Вплив віртуального освітнього простору на стресостійкість майбутніх філологів

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Authors
Руснак, Ірина
Саврасова-В’юн, Тетяна
Заяць, Людмила
Доценко, Олена
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті висвітлено актуальну проблему впливу сучасного віртуального освітнього простору на стресостійкість майбутніх філологів класичного університету. Наголошено, що в умовах невідкладного запровадження в системі освіти карантинного режиму і переходу на дистанційну форму навчання, опанування віртуального освітнього простору стало першочерговим завданням не лише для професорсько-викладацького складу вищого освітнього закладу, але й для майбутніх фахівців. Описано досвід організації віртуального освітнього середовища із застосуванням засобів дистанційного навчання на базі Інституту філології Київського університету імені Бориса Грінченка та їх вплив на стресостійкість майбутніх філологів. Зазначено, що завдяки віртуальному освітньому простору Інституту майбутні філологи опановують навички практичного застосування мови в професійному, ситуативному спілкуванні, формують новий підхід до методики навчання мови і літератури, мають змогу інтегрувати засоби ІКТ у майбутню професійну діяльність. Визначено зміст, структуру стресостійкості майбутніх фахівців, дібрано методичний інструментарій дослідження рівня стресостійкості студентів. Актуальність теми підтверджена наведеними результатами опитування майбутніх філологів, які проходили діагностику з проблеми вивчення рівня стресостійкості як за умов традиційної форми навчання, так і в режимі дистанційного навчання. В експерименті взяли участь 214 студентів спеціальності 035 "Філологія". Шляхом експериментальної діяльності виокремлено особливості впливу віртуального освітнього простору на стресостійкість майбутніх філологів. Виявлено, що рівень стресостійкості майбутніх філологів за умов традиційного навчання вищий, ніж рівень стресостійкості студентів в умовах надмірного перебування у віртуальному освітньому просторі. Запропоновано альтернативне рішення: реально-віртуальний освітній простір як змінне середовище, у якому суб’єкти простору можуть керувати освітніми ситуаціями. Зазначено рекомендації з розвитку стресостійкості майбутніх філологів в умовах реально-віртуального освітнього простору.
В статье освещена актуальная проблема влияния современного виртуального образовательного пространства на стрессоустойчивость будущих филологов классического университета. Отмечено, что в условиях безотлагательного внедрения в систему образования карантинного режима и перехода на дистанционную форму обучения, освоение виртуального образовательного пространства стало первоочередной задачей не только для профессорско-преподавательского состава высшего учебного заведения, но и будущих специалистов. Описан опыт организации виртуальной образовательной среды с применением средств дистанционного обучения на базе Института филологии Киевского университета имени Бориса Гринченко и их влияние на стрессоустойчивость будущих филологов. Отмечено, что благодаря виртуальному образовательному пространству Института будущие филологи овладевают навыками практического применения языка в профессиональном, ситуативном общении, формируют новый подход к методике обучения языку и литературе, могут интегрировать средства ИКТ в будущей профессиональной деятельности. Определено содержание, структура стрессоустойчивости будущих специалистов, подобран методический инструментарий исследования уровня стрессоустойчивости студентов. Актуальность темы подтверждена приведенными результатами опроса будущих филологов, которые проходили диагностику по проблеме изучения уровня стрессоустойчивости как в условиях традиционной формы обучения, так и в режиме дистанционного обучения. В эксперименте приняли участие 214 студентов специальности 035 "Филология". Путем экспериментальной деятельности выделены особенности влияния виртуального образовательного пространства на стрессоустойчивость будущих филологов. Выявлено, что уровень стрессоустойчивости будущих филологов в условиях традиционного обучения выше, чем уровень стрессоустойчивости студентов в условиях чрезмерного пребывания в виртуальном образовательном пространстве. Предложено альтернативное решение: реально-виртуальное образовательное пространство как изменчивая среда, в которой субъекты пространства могут управлять образовательными ситуаціями. Указаны рекомендации по развитию стрессоустойчивости будущих филологов в условиях реально-виртуального образовательного пространства.
The article highlights the actual problem concerning the influence of the modern virtual educational space on the future philologists’ stress resistance at a classical university. It is noted that in the conditions of urgent introduction of quarantine mode into the educational system and the transition to distance learning, development of virtual educational space has become a priority task not only for the teaching staff of a higher educational institution, but also for future specialists. The experience of organizing a virtual educational environment by using distance learning tools on the basis of the Institute of Philology of Borys Grinchenko Kyiv University and their impact on the future philologists’ stress resistance is described. It is noted that thanks to the virtual educational space of the Institute, future philologists master practical language application skills in professional, situational communication, form a new approach to language and literature teaching methodology, can integrate ICT tools in future professional activities. The content and structure of stress resistance of future specialists is defined, the methodological tools of research into the level of students' stress resistance are selected. The relevance of the topic is confirmed by the given results of the survey of the future philologists who underwent diagnostics on the problem of studying the level of stress resistance both in the conditions of the traditional form of education and in the distance learning mode. 214 students of the specialty 035 "Philology" took part in the experiment. By means of experimental activities, the features of the influence of the virtual educational space on the future philologists’ stress resistance have been identified. It was revealed that the level of future philologists’ stress resistance in the conditions of traditional education is higher than the level of students’ stress resistance in excessive stay in the virtual educational space. An alternative solution is proposed: a real-virtual educational space as a changeable environment in which the individuals can control educational situations. Recommendations for the development of stress resistance of future philologists in the conditions of a real-virtual educational space are indicated.
Description
Keywords
віртуальний освітній простір, дистанційна форма навчання, онлайн навчання, інформаційно-комунікаційні технології, реально-віртуальний освітній простір, стресостійкість майбутніх філологів, стаття, виртуальное образовательное пространство, дистанционная форма обучения, онлайн-обучения, информационно-коммуникационные технологии, реально-виртуальное образовательное пространство, стрессоустойчивость будущих филологов, virtual educational space, distance learning, online learning, information and communication technologies, real-virtual educational space, stress resistance of future philologists
Citation
Вплив віртуального освітнього простору на стресостійкість майбутніх філологів / Руснак І. Є., Саврасова-В'юн Т. О., Заяць Л. І., Доценко О. Л. // Інформаційні технології і засоби навчання. - 2021. - Т. 84, № 4. - C. 248-270. - https://doi.org/10.33407/itlt.v84i4.4240