eKMAIR

Electronic Kyiv-Mohyla Academy Institutional Repository

 

Recent Submissions

Item
Women are at the Center of Ukraine's Path to Justice and Recovery
(2024) Busol, Kateryna; Ní Aoláin, Fionnuala
Sexual violence has captured press headlines and accountability narratives since Russia began its full-scale invasion of Ukraine in February 2022. But the Ukrainian response to such violence – which seeks to provide both criminal accountability and wider support to survivors – has received far less attention. Civil society, especially women’s organizations and survivor groups, is leading the charge amid limited State capacity and the devastation of the ongoing all-out war. Yet the scale of the sexual and other gender-based violence (SGBV) will require a comprehensive victim-centred approach as a non-negotiable part of any eventual peace and Ukraine’s post-conflict recovery.
Item
Булгаков Сергій Миколайович
(Абрис, 2002) Ткачук, Марина
У статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Булгакова Сергій Миколайович (1871, Лівни - 1944) - російського філософа, богослова, економіста, діяча екуменічного руху.
Item
Бакунін Михайло Олександрович
(Абрис, 2002) Ткачук, Марина
У статті, яка розміщена у "Філософському енциклопедичному словнику", йдеться про Бакуніна Михайла Олександровича (1814, Новоторзький п. Тверської губ. - 1876) - російського філософа, теоретика анархізму, одного із засновників народництва.
Item
Вплив військових подій як суспільно стресового фактору на показник смертності від самогубств
(2024) Михайличенко, Борис; Біляков, Андрій
Агресія росії, яка почалася у 2014 р. окупацією Криму та частково Донецької та Луганської областей, вважається потужним тривало діючим суспільно стресовим фактором. Показник самогубств, як індикатор негараздів в суспільстві, так і його здоров’я в цілому, допомагає виявити вразливий контингент населення та оцінити ефективність державних профілактичних заходів, впроваджених в суспільно стресових умовах. Мета: дослідити динаміку смертності від самогубств в Україні за період 2005-2021 рр. та вплив на цей показник суспільно стресового фактору – російської агресії задля визначення стійкості українського суспільства в умовах війни, виявлення найбільш вразливого контингенту населення та оцінки державного багатоселективного підходу, спрямованого на запобігання суїциду. Матеріали та методи. Матеріалами дослідження були офіційні статистичні дані звітів «Населення України» Державної служби статистики України за 2005-2021 роки. Групою порівняння слугували випадки самогубств чоловіків та жінок в період 2005-2013 років. Аналіз передбачав з'ясування щорічних показників та динаміки смертності від самогубств і його гендерних особливостей в період дії суспільно стресового фактору в 2014-2021 роках, в порівнянні з контрольним періодом та світовими показниками (ВООЗ). У дослідженні використовувались бібліографічний, епідеміологічний, аналітичний, статистичний методи. Результати. В Україні, як і в світі, в період 2005-2021 років відмічається зниження показника смертності внаслідок самогубств, однак українські показники значно перевищують світові. У відносно благополучний період показник смертності внаслідок самогубств складав 20,8±0,3 і він статистично достовірно зменшився (р<0,001) до 16,1±0,36 в суспільно стресовий період 2014-2021 років. Кількість самогубств серед чоловічого населення суттєво перевищує його кількість серед жіночого і є значно вищою, аніж світові показники на відміну від жіночого, де показники є навіть меншими. В суспільно стресовий період зберігається зменшення кількості самогубств серед чоловіків до 28,76±0,92 (р<0,001) та жінок до 5,64±0,3 (р<0,05) з більш стабільними показниками зниження серед жінок. Висновки. В Україні відбувається динамічне зменшення випадків смертності внаслідок самогубств, що корелює із світовими показниками. Однак, наша держава, не дивлячись на більш швидкий темп зниження цього показника, все ж таки відноситься до країн із високим показником смертності від самогубств. Під час військових подій 2014-2021 р. показник смертності від самогубств суттєво зменшився, порівнюючи з попереднім відносно благополучним періодом 2005-2013 р. (р<0,001), що свідчить про стійкість українського суспільства в умовах війни. Смертність внаслідок самогубств в Україні суттєво превалює серед чоловіків (р<0,001) і значно перевищує світові показники, що робить їх вразливим контингентом населення, який потребує соціально спрямованої підтримки. Позитивна динаміка зменшення кількості самогубств серед чоловіків (р<0,001) та жінок (р<0,05) в умовах війни свідчить про ефективність державного багатоселективного підходу, спрямованого на запобігання суїциду.
