Balanced system of indicators as a tool of the formation of the creative potential of companies

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Authors
Ivanova, Nataliia
Klymenko, A.
Kucherenko, D.
Kuznetsova, Tetyana
Salimon, O.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
The modern driver of the country’s economic development is the creative economy, which is considered by many scientists as a new model of the growth. Ukraine has not stayed away from the process of forming a creative economy. According to the rating of the Global Creativity of the Martin Prosperity Institute, Ukraine ranked 45th among 139 countries. Analysis of the content of the Global Index suggests that it is the high rating of the Talent Index (24 positions) that caused a fairly high Global Index. The reinforcing components of the High Talent Index are the number of the highly educated people and the share of creative workers. The Technology Index is quite high (43 positions). As for the Tolerance Index, Ukraine ranked 105th. The considered components of the indices allowed us to draw a conclusion about the existing unrealized and powerful reserves of Ukraine’s creativity. An important component of the formation of the creative economy of Ukraine is the creative industries. However, research has shown that the sources of creative potential are in non-creative industries. The basis of such sources is a human capital. It is important to find tools that will increase the creative potential of any business structure, regardless of its industry affiliation. However, research has shown that this problem has gone unnoticed by scientists. The article proves that such a tool is a balanced scorecard. The aim of the article is to analyze a balanced system of indicators in terms of their compliance with the requirements of the creative economy and to find sources for adapting this system to new requirements. The system is not only evaluative, but also serves as a means of the strategic management, as it allows you to direct the development strategy of the organization in the plane of specific strategic objectives and indicators. The advantages of the system are the ability to identify performance indicators to determine the main direction of the organization, and for individual units; use of feedback; bringing specific goals to each specific performer; motivation of employees of the enterprise depending on the results of the task; universality of application of the system. Analysis of the essence of a balanced scorecard allowed to identify sources of creativity for each of the four components of the system (financial, customer evaluation, business process efficiency, staff). The search for sources of system adaptation was carried out for BAKER TILLY Ukraine LLC. The company uses a balanced scorecard, which has its four main components and does not belong to the creative industries. As a result of the analysis of the company’s activity, the sources of increasing the creative potential were identified and the methods of their implementation were proposed.
Сучасним драйвером економічного розвитку країни є креативна економіка, яка розглядається багатьма вченими як нова модель зростання. Україна не залишилась осторонь процесу формування креативної економіки. Відповідно до рейтингу Глобальної креативності Інституту Martin Prosperity, Україна посідала 45-те місце серед 139-ти країн світу. Аналіз змісту Глобального індексу дозволяє стверджувати, що саме високий рейтинг за Індексом талантів (24-та позиція) зумовив достатньо високий Глобальний індекс. Підсилювальними складовими високого Індексу талантів є кількість високоосвічених людей і частка творчих працівників. Достатньо високим є Індекс технологій (43-тя позиція). Щодо Індексу толерантності, то за ним Україна на 105-му місці. Розглянуті складові індексів дозволили зробити висновок про наявні нереалізовані та потужні резерви креативності України. Важливою складовою формування креативної економіки України є креативні індустрії. Однак дослідження показали, що джерела формування креативного потенціалу є в галузях, які не відносять до креативних. Основою таких джерел є людський капітал. Актуальним є пошук інструментарію, який дозволить підвищити креативний потенціал будь-якої бізнесової структури незалежно від її галузевої належності. Однак як показали дослідження, ця проблема залишилась поза увагою науковців. Доведено, що таким інструментарієм є збалансована система показників. Метою статті є аналіз збалансованої системи показників щодо їхньої відповідності вимогам креативної економіки і пошук джерел адаптації цієї системи до нових вимог. Система є не лише оціночною, а й слугує засобом стратегічного управління, оскільки дозволяє спрямувати стратегію розвитку організації у площину конкретних стратегічних завдань і показників. Перевагами системи є спроможність виявляти показники діяльності як для визначення основного напряму діяльності організації, так і для окремих підрозділів; використання зворотного зв’язку; доведення конкретних цілей до кожного конкретного виконавця; мотивація робітників підприємства залежно від результатів виконаного завдання; універсальність застосування системи. Аналіз сутності збалансованої системи показників дозволив виявити джерела креативності щодо кожної з чотирьох складових системи (фінансова, оцінка клієнтів, ефективність бізнес-процесів, персонал). Пошук джерел адаптації системи здійснювався для ТОВ "БЕЙКЕР ТІЛЛІ Україна". Компанія використовує збалансовану систему показників, де присутні її основні чотири складові, і не належить до креативних індустрій. У результаті аналізу діяльності компанії були виявлені джерела підвищення креативного потенціалу і запропоновані методи їх реалізації.
Description
Keywords
creative economy, human capital, creative potential, balanced scorecard, sources of creativity, article, креативна економіка, людський капітал, креативний потенціал, збалансована система показників, джерела креативності
Citation
Balanced system of indicators as a tool of the formation of the creative potential of companies / Ivanova N., Klymenko A., Kucherenko D., Kuznetsova T., Salimon, O. // Financial and credit activity : problems of theory and practice. - 2021. - Vol. 4, Issue 39. - P. 99-108.