Кіно-Театр. 2025. № 1
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item "Має бути комплексне врахування зауважень та пропозицій суб'єктів кінематографії" : [відповіді членів Ради з державної підтримки кінематографії України](2025) Осіпов, Андрій; Вярвельська, Галина; Галімов, Акім; Мула, Володимир; Непиталюк, Аркадій; Тарасов, Денис; Шпилюк, ОлександрВідповідь членів Ради з державної підтримки кінематографії України на запит Лариси Брюховецької.Item "Опіум для народу": телемедійне задзеркалля в Україні під час війни(2025) Ямборко, ОльгаУмовно кіно в Україні нині можна розділити на прокатне, переважно художнє кіно, і кіноіндустрію як продукт медіагруп, що постала з контрольованого олігархічною системою теле-медійного середовища. Про силу і чинник цього продукту у вигляді серіалів зайве казати після останніх президентських виборів в Україні. Та чи будь-яке кіно, зняте в Україні, є українським, та й як узагалі слід ідентифікувати "українське"? Відповідь, подібно як у законодавстві, лежить у площині духу та букви його сюжетів/образів. Кіно, зняте за сприяння держави, апріорі мало б бути за своєю суттю українським і таким, що корелює зі стратегіями держави. Стаття про те, як це виглядає на практиці.Item Ярослав Пілунський(2025)Ярослав Пілунський один із найвідоміших українських кінооператорів, лауреат Національної премії ім. Тараса Шевченка (2018), заслужений діяч мистецтв України, в доробку якого, серед іншого, фільм "Брати. Остання сповідь", музичні кліпи відомих українських виконавців, документальний фільм "Перша сотня", перебуває на фронті з початку великої війни. Ярослав Пілунський з позивним "Піл" з весни 2023 року командир підрозділу аеророзвідки.Item "Амбасадори" і "стипендіати": театральна активність українців за кордоном(2025) Швець, ЮлійХто вони актори і режисери, які виїхали з України у зв'язку з повномасштабною агресією й залишаються у своїй професії за кордоном, запрошені артисти, стипендіати чужої культури чи амбасадори своєї? Це питання завжди було актуальним, наразі відповідь на нього є головним чинником нашої культурної спроможності. У цьому невеликому огляді автор згадує тих "професіоналів", які "шукають себе" в зарубіжному театрі, й патріотів, які у несприятливих умовах несуть частку батьківщини в своєму серці.Item Чому варто побачити "Да Вінчі"(2025) Коваль, Ярина19 вересня 2024-го у широкий прокат вийшов документальний фільм "Да Вінчі" про видатного добровольця з Прикарпаття Дмитра Коцюбайла, який загинув 7 березня 2023 року в бою за Бахмут. Стрічка про талановитого хлопчину, який вчився на художника в Івано-Франківську та після участі у Революції Гідності у свої 18 вирушив на фронт і без жодної спеціальної освіти зумів створити на передовій один із найефективніших підрозділів. Про першого добровольця, якому за життя присвоїли звання "Герой України" і який сьогодні повертається до сучасника у документальній стрічці режисера Володимира Сидька.Item Фільм про те, як стають воїнами(2025) Канівець, АнастасіяФільм Любомира Левицького "Ми були рекрутами" про легендарну 3-тю окрему штурмову бригаду ЗСУ. Серцевина у фільму документальна, лишень запакована у мок’юментарійний формат – вигадану сюжетну лінію новобранця 3-ї штурмової.Item Захисники неба України(2025) Іванишина, ЛарисаУ статті йдеться про стрічку Івана Яснія "Захисники неба". Про українських льотчиків-сміливців за останні два роки вже знято кілька фільмів. "Захисники неба" із серії документального проєкту "Бойові родини" емоційні історії українських пілотів, які вражають весь світ хоробрістю, самовідданістю та майстерністю.Item