Item
Довідник із запобігання корупції в органах місцевого самоврядування
(2024) Хавронюк, Микола; Піскунова, Ольга; Хань, Олександр; Москалець, Наталіна
Довідник у простій та доступній формі розкриває основні поняття, пов’язані із запобіганням корупції, містить рекомендації щодо формування ефективної антикорупційної політики в органах місцевого самоврядування. Автори довідника зосередили увагу саме на тих положеннях антикорупційного законодавства, які безпосередньо стосуються посадових осіб місцевого самоврядування. Такий підхід сприятиме запровадженню антикорупційних практик у повсякденну службову діяльність. Викладена у довіднику інформація стане у пригоді депутатам місцевих рад, посадовим особам місцевого самоврядування, працівникам уповноважених підрозділів (уповноваженим особам) з питань запобігання та виявлення корупції в органах місцевого самоврядування, громадським активістам і усім мешканцям територіальних громад, які бажають подолати корупцію.
Item
Призначення комп'ютерно-технічної експертизи під час розслідування кримінальних правопорушень, що вчиняються у сфері комп'ютерної інформації
(2024) Удовенко, Жанна; Удовенко, Владислав
Кримінальні правопорушення, що вчиняються у сфері комп’ютерної інформації можуть включати різноманітні діяння, такі як крадіжка конфіденційної інформації, шахрайство, поширення, використання або збут шкідливих програм чи технічних засобів тощо. Ці дії можуть мати воєнний аспект, особливо якщо їх метою є атака на важливі інформаційні системи, зокрема ті, що використовують в секторі оборони або для національної безпеки, містити різноманітні сліди та джерела доказів, які свідчать про протиправну діяльність. Для прикладу, це може бути історія входу в систему, відправлені та отримані електронні повідомлення, встановлені програми або шкідливі програмні коди. У світлі останніх кібератак проблема захисту автоматизованих систем стала надзвичайно актуальною не тільки в У країні, а й у в сьому с віті. Крім цього, електронні (цифрові) докази стають все більш важливим елементом судового процесу, і їх фіксація вимагає компетентності комп’ютерно-технічних експертів.
Item
Особливості співробітництва компетентних органів України з Міжнародним кримінальним судом
(2024) Удовенко, Жанна
У статті звернено увагу на важливості співробітництва України з Міжнародним кримінальним судом. Наголошено, що Україна скористалася спеціальною процедурою визнання юрисдикції Міжнародного кримінального суду для держав, які не приєднались до Римського статуту, та подала до Міжнародного кримінального суду для держав, які не приєдналися, заяви про визнання юрисдикції Міжнародного кримінального суду для держав, які не приєдналися, за відповідними статтями. Висвітлені окремі проблеми під час співпраці компетентних органів України з Міжнародним кримінальним судом. Особливу увагу звернено на те, що Україна має зобов'язання співпрацювати з Міжнародним кримінальним судом у наданні допомоги у проведенні розслідувань і судових процесів, що стосуються злочинів проти миру, людства та війни.
Item
Щербина Олександр Мусійович
(Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Щербину Олександра Мусійовича (17.02/01.03.1874—1934) — філософа, історика філософії.
