010. Підрозділи НаУКМА
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 010. Підрозділи НаУКМА by Author "Швець, Юлій"
Now showing 1 - 20 of 24
Results Per Page
Sort Options
Item 17-й Римський кінофестиваль: актуалізація політичних сенсів(2023) Швець, ЮлійНа дев’ятому році існування Римського міжнародного кінофестивалю (заснований 2006 року) столиця Італії була визнана ЮНЕСКО "творчим містом кіно". Кваліфікаційним пунктом для такого статусу є "ініціативи, спрямовані на просування, доступ, участь і залучення спільнот і громадян, особливо малозабезпечених, до культурного життя". Нинішній, уже 17-й, фестиваль підхопив ці чудові ініціативи й продовжив відкривати якісну культуру для широкого глядача. Цінова політика квитків передбачає чимало показів і заходів із недорогим або вільним доступом. До офіційного визнання FIAPF (Міжнародна федерація асоціацій кінопродюсерів) журі формувалось із очолюваних відомим кінодіячем 50 глядачів, які побажали подивитися всі фільми програми. Конкурс цього року вже оцінювало професійне журі, де був лише один продюсер, всі інші – творчі особистості в галузі кіно, культури та мистецтва, що, звісно, об’єктивує кінопроцес.Item 20 днів війни: масштаб трагедії(2023) Швець, Юлій"20 днів у Маріуполі", попри весь трагізм оповіді, одержав приз глядацьких симпатій на фестивалі незалежного кіно Sundanсe у США, а також основний приз журі та приз глядацьких симпатій на кінофестивалі Docudays. Зняв його цьогорічний лауреат Пулітцерівської премії Мстислав Чернов, котрий разом з фотографом Євгеном Малолєткою та продюсеркою й журналісткою Василісою Степаненко приїхав у місто о 3.30 ранку – за годину до початку повномасштабної війни. Сила стрічки в тому, що картина війни відтворена в ній правдиво, ніщо не "плюсується" й не "концентрується", й, водночас, камера від жодних деталей не відводить погляд. Вона печально вдивляється в трагедію, заздалегідь, здається, розуміючи фінал.Item "Банші Інішерина": дружба-ненависть(2023) Швець, ЮлійМартіна Макдона часто порівнюють з відомими драматургами, такими як Джон Міллінгтон Сінге та Девід Мамет. Макдонах відомий тим, що пише темні комедії з фоном Ірландії, де він провів більшу частину своїх літніх канікул. Його розповіді відомі тим, що використовували інтенсивну символіку та кручені кульмінації. МакДонах народився і виховувався в Лондоні (Англія). У нього є молодший брат, відомий сценарист Джон Макдонах. Він покинув школу, коли йому було 16 років, щоб переслідувати любов до письма, переглядаючи фільми та читаючи книги. Після десятиліття цього в 1994 році він написав свої перші сім п'єс, з яких багато хто зрештою був поставлені у Лондоні. За багато цих п'єс йому присвоєно престижні нагороди та номінації, такі, як премія Тоні, премія Лоранса Олів'є. Він не лише драматург відмінної творчої сили, але і добре відомий сценарист і режисер фільмів. Він відомий у світі театру, як той, хто дав театру новий жанр - театр "в твоє обличчя", бо його п'єси та сценарії часто є дотепними та суворо реалістичними.Item "Вавилон XX" Івана Миколайчука: невидиме, справжнє, поетичне(2023) Швець, ЮлійП’єр Паоло Пазоліні (1922–1975) – один із найбільш соціально ангажованих режисерів італійського кіно. Й не менш загадковий: кожен його фільм ставав подією, яка активно обговорювалася в мистецьких колах. Окрім того, режисер завжди мав свій власний погляд на всі суспільні проблеми, що йшло урозріз із гаслами будь-якої політичної партії.Item Вбити час – вирватись із замкненого кола(2023) Швець, ЮлійУ режисерському баченні Ірини Ципіної "танго на одну дію" просякнуте відчуттям гострої кризи важливих