140: Теорія та історія культури
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 140: Теорія та історія культури by Subject "chalice-cupola art"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Художня теорія В. Стерлігова на тлі філософських ідей чинарів-оберіутів(2013) Лозова, ЛідіяУ цій статті розглянуто зв’язок «чашно-купольної» теорії ленінградського художника Володимира Стерлігова (1904–1973), яка постала у 1960-х рр., з філософськими ідеями «чинарів-оберіутів» – а особливо поета Даниїла Хармса (1905–1942) та філософа Якова Друскіна (1902–1980), – які у 1930-х рр. значною мірою розвинули і трансформували ідеї вчителя В. Стерлігова художника К. Малевича (1878–1935). The article tracks and analyzes connections between the 1960s “chalice and cupola” theory of the Leningrad artist Vladimir Sterligov (1904–1973) and certain philosophical ideas of the Oberiuts and the Chinars – especiall the poet Daniil Harms (1905–1942) and the philosopher Yakov Druskin (1902–1980) – in the 1930s. In 1930s, the Oberiuts developed and transformed the ideas of Sterligov’s Kazimir Malevich (1878–1935).