Item
Prospective regulation of artificial intelligence in the European Union and its possible implications for Ukrain
(2024) Teremetskyi, Vladyslav; Burylo, Yurii; Stefanchuk, Mykola; Zozuliak, Olha; Udovenko, Zhanna; Zhuravlov, Dmitro; Duliba, Yevheniia
The purpose of the article is to assess the main provisions of the draft Artificial Intelligence Act as well as the implications of its adoption for the EU candidate countries like Ukraine. The methodology of the study includes the method of system analysis and synthesis, the historical legal method as well as the comparative legal method. It has been established that the prospective legal regulation of artificial intelligence in the EU is aimed at preventing harm to individuals from artificial intelligence while fostering innovation and investment in this field. This is expected to be achieved following a risk-based approach, which allows to lay down different legal requirements and obligations for different categories of artificial intelligence systems depending on the level of risk they pose for the safety and fundamental rights of people. Besides, it has been concluded that despite all imperfections of the draft Artificial Intelligence Act its adoption will be a major step forward. It has also been concluded that the new regulation of artificial intelligence in the EU will have significant implications for further development of the national law (both public and private) of the EU candidate countries like Ukraine having to bring its national legislation in line with the relevant EU law.
Item
Ходзицький Олександр Григорович
(Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Ходзицького Олександра Григоровича (26.03/07.04.1877 — р. с. н.) — історика філософії, церковного діяча.
Item
Лесевич Володимир Вікторович
(Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Лесевича Володимира Вікторовича (15/27.01.1837 —13/26.11.1905) — філософа і публіциста.
Item
Спільні дії для деокупації та реінтеграції Криму: роль ОГС, державних інституцій та медіа
(2024) Третьяков-Гродзевич, Олексій
За результатами експертного обговорення "Тимчасово окупований Крим: що ОГС може і має робити уже сьогодні", яке відбулося 23 липня 2024 року за участю представників державних органів, організацій громадянського суспільства, правозахисників та медіа Центр демократії та верховенства права підготував цей документ. В ньому прописані основні моменти обговорення які згруповані за 4 напрямами – що є сьогодні, що нам треба робити, які підходи є провальними та основні виклики в процесі деокупації та реінтеграції Криму. Цей документ підготовлений для окреслення основних напрямків діяльності ОГС, державних органів, медіа та правозахисників в питання деокупації та реінтеграції АР Крим. Напрацювання представлені тут будуть в подальшому використанні ЦЕДЕМ для планування і реалізації програм та заходів з тематики деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій, в тому числі і АР Крим.
Item
Політика Австралії у сфері оборони (2020–2024 рр.)
(2024) Пошедін, Олег
У статті досліджується оборонна політика австралійського уряду протягом 2020-2024 р. З’ясовано, що в цей період політика Австралії у сфері оборони зазнала суттєвого перегляду. Визначено, що десятирічний термін стратегічного попередження про напад на Австралію вже не може бути основою для оборонного планування. Це має значні наслідки для управління стратегічними ризиками і потребує термінових дій, включно з підвищенням рівня військової готовності, прискореним розвитком спроможностей, збільшенням витрат на оборону, відмовою від звичайного підходу до розробки політики та управління ризиками. Негайні дії уряду щодо зміни пріоритетів спроможностей сил оборони включали: інвестування в атомні підводні човни зі звичайним озброєнням завдяки партнерству AUKUS; розвиток здатності сил оборони точно вражати цілі на великій відстані та виробляти боєприпаси в Австралії; покращення здатності сил оборони діяти з північних баз Австралії; збільшення спроможності швидко переводити нові революційні технології в можливості сил оборони у тісному партнерстві з австралійською промисловістю; інвестування у зростання та утримання висококваліфікованої робочої сили; поглиблення дипломатичного та оборонного партнерства з ключовими союзниками в Індо-Тихоокеанському регіоні. Встановлено, що тристороннє партнерство в галузі безпеки AUKUS має важливе значення для Австралії в контексті отримання асиметричних спроможностей. AUKUS надаватиме розширені можливості австралійським силам оборони в таких сферах як штучний інтелект, гіперзвукова техніка та обізнаність про ситуацію на морі. Партнерство AUKUS набуває особливого значення на тлі розробки Китаєм нового покоління атомних підводних човнів, які будуть тихішими і які буде важче виявляти. Запропоновано у наукових дослідженнях в Україні зосередити увагу на питаннях прискорення інтеграції нових революційних технологій в оборонні спроможності, інвестування у розвиток та утримання висококваліфікованої робочої сили в оборонній сфері, а також розробки оборонних промислових пріоритетів.З огляду на проблеми у сфері українських оборонних закупівель, особливу увагу варто звернути на дослідженнях досвіду реформування австралійської системи оборонних закупівель.