Образи письменників у фільмі Будинок "Слово". Нескінчений роман(2025) Брюховецька, ЛарисаІнтерес до Культурного Відродження, знищеного Сталіним і його сатрапами, в Україні відчутно зріс після того, як російські загарбники/карателі показали українцям і світові своє садистське обличчя. Слід віддати належне історикам літератури та мистецтвознавцям, які останні три десятиліття досліджують те Культурне Відродження. До трагічних сторінок українського відродження звернувся і кінематограф. Документальна стрічка "Будинок "Слово" Тараса Томенка з успіхом ішла в прокаті. Довгий час не сходить з екранів ігровий фільм цього ж режисера "Будинок "Слово": нескінчений роман".Item Свобода у спадок: "Марчелло Міо" Крістофа Оноре (до 100-річчя Марчелло Мастрояннi)(2025) Швець, ЮлійКоли 1997-го у віці 72-х років після важкої хвороби відійшов у кращі світи великий Марчелло Мастроянні, фонтан Треві, найбільш відвідувану перлину Риму, вимкнули й задрапували чорним. Так італійці висловили жалобу за найвідомішим своїм актором зі світовим ім’ям, що геніально-легко втілив на екрані полярні тези "солодкість життя" та тривожну молодість повоєнної Європи. Після відходу Мастроянні пляжі Остії поблизу Риму, де знімався культовий фінал "Солодкого життя" Федеріко Фелліні (1960), також осиротіли, й їх теж хотіли покрити жалобою, як, зрештою, й усе Тиренське море, щоб виразити цим відданість актору, який у 139 ролях у художніх ігрових фільмах відобразив фундаментальні людські мрії.Item Хроніка смерті жіночої душі у "довгому Середньовіччі"(2025) Канівець, АнастасіяХVIІІ століття. Епоха Просвітництва, Велика французька революція, що ознаменувала собою не лише кінець століття, але й без перебільшення нову сторінку в історії людства... А ще продовження так званого "довгого Середньовіччя", коли громади століттями жили без змін, в плані як побутовому, так і світоглядному. Таке безконечно довге середньовіччя панує і в австрійській громаді, в якій живе героїня історичної драми Северіна Фіали й Вероніки Франц "Лазня диявола".Item 81-й Венеційський кінофестиваль: оптимізм волі(2025) Швець, Юлій81-й Венеційський кінофестиваль не запам'ятається значною кількістю шедеврів. З іншого боку жоден фестиваль світу не зміг би похвалитися більшою, ніж цьогоріч їх було у Венеції кількістю оригінальних стрічок. Тому різноманітні судження щодо «невиразності» основної програми й "компромісності" оцінок журі (за очільництва Ізабель Юппер) виглядають радше снобізмом та поверховістю. Незважаючи на те, що небагато картин нинішніх кінофестивалів залишають слід в історії кіно або запам'ятовуються, серед продемонстрованих на острові Лідо є й такі, які хотілось би "забрати з собою", утримувати в пам'яті, допоки щось яскравіше не з'явиться на горизонті. Отже декілька, на погляд автора, цікавих стрічок, більшість з яких відзначені призами фестивалю.Item Леся – це любов: про 28-ий конкурс імені Лесі Українки у Луцьку(2025) Котенок, ВікторіяУ Луцьку та Колодяжному відбувся XVIII Всеукраїнський конкурс професійних читців ім. Лесі Українки. Для нього, заснованого Спілкою театральних діячів у 1996 році, з 2014 року домом став Волинський театр ляльок, який узяв на себе місію співорганізатора. 