053 Психологія
Permanent URI for this collection
Освітньо-професійна програма / Освітньо-наукова програма: Психологія
Browse
Browsing 053 Психологія by Subject "military conflict"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Особливості переживання підлітками стресових подій воєнних конфліктів: дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії(2023-12-27) Басенко, Оксана; Чернобровкін, ВолодимирДисертація на здобуття наукового доктора філософії у галузі знань 05 "Соціальні та поведінкові науки" за спеціальністю 053 "Психологія". – Національний університет "Києво-Могилянська академія", Київ, 2023. У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та емпіричне вивчення проблематики психологічного переживання підлітками стресових подій воєнних конфліктів. Діагностовано та проаналізовано показники психоемоційного стану та життєстійкості у підлітків із прифронтової зони на Сході України. Обґрунтовано вплив психокорекційної програми на розвиток життєстійкості та апробовано програму розвитку життєстійкості у підлітків в умовах збройних конфліктів. Розроблено психолого-педагогічні рекомендації для розробки і впровадження ефективних, науково обґрунтованих програм розвитку життєстійкості та психологічного відновлення, профілактики і корекції порушень у психоемоційній сфері підлітків, постраждалих від наслідків воєнних конфліктів. У рамках емпіричної частини дисертації досліджено вплив психотравматичних подій на психоемоційний стан підлітків, встановлено зв’язок між показниками психічного здоров’я та факторами розвитку життєстійкості підлітків в умовах воєнного конфлікту. Визначено, що підлітки, які пережили події, пов’язані з воєнним конфліктом на Сході України, мають симптоми психоемоційних проблем: психологічного стресу, депресії, тривожності, гіперактивності, проблем з поведінкою та міжособистісних взаємин. Виявлені ознаки психоемоційних, поведінкових порушень можуть спричиняти погіршення стану психічного здоров’я підлітків та ризик розвитку асоціальної поведінки і скоєння суїциду. У ході дослідження було також встановлено наявність вищого від середнього рівня життєстійкості у досліджуваної категорії підлітків та найбільшу значущість для останніх таких факторів розвитку життєстійкості як підтримка батьків і відчуття щастя. Виявлено позитивний вплив факторів підтримки батьків і відчуття щастя на зменшення симптомів психоемоційних порушень у підлітків, а також вищий взаємозв’язок факторів життєстійкості та показників психічного здоров’я для підлітків із суїцидальними намірами, що свідчить про більшу значущість згаданих захисних факторів для психоемоційного стану даної цільової групи. За результатами експериментальної частини дослідження встановлено позитивний вплив застосованої психокорекційної програми «Безпечний простір» на підвищення загального рівня життєстійкості та покращення психоемоційного стану підлітків, постраждалих внаслідок збройного конфлікту на Сході України. Експериментально підтверджено найбільшу значущість для досліджуваної категорії осіб факторів життєстійкості «підтримка батьків» і «відчуття щастя» та їх вплив, з одного боку, на зменшення рівня емоційних і поведінкових проблем, прояву гіперактивності, схильності до інтерналізації проблем, ризику зловживання алкоголю, а з іншого – на покращення міжособистісних стосунків та показників просоціальної поведінки. Участь у психокорекційній програмі сприяла загальному зниженню рівня емоційних та поведінкових проблем, а також суттєвому зменшенню симптомів депресії і посттравматичного стресового розладу у підлітків. За результатами експериментального дослідження було також виявлено необхідність надання для окремих учасників програми індивідуальної спеціалізованої психотерапевтичної підтримки задля уникнення можливого ризику ускладнення психоемоційних проблем. За отриманими результатами проведеного дослідження сформульовано рекомендації до підвищення ефективності інтервенцій з метою психологічної корекції, розвитку і підтримки підлітків, постраждалих внаслідок воєнних конфліктів. Рекомендовано проведення попередньої діагностики психоемоційного стану учасників психокорекційних програм задля виявлення можливих психоемоційних проблем та оцінки імовірних факторів ризику; також важливим при плануванні та застосуванні програм психологічної корекції є врахування соціально-культурних та ситуативних особливостей конкретного контексту перебування даної цільової групи, особливостей взаємин підлітка з родиною, друзями, стосунків у навчальному закладі та найближчих зв’язків, а також необхідність враховувати вплив можливих специфічних зовнішніх стресових чинників (для прикладу пандемія COVID-19) і відповідно передбачати коригування плану і процесу проведення занять для додаткового опрацювання необхідних у даній ситуації навичок та попередження розвитку можливих психоемоційних порушень. Наукова новизна на теоретичне значення дослідження полягають у тому, що у даній роботі: - вперше досліджено і представлено особливості переживання підлітками стресових подій воєнного конфлікту на Сході України, як специфічного контексту перебування; здійснено теоретичне узагальнення та емпіричне вивчення проблематики психологічного переживання підлітками стресових подій воєнних конфліктів; діагностовано та проаналізовано показники психоемоційного стану та життєстійкості у підлітків із прифронтової зони на Сході України; обґрунтовано вплив психокорекційної програми на розвиток життєстійкості у підлітків в умовах воєнного конфлікту; розроблено психолого-педагогічні рекомендації для розробки і впровадження ефективних, науково обґрунтованих програм розвитку життєстійкості, профілактики і корекції порушень у психоемоційній сфері підлітків, постраждалих від наслідків воєнних конфліктів; -поглиблено та уточнено поняття життєстійкості особистості з позиції підходу резилієнс; - доведено ефективність програми розвитку життєстійкості у підлітків, які перебувають в умовах надзвичайної ситуації воєнного конфлікту, з урахуванням особливостей конкретного соціально-культурного контексту; -набули подальшого розвитку положення щодо конструктивних і деструктивних способів психологічного впливу у психокорекційному процесі, цілей та передумов ефективності психокорекційних інтервенцій та особливостей їх застосування для підлітків, постраждалих від наслідків воєнного конфлікту.