Item
Блонський Павло Петрович
(Пульсари, 2002) Ткачук, Марина
У статті, яка розміщена у біобібліографічному словнику "Філософська думка в Україні", йдеться про Блонського Павла Петровича (14/26.05.1884—15.02.1941) — психолога, історика філософії, педагога.
Item
Стешенко Костянтин Костянтинович
(Видавничий дім "Києво-Могилянська академія", 2016) Ткачук, Марина
У статті, яка розміщена в енциклопедії "Київська духовна академія в іменах, 1819-1924: у 2-х томах", йдеться про Стешенка Костянтина Костянтиновича [рос. Стешенка Константина Константиновича] (01[13].09.1878 -08.04.1938 ), протоієрея, випускника КДА – священнослужителя РПЦ, церковного діяча і педагога, релігійного публіциста.
Item
Tackling the Constraints on EU Foreign Policy towards Ukraine: From Strategic Denial to Geopolitical Awakening
(2023) Raik, Kristi; Blockmans, Steven; Dandashly, Assem; Noutcheva, Gergana; Osypchuk, Anna; Suslov, Anton
This report explores the evolution of EU policy towards Ukraine, with major turning points occurring in 2004, 2014 and February 2022 when Russia’s full-scale invasion of Ukraine started. The dominant constraining factor in the case of Ukraine was multipolar (or rather bipolar) competition between the EU and Russia over the European political, economic and security order, which gradually tightened since 2004. Up to 2022, the EU’s main mitigation tactics in response to such competition was actually a denial of it, but in 2022 this approach became untenable and the EU entered the competition as an emerging geopolitical actor, actively trying to shape the future of European order that was challenged by the war in Ukraine. EU–Ukraine relations were also complicated by regional fragmentation in the post-Soviet space and within Ukraine, but this factor was overshadowed by geopolitical competition. Intra-EU contestation was an important constraining factor in 2004–2014, but after 2014 and especially after 2022 the EU reached an unprecedented level of unity in the face of the most serious geopolitical conflict in post-WWII Europe.
Item
Підвищення кваліфікації публічних службовців у контексті розбудови національної системи стійкості
(2024) Лихач, Юлія; Селіванов, Сергій; Москаленко, Світлана
Спроможність органів державної влади та органів місцевого самоврядування як учасників процесів запровадження і розбудови системи національної стійкості залежить від кадрового забезпечення. Наявність стратегічно мислячих управлінців і відповідальних службовців уможливлює здатність держави і суспільства протистояти загрозам, адаптуватися до змін безпекового середовища, підтримувати стале функціонування, відновлюватися після кризових ситуацій. У сучасних умовах посилюються вимоги до якості підвищення кваліфікації публічних службовців, що є однією з передумов посилення їхнього професіоналізму. Метою статті є обґрунтування діалектики взаємозв’язку підвищення кваліфікації публічних службовців та забезпечення національної стійкості. Наголошено на важливості виявлення оперативності та гнучкості у визначенні навчальних потреб, вдосконалення навчально-програмного забезпечення, оновлення змісту наявних та розроблення нових програм підвищення кваліфікації. Наведено приклад розроблення у Вищій школі публічного управління двох загальних короткострокових програм: для державних службовців категорії "А" – "Євроатлантична інтеграція і функціонування національної системи стійкості"; для державних службовців категорій "Б" та "В", а також посадових осіб місцевого самоврядування – "Розбудова національної стійкості". Обґрунтовано необхідність формування консолідованої національної стійкості, професійних цінностей, а також важливість інтелектуально-ресурсного розвитку публічних службовців, збалансованої взаємодії державних органів і організацій громадянського суспільства. Належне функціонування системи підвищення кваліфікації передбачає взаємодію нормативно-правових, організаційно-функціональних та навчально-організаційних механізмів. Зазначене сприятиме виконанню державними службовцями та посадовими особами місцевого самоврядування завдань щодо розбудови національної системи стійкості у сферах зовнішньої політики, суспільних відносин, в економіці, екології, в соціальній, гуманітарній та інформаційній сферах, а також безпосередньо у межах управлінської системи.
