Кіно-Театр. 2020. №4

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 19 of 19
  • Item
    "Минає літо": "Verba" в Національному театрі
    (2020) Швець, Юлій
    Стаття присвячена виставі "Verba" за мотивами драми-феєрії "Лісова пісня" Лесі Українки у Національному академічнному драматичнному театр імені Івана Франка.
  • Item
    Гештальт-терапія
    (2020) Котенок, Вікторія
    Уперше столичний глядач ознайомився з п’єсою Every brilliant thing сучасного британського драматурга і режисера Дункана Макміллана торік на ІІІ Міжнародному фестивалі камерних вистав AndriyivskyFest: її показав литовський театр Kitas kampas з Вільнюса. Постановка Кирила Глушаєва мала назву "Дивовижні речі", і виконував її майстер імпровізації Мартинас Недзінскас. Доказом того, що п’єса Дункана Макміллана може бути не тільки розповіддю, актор просто оповідачем, а сцена – на-півпорожнім простором, стала її українська інтерпретація.
  • Item
    Ті, в кому живе душа українця
    (2020) Брюховецька, Лариса
    Неможливо забути, з якою тривогою на початку березня 2014 року ми стежили за новинами з Кримського півострова. Збіговисько "зелених чоловічків", наплив військової техніки з російськими номерами, заблоковані військові частини Збройних Сил України, істеричні натовпи прихильників "русского мира", перехід українських військових на бік Росії. І – неймовірна мужність тих, хто зостався вірним присязі. Це, зокрема, командир 204-ї бригади тактичної авіації Юрій Мамчур, який на військовому аеродромі Бельбек повів своїх військових по злітній смузі до озброєних росіян: колона на великому емоційному гра-дусі співала "Ще не вмерла України ні слава, ні воля...".
  • Item
    Толока як спроба української історіософії
    (2020) Пащенко, Анастасія
    Фільм як форма розмислів про національну історію та долю – важливий, якщо не принциповий, напрям в українському кіно, починаючи від Довженка (вельми символічно, що саме його "Звенигора" з її тисячорічним розмахом стала першим визнаним шедевром вітчизняного кінематографа). Кіно "під тиском тисячі атмосфер" (за його ж виразом), схоже, не втрачає актуальності й сьо-годні: недарма одним із найочікуваніших фільмів десятиліття в Україні стала "Толока" Михайла Іллєнка. І річ не лише в тому, що автором є один із найшановніших укра-їнських режисерів, а в основу ліг вірш Шевченка: фільм позиціонувався як масштабне осмислення національної історії крізь призму одного, своєю символікою наповненого звичаю. До цього можна ставитися по-різному, але це завжди цікаво.
  • Item
    Зовсім не рецензія
    (2020) Войтюк, Іван
    Звідусіль мені почали радити подивитись "Спіймати Кай­даша". Знають, що я двічі подавав заявку "Кайдашевої" до Держкіно. Переконував, кого тільки міг, що Кайдашів ма­ють побачити на екрані. Від поважних критиків отриму­вав пораду переписати повість на сучасний лад.Ні. Вважав, що повість має зоставатися такою, як написана Іваном Нечуєм-Левицьким. У тому і є суть, що дивишся на тих давніх, красивих людей, а бачиш себе сьогоднішньо­го. Бачиш тих, що любляться та чубляться одномоментно. І не розуміють, чого вони ніяк не можуть порозумітись. Чому така дурня навколо? Чому війну пустили у свою хату? Дуже хвилювався, готуючись до перегляду. Благо, є Інтернет. Влаштував собі комфортний перегляд без реклами. Звісно, ніколи не давав оцінок колегам. То справа кіно-критиків. Це вперше викладаю свої думки про побачене. Бо тут особливий випадок. Реалізовано мою мрію.
  • Item
    Перейти рубікон
    (2020) Швець, Юлій
    Українсько-польські стосунки не завжди виблискували глянцем. Ворожнеча, зумовлена насамперед імперською ностальгією та майстерно підживлювана нацистами, сталіністами та всюдисущими третіми силами, призводила до трагічних наслідків. Та все ж в українсько-польських стосунках повоєнних ча­сів були й позитивні епізоди співробітництва. Саме на од­ному з них зосереджується фільм Олесі Моргунець-Ісаєнко "Рубіж: Грубешівська операція". о темою є історія непростих перемовин керівників УПА і АК, результатом яких стали обопільне припинення терору щодо місцевого населення й низка спільних акцій проти радянських енкавеесників та їхніх польських поплічників на території Закерзоння в 1945-1946 роках.
