The article deals with the problem of broadening students' communicative competence in the
process of teaching professional English. Key components of communicative competence are
grammatical competence, sociolinguistic competence, and strategic competence. Four major
types of communicative exercises, which are used for teaching both general and professional
English are described in the article. They are personal (cognitive) or social (interactive) and
closed or open. It is also stressed that competence in oral communication is best achieved
through interaction in a friendly, relaxed atmosphere.
In conclusion the confidence factor is highly esteemed by the author. Practice in teaching
professional English shows that self-confidence is assumed to have a great influence in
successful learning. It can be a crucial factor in the learner's ability to overcome occasional
setbacks or minor mistakes in the process of broadening communicative competence in
professional English.
У статті йдеться про розширення комунікативної компетенції
студентів у процесі навчання професійної англійської мови. Ключовими
компонентами комунікативної компетенції є граматична, соціолінг-
вістична та стратегічна компетенції. В статті описано чотири
головні типи комунікативних вправ, які використовуються для
навчання як загальної, так і професійної англійської мови. Це особистісні
(пізнавальні) чи суспільні (інтерактивні) та закриті чи відкриті
вправи. Підкреслюється, що компетенція в усному спілкуванні найбільш
результативно формується в процесі співпраці в дружній релаксованій
атмосфері.
У висновках автором високо оцінюється роль самооцінки та
формування у студентів впевненості в собі. Практика навчання
професійно спрямованої англійської мови свідчить, що впевненість в собі
може стати вирішальним фактором в опануванні іноземної мови.