соціальних інституцій – держави, сім’ї; воно предметно відображає порушення генетичних, географічних та духовних зв’язків між людьми й поколіннями. "Танго жінок" перетворюється в алегорію країни, в історію неврозу людей, які колись залишили країну, а тепер навіть перед "обличчям вічності" не можуть вирватись із полону нав’язаних чужими культу- рами стереотипів. Строго кажучи, "танго" Першого театру навряд чи можна назвати проривом в розкритті "емігрантської" теми, однак фінальні репліки "це моє життя" молодих жінок, які споглядали чужу драму, ставлять неочікувано болісний акцент на "вічному поверненні" до "вічних помилок"… Метафорична лялька на старому грамофоні у фокусі сценічного світла механічно обертатиметься, поки не ослабне заведена пружина – не в силах заглянути в майбутнє, обірветься й сюжет. "Кольори". Танго на 1 дію за п’єсою Павла Ар’є.Item "Великі надії", або За парканом політики(2024) Швець, ЮлійФранцію сміливо можна назвати однією з найактивніших країн в соціально-політичному сенсі. Не відстає від прогресивного тренду й динамічний кінематограф країни, продовжуючи масштабну традицію "політичного кіно" і пропонуючи свіжі осмислення процесів, що ні на мить не вщухають у новітній європейській демократії. Серед режисерів, які тонко й талановито рефлексують сучасні соціально-політичні процеси, – Сільвен Деклу, чий попередній фільм "Продавець" (2016) поставив резонансні акценти на темі національної специфіки великого фран цузького капіталу. Темою нового, тепер уже критичного "ліво-центричного" фільму Деклу стала трансформація молодої ідеалістки у зрілого політика. Проявив процес цього "статичного перетворення" випадок, що трапився з героїнею на Корсіці – із суворими до "мажорів з материка" мешканцями.Item Венеція-2023: Старий Лев у новому світі(2023) Швець, Маргарита; Швець, ЮлійНайстаріший кінофестиваль світу, заснований ще до Другої світової війни, відзначає цього року круглу дату, навіть не думаючи виходити на пенсію, швидше – навпаки. Судячи з цьогорічної програми, Венеційський форум продовжує мистецьку молодість. Про сміливість і наполегливість, з якою він рухається вперед, віддзеркалюючи новітні часи, свідчить вибір фільму-відкриття, який не всім припав до смаку.Item Випробування пам'яттю: "Вбивці Квіткової Повні" Мартіна Скорсезе(2024) Швець, Юлій80-річний американський кінорежисер Мартін Скорсезе завжди прагнув зрозуміти Америку через її ситуативних злочинців. Однак свій 26-й повний метр він присвятив злочинності системній – історії жорстокого захоплення землі, матеріальних ресурсів та влади в штаті Оклахома на початку 1920-х років. Документальне дослідження журналіста Девіда Гранна численних вбивств (з 1912 по 1925 рік) індіанців з племені осейджів стало для режисера опорою для створення життєво точної драми, котра з розмахом і скрупульозністю "великого стилю" розповідає про те, на що натякають усі великі й маленькі американські вестерни та драми й, зрештою, свідчить уся історія – про жагу наживи, яка рухає матеріальний прогрес, і духовне розтління індивідуумів та цілих націй. Однак – що важливо – нажива як національна ідея не сприймається у фільмі обмеженою рамками суто "американського міфу".Item Вкрадена весна: "Про сухі трави" Нурі Більге Джейлана(2024) Швець, ЮлійІнтрига забороненого кохання вчителя, вчительки й учениці в Богом забутій сільській школі в горах Анатолії стала хорошим приводом для іншої – всеохоплюючої красивої історії про (не)можливість особистісної свободи в тенетах кислотної моралі, яка, незалежно від географічних координат, втримується на плаву завдяки диким обрядам середньовіччя та