  • Item
    Велике турне в глибину сучасності
    (2020) Швець, Юлій
    "Ірландець" Мартіна Скорсезе - один із найочікуваніших фільмів 2019 року. Стрічка метра кримінального жанру отримала діаметральні оцінки публіки та не наблизилась до "Оскара". Історія профспілкового діяча й мафіозного кілера Френка Ширана, а також його колег і друзів - ма­фіозі Рассела Буфаліно та лідера профспілки водіїв-далекобійників Джиммі Хоффи часів президентства Джона Кеннеді, - давно захопила уяву Роберта де Ніро, а потім ідея постановки полонила й Скорсезе. Сюжет мав стати стартом "нової" чи то підсумком "старої" епохи для зна­менитих акторів, уславленого режисера й жанру кримі­нальної саги взагалі. Що вдалося з вельми амбітного заду­му: втомливі три з половиною години екранного часу, без­ліч відсилок і розгалужених сюжетних ліній, майстер-клас видатних акторів чи велике дзеркало епохи?
  • Item
    Немає вибору в художника
    (2020) Дениско, Тетяна
    Прем’єра фільму "Місіс Лаурі і син" відбулася влітку мину­лого року на Единбурзькому міжнародному кінофестивалі. Поставив його знаний британський театральний та оперний режисер Едріен Ноубл. Це розповідь про відомого британського художника Лоренса Стівена Лаурі, його творчість та складні стосунки з авторитарною матір’ю Елізабет. У фільмі по суті двоє головних персонажів (довкола їхніх діалогів і розвивається драматичний сюжет, який проте не назвеш млявим), та ще кілька з’являються на маргінесах кінооповіді, що не завадило їм міцно зафіксуватися в концентричній структурі байопіка, пронизаного коротки­ми флешбеками, які нагадують повторювану музичну фра­зу. Нічого дивного: стрічку знято на основі однойменної п’єси Мартіна Гесфорда (він же - автор сценарію), яка йшла в театрах, ось чому в ній такі психологічно перекон­ливі діалоги й обмаль персонажів.
  • Item
    За фасадом сімейного міфу
    (2020) Швець, Юлій
    Живий класик італійського та світового кіно Марко Бел­локкіо зняв мафіозну сагу "Зрадник", побудовану на доку­ментальному матеріалі. "Хрещений батько" кіно контестації чимало потрудився на ниві кримінального жанру. Тому нинішній його погляд вельми цікавий у загальному осмис­ленні гангстерського міфу. І хоча фільм залишився без при­зів на Каннському МКФ 2019 року, він став суспільною по­дією, ввійшовши в топи глядацьких і критичних уподобань.
  • Item
    Віктор Жданов про творчий рай, "ремонт" душі та патріотизм
    (2020) Жданов, Віктор
    Бесіда з Віктором Ждановим - актором театру і кіно, за­служеним артистом України, яку провела Вікторія Котенок.
  • Item
    SEMINCI-64: вірність своєму шляху
    (2020) Скоморощенко, Ольга
    Міжнародний тиждень кіно (БЕМІІМСІ) у Вальядоліді відбув­ся вшістдесятчетверте, знову продемонструвавши свою відданість обраному шляху, а це передовсім - авторське кіно Європи і всього світу, підтримка творчості режисерів-жінок, звертання до проблеми прокату мистецького кіно й актуальні питання змін клімату. Всі учасники могли відчути, як вібрує фестивалем місто, в якому проживали свого часу Сервантес і Колумб і де бував перший глобалізатор людства Фернандо Магальянес, він же Магеллан.
  • Item
    Життя в Красногорівці, уроки фарсі та інші сюжети (70-й "Берлінале")
    (2020) Новікова, Олена
    Ажіотаж у публіки і гостей столиці ФРН під час "Берлінале"-70 уже вщух. На щастя, під час кінофоруму людство ще не переживало наступу зловісної пандемії коронавірусу... Кореспонденти уважно стежили за діями нового керівни­цтва "Берлінале" - художнього керівника, колишнього керманича кінофесту в Локарно, італійця Карло Шатріана і виконавчого директора, голландки Маріетте Ріссенбек, яка досі керувала Центром міжнародної дистрибуції німецьких фільмів.
