Оцінка динаміки поширеності тютюнокуріння в Україні

Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Authors
Григоренко, А.
Бутильська, Н.
Андрєєва, Тетяна
Красовський, Костянтин
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Метою дослідження був систематичний огляд досліджень поширеності куріння, проведених в Україні, для формулювання принципів проведення моніторингу тютюнової епідемії та ефективності заходів щодо її подолання. Було виділено чотири підходи формулювання запитань щодо куріння. Аналіз був спрямований на оцінку впливу на показники поширеності куріння таких детермінант, як характер і кількість запитань про куріння, а також вікові межі вибірки. Для виявлення таких зв’язків використовувався дисперсійний аналіз. Незалежними змінними були наявність або відсутність запитань про нерегулярне куріння, запитань про кількість викурених у минулому тютюнових виробів та характер куріння, вікові обмеження вибірки, а також рік проведення опитування. Результати дослідження показали, що рівень куріння серед чоловіків в Україні в 2000-2005 роках залишався стабільно високим і складав приблизно 60% для щоденних курців, а в 2006-2008 роках цей рівень став зменшуватися, наближаючись до показника 50%. Серед жінок рівень щоденного куріння зріс з 10-13% на початку 2000-х років до 16-17% у 2004-2005 роках, після чого знову став зменшуватися. Порівняння даних різних опитувань показало, що опитувальники без запитань про нерегулярне куріння можуть вимірювати тільки рівні щоденного куріння, тому що при таких опитуваннях нерегулярні курці зазвичай відповідають, що вони не курять. Відсутність детальних запитань про кількість викурених за час життя тютюнових виробів та стереотипи куріння призводить до переоцінки рівнів колишнього куріння. Збільшення мінімального віку респондентів до 18 років призводить до зменшення оцінених рівнів куріння серед жінок. У періоди збільшення рівнів щоденного куріння, відсоток нерегулярних курців зменшується, а у періоди зменшення рівнів щоденного куріння, навпаки, збільшується. Тобто ефективні антитютюнові заходи спричинюються до того, що деякі курці починають курити рідше і поступово відмовляються від куріння. Маркетинг тютюнової індустрії, навпаки, призводить до перетворення нерегулярних курців на щоденних.
Description
The paper is a systematic review of smoking prevalence studies, conducted in Ukraine, aimed at developing guidelines for monitoring of tobacco epidemic and effects of tobacco control measures. Four types of questions about smoking were found. The analysis was aimed to assess the influence on smoking prevalence rates of such determinants as type and quantity of questions about smoking, and also age limits of survey sample. To explore such associations analysis of variance was used. The independent variables were: presence or absence of questions about irregular smoking, questions about the quantity of tobacco products smoked in the past and smoking patterns, age limits of samples and year of the survey as well. Results showed that the smoking rates among men in Ukraine in 2000-2005 were rather high: daily smoking rate was about 60%, and in 2006-2008 this rate started to decrease, approaching 50%. Among women the daily smoking rate increased from 10-13% at the beginning of 2000-s to 16-17% in 2004-2005 years and then it started to decline. Comparison of different survey questionnaires revealed that questionnaires without questions about irregular smoking can measure only daily smoking, because with such questionnaires irregular smokers usually answer they do not smoke. Absence of detailed questions about the number of tobacco products smoked in a lifetime and smoking patterns resulted in the overestimate of the former smoking rates. The increase of minimum age of respondents to 18 years resulted in under-estimate of smoking rates among women. When daily smoking is on the rise, the percentage of irregular smokers diminishes, and when daily smoking rates decline, the irregular smoking rates increase. So effective tobacco control measures make some smokers to smoke less regularly and to gradually quit smoking. Tobacco industry marketing, to the opposite, transfers irregular smokers to daily ones.
Keywords
показники куріння, соціологічні дослідження, методологічні відмінності, smoking prevalence, smoking status, daily smoking, occasional smoking, Ukraine, surveys, tobacco control, контроль над тютюном, поширеність куріння, smoking, куріння
Citation
Оцінка динаміки поширеності тютюнокуріння в Україні / К.С. Красовський, Т.І. Андрєєва, А.А. Григоренко, Н.А. Бутильська // Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. - 2009. - № 2. – С. 91-99.