The article deals with the educational inequality among children of different social backgrounds
which has never been studied in Ukraine neither during the Soviet period, nor since independence. The
results are based on representative survey data restricted to Ukrainian citizens born 1930 and later – up
to 1980. To capture educational inequality change over time, we compare results for three quasi-birth
cohorts, two Soviet cohorts and one post-Soviet. Our results show that obtaining of higher tertiary
education in Ukraine is strongly socially dependent and unequal, given the fact of largely accessible
and later compulsory full secondary education. Social background in terms of fathers’ and mothers’
education and class proved to be the permanent factor of educational inequality in all three cohorts.
У статті аналізується нерівність освітніх здобутків дітей різного соціального походження,
яка ніколи раніше не досліджувалася в Україні, ані за радянських часів, ані за часів незалежності.
Результати ґрунтуються на репрезентативних даних щодо громадян 1930–1980 років
народження. Для вияву динаміки освітньої нерівності порівнювалися освітні здобутки представників
трьох квазі-когорт, двох радянських і однієї пострадянської. Результати свідчать
про суттєву соціальну нерівність та залежність можливостей здобуття вищої освіти від
чинників соціального походження індивідів, фіксовані як рівень освіти і класова належність
батьків, незважаючи на факт широкого доступу, а згодом обов’язковості загальної середньої
освіти.