Ідеї І: трансцендентальний поворот у феноменологічній філософії
Loading...
Date
2022
Authors
Кебуладзе, Вахтанґ
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті йдеться про трансцендентальний поворот у розвитку феноменологічної філософії,
який засновник феноменології Едмунд Гусерль здійснив у своєму творі "Ідеї чистої феноменології і
феноменологічної філософії. Книга перша: вступ до чистої феноменології". Від цього моменту й до самого кінця життя Гусерль визначав власну філософію як трансцендентальну феноменологію.
Про це свідчить насамперед назва його останнього незавершеного твору "Криза європейських наук і трансцендентальна феноменологія: вступ до феноменологічної філософії". Автор намагається прояснити історичне і філософське тло цього повороту і його вплив на феноменологію та інші філософські напрями аж дотепер. З одного боку, цей трансцендентальний поворот є дуже важливий для сучасної дискусії про проблему свідомості не лише у феноменологічних дослідженнях, а й у сучасній філософії свідомості та когнітивних науках. Наприклад, проблему "explanatory gap" можна побачити в новому світлі з феноменологічного погляду. Отже, стверджується, що феноменологія – це одна з найрозвинутіших версій трансцендентальної філософії досвіду і що на засадах трансцендентальної феноменології можна створити універсальну методологію гуманітаристики, а також додати дещо нове навіть до формулювання фундаментальних проблем природничих наук.
The paper deals with transcendental turn in the development of the phenomenological philosophy witch the founder of phenomenology Edmund Husserl made in his work "Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy. First Book: General Introduction to a Pure Phenomenology". From this moment until the very end of his life, Husserl defined his philosophy as transcendental phenomenology. This is particularly evident in the title of his last unfinished treatise "The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology: An Introduction to Phenomenological Philosophy". The author tries to clarify the historical and philosophical background of this turn and its influence on the phenomenology and other philosophical trends until now. On the one hand, the transcendental turn in the development of the phenomenological philosophy is the result of the long philosophical tradition that based on Descartes rationalism and Kantian transcendental philosophy and at the same time on the empiricism by Berkley and Hume. On the other hand, this transcendental turn is very important for the modern discussion about the problem of consciousness not only in the phenomenological research, but also in the contemporary philosophy of mind and cognitive sciences. For example, the "explanatory gap" problem as one of the most crucial consequence of the mind-body problem can be seen in a new light from the phenomenological point of view. So it is argued that phenomenology is one of the most elaborated version of the transcendental philosophy of experience, and that it is possible to create on the base of transcendental phenomenology the universal methodology of humanities and to bring something new even to the formulation of the fundamental problems of natural sciences.
The paper deals with transcendental turn in the development of the phenomenological philosophy witch the founder of phenomenology Edmund Husserl made in his work "Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy. First Book: General Introduction to a Pure Phenomenology". From this moment until the very end of his life, Husserl defined his philosophy as transcendental phenomenology. This is particularly evident in the title of his last unfinished treatise "The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology: An Introduction to Phenomenological Philosophy". The author tries to clarify the historical and philosophical background of this turn and its influence on the phenomenology and other philosophical trends until now. On the one hand, the transcendental turn in the development of the phenomenological philosophy is the result of the long philosophical tradition that based on Descartes rationalism and Kantian transcendental philosophy and at the same time on the empiricism by Berkley and Hume. On the other hand, this transcendental turn is very important for the modern discussion about the problem of consciousness not only in the phenomenological research, but also in the contemporary philosophy of mind and cognitive sciences. For example, the "explanatory gap" problem as one of the most crucial consequence of the mind-body problem can be seen in a new light from the phenomenological point of view. So it is argued that phenomenology is one of the most elaborated version of the transcendental philosophy of experience, and that it is possible to create on the base of transcendental phenomenology the universal methodology of humanities and to bring something new even to the formulation of the fundamental problems of natural sciences.
Description
Keywords
досвід, Едмунд Гусерль, мова, свідомість, споглядання, трансцендентальна феноменологія, феноменологічна філософія, феноменологія, стаття, consciousness, contemplation, Edmund Husserl, experience, language, phenomenological philosophy, phenomenology, transcendental phenomenology
Citation
Кебуладзе В. І. Ідеї І: трансцендентальний поворот у феноменологічній філософії / Кебуладзе В. // Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство. - 2022. - T. 9-10. - C. 98-106. - https://doi.org/10.18523/2617-1678.2022.9-10.98-106