2024-го захід пройшов 22 23 жовтня за підтримки Департаменту культури молоді і спорту Волинської ОДА, Луцької міськради, Волинського національного університету ім. Лесі Українки, Садиби Косачів і ПРАТ "Едельвіка".Item Душин, Кирило, Театральне Закарпаття : розмову з Кирилом Душиним вела Ольга Дубовик(2025) Дубовик, ОльгаНа початку жовтня у місті над Латорицею - Мукачевому - розпочався 78-й театральний сезон. А також Мукачівський драматичний театр взяв участь у фестивалі «Золотий лев» з виставою "Наснись мені!" за п’єсою К. Малиніної "Очі блакитного собаки" в постановці Кирила Душина - режисера з Харкова, який вже три роки працює в Мукачевому.Item Резонанс культур: Україна – Ісландія : інтерв'ю з організаторами українського театрального колективу в Рейк'явіку Оленою Кожухаровою, Аусгейрдом Сігурвальдссоном та Ярославом Павлюком(2025) Кожухарова, Олена; Сігурвальдссон, Аусгейрд; Павлюк, Ярослав; Швець, Юлій; Швець, МаргаритаКиянка Олена Кожухарова, ісландець Аусгейрд Сігурвальдссон та львів’янин Ярослав Павлюк - організатори українського театрального колективу в Рейк’явіку. Вистава "Острів мого серця", показана в Національному університеті Ісландії. Вистава за п’єсою Тетяни Лозіної рефлексує початок повномасштабної війни в нашій країні. Основний конфлікт будується на протиборстві Змії сумніву-обману-страху та Ангела віри-надії-любові. В центрі - маленька дівчинка, яка з початком війни втрачає цілий світ, однак її свідомість знаходить притулок у світі фантазії, де кожен, хто не лякається, стає переможцем. Маленькі та дорослі актори бачили війну на власні очі, й це надало виставі особливо щемливого звучання.Item Марина Клімова: "Я закохана в театр, де працюю"(2025) Котенок, ВікторіяІнтерв'ю з Мариною Клімовою – українською акторкою театру і кіно. Закінчила Харківський національний університет мистецтв ім. І. Котляревського (курс Олександра Могили, Ангеліни Філіппової).Item Захар Шадрін – обранець Голлівуду(2025) Іванишина, ЛарисаНа його місці міг би бути будь-хто з сучасних українських акторів (за останнє десятиріччя в українському кіно розкрилося немало талантів), але доля обрала саме його, Захара Шадріна. Початок акторської кар’єри юнака успішний, і глядачам залишається спостерігати за її продовженням.Item Від "Байконура" до фільму про базові цінності нашого війська : [про режисера і кінооператора Ангела Ангелова](2025) Іванишина, ЛарисаУ статті йдеться про творчість режисера і кінооператора Ангела Ангелова, чиє ім’я стало відомим завдяки фільму "Байконур. Вторгнення" (2020). Ангел Ангелов після повномасштабного вторгнення служить у бригаді Нацгвардії України "Азов". Через певний час як професійний кінематографіст починає знімати документальні фільми на телеканалі "Армія TV".Item Фільми Кіри Муратової 1990-х: між надією і ностальгією(2025) Лігус, МаріяУ статті йдеться про творчість Кіри Муратової, в якій цікаво відбиваються строкаті процеси 1990-х. Утвердження постколоніальної оптики в 1990-х парадоксально провокувало ностальгію за структурами пройденої епохи щодо призначення культури. Саме така ностальгія за цілісністю культури, що базується на універсальних людських цінностях, притаманна українській режисерці Кірі Муратовій.Item Другорядні люди як діагноз(2025) Брюховецька, ЛарисаУ статті йдеться про Кіру Муратову - нонкомформістську мисткиню, яка вистояла не тільки під тиском пропагандистського кіно, а й перед звабами й тотальною навалою кіно комерційного.Item Кіра Муратова в західному кінознавстві, або Проблема російськомовної української кіноспадщини(2025) Канівець, АнастасіяСлабке знання Заходом загалом і західним академічним світом зокрема специфіки пострадянського (читай: колишнього російського імперського) світу зіграло поганий жарт і з кінематографічними студіями, пов’язаними з цим регіоном. У тому числі з дослідженнями спадщини Кіри Муратової, що її переважно розглядають у російському контексті, а то й як російську режисерку. Саме на цьому і зосередимо увагу в цій статті.