вікторіанської епохи. Про це стрічка живого класика світового кіно Нурі Більге Джейлана.Item Відлуння України на 76-му Каннському МКФ(2023) Швець, ЮлійЦього року з основної програми 76-й Каннського кінофестивалю можна виділити три-чотири стрічки, які "заслуговують уваги". А можна з радістю прозеліта (до яких відношу себе) радіти чи не кожному побаченому на фестивалі фільму: щороку Канн у мистецькому сенсі виявляється доволі врожайним, хоча його програми не обходяться без завчених та другорядних тем. Думками про війну в Україні, отримуючи "Паль- мову гілку" за заслуги перед кінематографом, поділився Роберт де Ніро. А поезію Лесі Українки "Ні волі, ні долі…", неймовірно хвилюючись через порушення "правил", прочитала зі сцени Катрін Деньов (вона представляла "обличчя фестивалю").Item Вічний бунт Миколи Куліша (до 130-річчя)(2023) Швець, Юлій18 грудня 2022 року виповнилось би 130 років Миколі Кулішу – одному з найбільш визнаних драматургів ХХ століття, творцю модернової української драми, автору багатьох унікальних п’єс, більшість з яких стали класикою.Item Герої 77-го Каннського кінофестивалю(2024) Швець, ЮлійЯкщо спробувати узагальнити тематику показаних на 77-му Каннському кінофестивалі картин, то вона вписується в основний політико-кінематографічний конфлікт між класичними й "ново-етичними" цінностями, між екзистенційною глибиною й "актуальною журналістикою".Item Енергія відродження. Українське кіно 2014-2020 : [рецензія](Редакція журналу "Кіно-Театр", Видавничий дім "Освіта України", 2022) Швець, ЮлійРецензія на книгу "Енергія відродження. Українське кіно 2014-2020".Item Кінематографічна дискусія року. "Тар"(2023) Швець, ЮлійЛідія Тар (Кейт Бланшетт) працює головним диригентом Берлінського симфонічного оркестру. Цим першим оркестром світу у реальному вимірі керували такі гіганти, як Вільгельм Фуртвенглер (1922–1945, 1952–1954), Герберт фон Кароян (1954–1989), Клаудіо Аббадо (1989– 2002). Коли пересічний глядач з непідготовленим оком та вухом слухає репетицію керованого Лідією оркестру (початок 5 симфонії Малера), естетика виконання може деякий час здаватись навіть схожою на автентичну. Надто гордовита постава Лідії та її незвичайна емоційна одержимість видають певний диригентський стереотип. Але згодом музика починає здаватись сумнівною, оскільки виконується не за авторськими ремарками – так початківці-водії обожнюють їздити не за правилами й не вміють призупинити свій галоп на поворотах. Якийсь невловимий режисерський натяк на іронію або сатиру, що на мить виникає, тут же нівелюється в подальших сценах, котрі демонструють "геніальний" статус диригентки, її "всебічне визнання" (зокрема, премією EGOT – найвищою в світі класичної музики).Item "Миколайчук OPEN": МРТ героя нашого часу : (огляд фільмів Другого фестивалю глядацького кіно в Чернівцях)(2023) Швець, ЮлійФестиваль у Чернівцях у міжнародному (8 п/м стрічок), національному (к/м фільми) конкурсах та у позаконкурсній програмі дав можливість побачити високохудожні та глядацькі стрічки. Чимало фільмів так чи інакше резонують з очікуваннями українців сьогодні під час війни. Перемогу в національному конкурсі за результатами глядацького голосування здобула документальна робота Олексія Радинського про захоплення Чорнобильської АЕС під час активної фази війни й очищення її від знахабнілого ворога "Чорнобиль, 22". Лише боротьба допоможе духовно зростати й перемагати як внутрішнього, так і зовнішнього ворога – що краще може описати нинішній стан душі та актуальний девіз українців? Звісно, що "стародавні греки" мали рацію: у вічності від нас нічого не залишиться, окрім нашої історії. Наскільки яскравою вона виявиться – залежить від нас.Item Мікеланджело Мерізі да Караваджо: Omnia vincit love!