dc.contributor.author |
Погоріла, Н.
|
|
dc.contributor.author |
Коржов, Г.
|
|
dc.date.accessioned |
2016-10-14T13:06:07Z |
|
dc.date.available |
2016-10-14T13:06:07Z |
|
dc.date.issued |
2001 |
|
dc.identifier.citation |
Погоріла Н. Самоідентифікація у суспільстві кризи : випадок "човників" / Н. Погоріла, Г. Коржов. - К. : Видавничий дім "КМ Академія", 2001 // Наукові записки НаУКМА. Том 19: Соціологічні науки. - С. 58-65. |
uk |
dc.identifier.uri |
http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/9566 |
|
dc.description.abstract |
This paper is focused on the problem of social self-identification in Ukraine of the transformation
period. The problem is considered on the example of people engaged in the reselling of
the consumer goods, which were brought or smuggled from abroad. These people are colloquially
called «challengers». The article is based on the five in-depth interviews, which were conducted
by the authors, when they work in migration project, supervised by Claire Wallace from the Institute
for Advanced Social Studies sponsored by Jubilee Fund of the Austrian National Bank
in 1995. The main finding of this analysis is a empirical documentation of the differentiation,
which emerge in self-identification and business strategies of «challengers» that according to
the opinion of the authors can spill over into differentiation of the today's «challengers» into
professional traders and those, who find themselves in re-selling business occasionally, mainly
using it as survival strategies, and soon will be driven out from this are of activity by more
successful competitors. |
en |
dc.description.abstract |
Статтю присвячено проблемі соціальної самоідентифікації в Україні в період
трансформації. Проблему розглянуто на прикладі людей, що були зайняті у бізнесі
купівлі-перепродажу товарів, ввезених з-за кордону найчастіше нелегально або
напівлегально, так званих «човників». Стаття базується на п'яти поглиблених
інтерв'ю з «човниками», що їх проводили автори під час праці у проекті про міграцію,
яким керувала Клер Волес з Institute for Advanced Social Studies, спонсорованого
Ювілейним фондом австрійського банку у 1995 році. Головним висновком
статті є твердження про виникнення диференціації у самоідентичності та
стратегій ведення бізнесу «човників», яка, на думку авторів, вказує на можливий
поділ «човників» на професійних торговельних працівників і тих, хто опинився
в цій сфері за специфічних умов (потреба виживання) і буде найближчим часом
змушений залишити цю ділянку ринку під тиском конкуренції. |
uk |
dc.language.iso |
uk |
uk |
dc.subject |
the society of crisis |
uk |
dc.subject |
a case of cross-border traders |
uk |
dc.subject |
самоідентифікація |
uk |
dc.subject |
проблема соціальної самоідентифікації в Україні |
uk |
dc.subject |
період трансформації |
uk |
dc.title |
Самоідентифікація у суспільстві кризи: випадок "човників" |
uk |
dc.title.alternative |
Self-identification in the society of crisis: a case of cross-border traders |
uk |
dc.type |
Article |
uk |
dc.status |
published earlier |
uk |