Item
Виготовлення, поширення комуністичної, нацистської символіки
(Право, 2017) Калмиков, Дмитро; Хавронюк, Микола
У статті, яка розміщена у Великій українській юридичній енциклопедії : у 20-ти томах, йдеться про виготовлення, поширення комуністичної, нацистської символіки – злочин проти миру, передбачений ст. 436і КК.
Item
"Видворити не можна залишити" – доля осіб, які незаконно оселилися в окупованому Криму
(2024) Мірошниченко, Владислав
У 2014 році розпочалася окупація Автономної Республіки Крим та міста Севастополя (далі – Крим) російською федерацією. Із того моменту минуло понад 10 років і за цей час український півострів став територією страху. Порушення прав людини відбуваються на постійній основі. Із численних негативних явищ, які виникли внаслідок окупації, можна виділити низку тих, що впливають на різноманітні сектори, включаючи економіку, освіту, культуру, військову справу, екологію та інші. Демографія Криму також зазнала змін під впливом цих подій. Даний матеріал не має за мету всебічно аналізувати кожен аспект і виклики, асоційовані з демографічними змінами в окупованому Криму, що стосуються широкого діапазону економічних, соціальних, культурних та інших питань. Натомість головний фокус публікації спрямований на вивчення і розробку рекомендацій щодо принципів і напрямів української державної міграційної політики стосовно осіб, які з 2014 року неправомірно перетнули державний кордон України та оселилися в окупованому Криму.
Item
Проблема захисту культурної спадщини під час війни: державно-управлінський аспект
(2024) Малиш, Наталія; Москаленко, Світлана
Здійснено аналіз ключових засад державно-управлінського впливу на розв’язання проблем захисту культурної спадщини під час війни. Констатовано факт нарощування Росією культурного впливу на Україну, щоб не випустити її зі своєї цивілізаційної орбіти. Водночас російські окупанти безжально нищать культурні цінності в нашій країні: пошкоджують об’єкти культурної інфраструктури, руйнують пам’ятки культурної спадщини. Наголошено на необхідності активізації державно-управлінського чинника впливу на розв’язання проблем захисту культурної спадщини. Обґрунтовано важливість притягнення до відповідальності Росії як держави-агресора, а також конкретних фізичних осіб, винних у знищенні, пошкодженні та викраденні культурних цінностей України. Зазначено, що придатним для застосування на вітчизняних теренах є досвід формування та реалізації політики ЄС і Ради Європи щодо культурної спадщини, коли її охорону здійснюють у межах не лише культурної політики, а й у межах інших галузевих політик ЄС: стійкість, управління ризиками стихійних лих, охорона природи, цифрові політики, освіта. Важливим напрямом діяльності зі збереження культурної спадщини є оцифрування та інвентаризація архівних фондів, музейних колекцій, картографування. Наведено позитивні приклади діяльності неурядових організацій міжнародного рівня та вітчизняних організацій громадянського суспільства щодо захисту культурної спадщини. Дійшли висновку, що в Україні має бути удосконалено законодавство щодо захисту об’єктів культурної спадщини. Слід більше уваги приділяти превентивним заходам, зокрема освітнім програмам і просвітницькій роботі. Держава має опікуватися також інвентаризацією культурних цінностей та формуванням відповідних баз даних, аналізом загроз та управлінням ризиками. Таким чином, йдеться про системну роботу, здійснювану у співпраці з неурядовим сектором, із залученням міжнародних організацій та максимальним використанням можливостей міжурядового співробітництва.