(2023) Швець, ЮлійМинулого року на екрани Італії вийшло відразу кілька стрічок, присвячених значним постатям літератури та мистецтва країни: "Данте" (ігрова, реж. Пупі Аваті), "Боттічеллі" (документальна, реж. Марко П’яніджані), "Тінь Караваджо" (ігрова, реж. Мікеле Плачідо). До них можна долучити й стрічку "Леонора, прощавай" режисера Паоло Тавіані, в якій дух Луїджі Піранделло отримує нове життя (своєрідне роуд-муві повернення праху драматурга на батьківщину). Це неповний перелік фільмів, якими італійське кіно віддає належне особистостям, що формували ідеї європейського гуманізму, і які сьогодні викликають незмінний інтерес.Item Навіщо Голлівуду слон?(2023) Швець, ЮлійДам’єн Шазелл – один із рідкісних вундеркіндів, що отримав шість премій американської Кіноакадемії (за фільм "Ла-Ла-Ленд") у віці, коли найамбітніші режисери про "Оскар" тільки мріють. Тоді – у 2016 році – він вдало використав жанр мюзиклу для "реконструкції" традиційного сюжету: ніби наслідуючи "Шербурзькі парасольки", перетворив у свято пісні й танцю доволі банальну мелодраму про любов і ніжність, якої не буває в індустрії, що творить продукти про ніжність і любов.Item Назустріч долі: "Новини світу"(2022) Швець, ЮлійПол Грінграсс – широкому глядачеві відомий адреналіновими шпигунськими детективами про Джейсона Борна, а кінематографістам як автор гострих політичних драм, заснованих на реальних подіях ("Кривава неділя", 2002, "Втрачений маршрут", 2006, "Капітан Філіпс", 2013, "22 липня", 2018) – нещодавно зняв драму по призначеній для сімейного читання книзі канадської письменниці Полєтт Джилс. В центрі гостросюжетного, радикально переосмисленого вестерну й, водночас, роуд-муві з низкою пригод – тема батьків і дітей та життєво необхідної комунікації різних етносів.Item Оптимістичні трагедії 79-го Венеціанського кінофестивалю(2022) Швець, ЮлійДівчина в "патріархальному суспільстві" знову в центрі фестивальної уваги. Володар минулорічного "Золотого лева" – фільм "Подія" режисерки Одрі Діван – описав стосунки французької студентки з "дорослим світом", коли в дофеміністичній країні (дія розгорталась у 1963-му році) закон забороняв аборти.Item Остання війна(2024) Швець, ЮлійДва фільми документального циклу "Остання війна" ("Анатомія рашизму" та "Какая разница"), які нещодавно вийшли на Суспільному й доступні на Youtube, засновані на двогодинних розмовах з тридцятьма українськими й західними інтелектуалами. Авторка та ведуча – досвідчена Мирослава Барчук у кадрі та поза ним – з їх допомогою намагається пояснити коріння сучасної війни, за що вона точиться, чому всі роки Незалежності українське суспільство легковажило загрозами з боку агресивного сусіда. Потужна енергія та пристрасність, характерні для першого фільму, в більшості сцен другого поступаються поблажливій інтонації "ми не чекали – нас обікрали". Але будемо вірити, що наступні фільми циклу "Остання війна" будуть не тільки "колективною терапією" – інтелектуально наповненим проговоренням колоніальних травм, а ще й зарядженими сміливістю політичних суджень, конкретизацією нових ідей, багатством візуальних метафор – війна ж бо остання! Будуть наповнені щирою зневагою до сильних світу цього – зовнішніх і внутрішніх, – які, як тільки з них спаде німб медійної недоторканності, миттєво розкриють на екрані свою жалюгідність та нікчемність. Сподіваємося, що наступні фільми, зберігши пророчі думки українських інтелектуалів, посилять свою публіцистичну складову, уникнуть полону політкоректної академічності.