  • Item
    Живі ляльки Леоніда Зарубіна
    (2020) Канівець, Анастасія
    Лялькова анімація поширена менше, ніж мальована. Чому? Про це варто спитати самих аніматорів. Кожна з технік має свої переваги й складнощі.Так чи інакше, в українському кіно небагато майстрів лялькової анімації. Серед них - Леонід Зарубін. На відміну від більшості колег, що мали худож­ню чи архітектурну освіту (і, відповідно, зверталися пере­важно до технік мальованої анімації чи перекладок), Лео­нід Семенович був пов’язаний з театром. Театром ляльок. Після закінчення Дніпропетровського державного теа­трального училища і КДІТМ ім. І. Карпенка-Карого він стає головним режисером республікансько­го Київського театру ляльок. А в 1965 році потрапляє до Творчого об’єднання художньої мультиплікації "Київнаукфільму" і незабаром опановує мистецтво "оживлення" ляльки на екрані.
  • Item
    Соляріс Данила Лідера. До 100-річчя Театру імені Івана Франка
    (2020) Саква, Олександр
    Стаття присвячена сценографічній майстерності Данила Лідера.
  • Item
    Сіль землі. Федір Панасенко
    (2020) Іванишина, Лариса
    Стаття присвячена українському актору театру і кіно Федору Панасенко.
  • Item
    "Довженко - человек, говорящий все, что думает, и не способный на какие-либо тайные действия"
    (2020) Росляк, Роман
    Стаття присвячена донесенням одного з агентів, який належав до близького кола О. Довженка, або ж, за визначенням працівників радянських органів держбез­пеки, мав до нього прямий підхід - "Павленка".
  • Item
    Коли і де народилося рухоме зображення? До 125-річчя кіно
    (2020) Скуратівський, Вадим
    Пригадаймо: не одне грецьке місто сперечалося з іншими, нази­ваючи себе батьківщиною Гомера. Схожим чином історики кіно, цього новітнього "ноосферного" двійника давнього епосу, й досі сперечаються довкола метрики "рухомого зображення" - коли і де воно народилося? Хто його батьки? Зупинимося на іншому: на дивовижному, надголосному, всесвітньому резонансі того винаходу - у всіх країнах, расах, станах, класах світонаселення, на всіх географічних і розмовних широтах. Від монархів до плебсу, найвищі тоді інтелектуальні авторитети, скептики всіх орієнтацій, віряни всіх церков - про­йшли, скажімо так, через найсильнішу "комунікаційну травму" зустрічі з рухомим зображенням.
  • Item
    Початок для подальшої розмови
    (2020) Размашкіна, Інесса
    Рецензія на книгу "Українська кінооператорська школа. Вибране", упорядником якої є керівник навчально-культурологічної лабораторії Національного університету "Києво-Могилянська академія" Л. Брюховецька.
  • Item
    Пошук осягнення. Інтерпретації в інтер'єрі та екстер'єрі (імпресійно-літературне)
    (2020) Палинський, Віктор
    У творі Мирослав Лазарук прагне знайти та одкрити-відчинити для читача, зрештою, - і для себе, сокровенні тексти про всеосяжного Івана Миколайчука, що в них аж ніяк не присутня пласка одно- вимірність сюжетної подієвості чи спрощена біографічна закон­сервованість... Розповідь, як довірлива особистісна одкровенна розмова, плине, зачіпаючи видиме й невидиме, скресле і крижане, далеке й близьке. І ці художні дискурси-фрагменти, ніби спонтан­но, вкладаються у велику дискретно-асоціативну оповідь-картину, виокремлену територію душі. Структурно-композиційна пись­менницька пропозиція вияскравлює сприйняття, дозволяє сповна відчути процес співтворчості; спробувати збагнути, у такий спосіб себе, автора роману, воістину сакральну постать Івана Миколай­чука. І тут задум фрагментарно-новелістичний лише додає зануре- ності у світи, здавалося б, недосяжні, бо дозволяє перевести подих і осмислити-відчути розмаїття тексту, аби рухатись далі без зачіпок і перепон. Знаю, у цьому - неодмінна естетична насолода...