законодавчими конструкціями та їх правильним трактуванням. Українське законодавство у сфері захисту економічної конкуренції порівняно нове і досі на буває свого становлення, тому окремі проблемні питання його застосування ви діляються тільки після певного періоду практичного застосування. Одним із таких питань є правильність визначення Антимонопольним комітетом України (АМКУ) терміна "група суб’єктів господарювання" та його правозастосування судами у справах щодо притягнення до відповідальності суб’єктів господарювання. Незважаючи на окремі дослідження, нині можна констатувати відсутність комплексного дослідження у цій сфері, особливо з аналізом відповідної практики Європейської комісії.
Метою статті є підтримання законодавчих змін, спонукання до єдності практичного правозастосування та подальших досліджень й аналізу практики законодав ства про конкуренцію Європейського Союзу (ЄС). Необхідність законодавчих змін підкріплюється можливістю змінити підходи у правозастосуванні, впровадити сучасні методології та наблизити законодавство України до законодавства ЄС.
Дослідження проведене на основі аналізу змін у доктрині єдиного суб’єкта го сподарювання в ЄС, порівнянні законодавчого терміна "група суб’єктів господарю вання" із сучасними реаліями та зміною підходу АМКУ у своїх рішеннях і мето дичних рекомендаціях. Виявлення проблематики правозастосування здійснене за допомогою аналізу рішень АМКУ порівняно з судовою практикою.
Результатами дослідження є виявлення неповного опису та звуження поняття "група суб’єктів господарювання" у законодавстві, а також різних його трактувань при застосуванні і розрахунку штрафних санкцій. Неправильність і множинність трактувань впливає на ефективність регулятора, рішення якого у подальшому не витримують судового перегляду, і це потребує єдності у правозастосуванні. Про ведене дослідження відображає актуальність висвітлених проблем, необхідність за конодавчих змін і подальших досліджень у сфері притягнення до відповідальності групи суб’єктів господарювання за порушення законодавства про захист економіч ної конкуренції. Основою для подальших досліджень має слугувати актуальна пра- возастосовна практика ЄС.
Задля подолання висвітлених проблем пропонуються законодавчі зміни та/або надання рекомендаційних роз’яснень із цього питання, які зададуть напрямок век тору правозастосування АМКУ.
The effective enforcem ent o f the rule of law by the regulatory body in its decisions and their rem aining in force after a court review is inextricably linked with the legislative structures and their correct interpretation. Ukrainian legislation on the protection o f econom ic com petition is relatively new and is still gaining ground, and, therefore, some problem atic issues of its application are identified only after a certain period o f enforcem ent. One of such issues is the accuracy o f the definition o f the term "group of undertakings", as interpreted by the A ntim onopoly Committee o f Ukraine as well as its application by courts in cases in w hich undertakings are brought to justice. Despite the fact that certain studies have been conducted in the area, currently there can be observed the lack o f comprehensive research in this area, especially that which would include the analysis o f the relevant practice of the European Commission. The aim of this article is to encourage legislative changes, the uniform ity of practical law enforcem ent and furth erresearch and analysis of the practice of EU competition law. The need for legislative changes is reinforced by the opprtunity to change approaches to law enforcem ent, introduce m odern m ethodologies, and bring the legislation of Ukraine more in line w ith the legislation o f the EU. The study is based on the analysis o f changes in the doctrine o f a single econom ic entity in the E European Union, as well as on the com parison o f the legislative term "group of undertakings" w ith m odern realities and the change in the approach o f the Antim monopoly Committee o f Ukraine in its decisions and guidelines. Identification o f law enforcem entissues w as carried out by way o f analyzing the decisions of the A ntim monopoly Committee of Ukraine in com parison with case law. The study found th at in the legislation the description o f the "group o f undertakings" term was incom plete and the concept itself was narrow ed dow n and interpreted in a variety of ways in the application and calculation o f fines. Such m ultiplicity an d inaccuracy of definitions influences the effectiveness of the regulator, the decisions o f which likely do not w ithstand fu rth er judicial review, and this requires uniform ity in law enforcement. The conducted study shows the relevance o f the issues highlighted, the need for legislative changes as well as further research in the area of bringing to justice a group undertaking for violations o f legislation on the protection o f econom ic com petition. The basis for further research should be current EU law enforcem ent practice. In order to overcom e the highlighted problem s, the legislative changes and/or the provision o f explanatory guidelines on this issue are proposed, w hich will set the direction of the vector o flaw enforcem ent of the Antimonopoly Committee of Ukraine.
The effective enforcem ent o f the rule of law by the regulatory body in its decisions and their rem aining in force after a court review is inextricably linked with the legislative structures and their correct interpretation. Ukrainian legislation on the protection o f econom ic com petition is relatively new and is still gaining ground, and, therefore, some problem atic issues of its application are identified only after a certain period o f enforcem ent. One of such issues is the accuracy o f the definition o f the term "group of undertakings", as interpreted by the A ntim onopoly Committee o f Ukraine as well as its application by courts in cases in w hich undertakings are brought to justice. Despite the fact that certain studies have been conducted in the area, currently there can be observed the lack o f comprehensive research in this area, especially that which would include the analysis o f the relevant practice of the European Commission. The aim of this article is to encourage legislative changes, the uniform ity of practical law enforcem ent and furth erresearch and analysis of the practice of EU competition law. The need for legislative changes is reinforced by the opprtunity to change approaches to law enforcem ent, introduce m odern m ethodologies, and bring the legislation of Ukraine more in line w ith the legislation o f the EU. The study is based on the analysis o f changes in the doctrine o f a single econom ic entity in the E European Union, as well as on the com parison o f the legislative term "group of undertakings" w ith m odern realities and the change in the approach o f the Antim monopoly Committee o f Ukraine in its decisions and guidelines. Identification o f law enforcem entissues w as carried out by way o f analyzing the decisions of the A ntim monopoly Committee of Ukraine in com parison with case law. The study found th at in the legislation the description o f the "group o f undertakings" term was incom plete and the concept itself was narrow ed dow n and interpreted in a variety of ways in the application and calculation o f fines. Such m ultiplicity an d inaccuracy of definitions influences the effectiveness of the regulator, the decisions o f which likely do not w ithstand fu rth er judicial review, and this requires uniform ity in law enforcement. The conducted study shows the relevance o f the issues highlighted, the need for legislative changes as well as further research in the area of bringing to justice a group undertaking for violations o f legislation on the protection o f econom ic com petition. The basis for further research should be current EU law enforcem ent practice. In order to overcom e the highlighted problem s, the legislative changes and/or the provision o f explanatory guidelines on this issue are proposed, w hich will set the direction of the vector o flaw enforcem ent of the Antimonopoly Committee of Ukraine.
Description
Keywords
група суб’єктів господарювання, єдиний суб’єкт господарювання, вирішальний вплив, контроль, Антимонопольний комітет України, антиконкурентні узгоджені дії, концентрація, стаття, group of undertakings, single economic entity, decisive influence, control, Antimonopoly Committee of Ukraine, anticompetitive concerted actions, concentration, article
Citation
Шкляр С.В. Визначення групи суб'єктів господарювання при правозастосуванні норм конкурентного права / Сергій Шкляр // Право України. - 2021. - № 11. - С. 103-114. - https://doi.org/10.33498/louu-2021-11-103