Соціальні виклики та етичні проблеми дистанційного навчання в університеті (під час карантину COVID-19 в Україні)
Loading...
Date
2021
Authors
Рогожа, Марія
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Здійснено аналіз зумовлених пандемією та новими соціальними викликами соціально-ціннісних та морально-етичних проблем, зокрема професійного спілкування і дистанційного навчання в університеті під час пандемії COVID-19 і карантину. Технічні фактори (відсутність безперебійного Інтернет сполучення, комфортного місця для навчання, утрудненість доступу до індивідуальних якісних гаджетів тощо) є свідченням соціальної нерівності та соціальної несправедливості, загострених в умовах карантину та зумовлених рівнем доходів людей та місцем локації (в мешканців великих міст практично відсутня проблема доступу до Інтернету, на відміну від мешканців невеликих міст та проживаючих у сільській місцевості). Звернуто увагу, що дистанційне навчання редукує особистісний компонент взаємодії викладача зі студентами, сприяючи багатьом негативним моментам у спілкуванні та навчальній діяльності при взаємодії "викладач-студент". У статті визначено, що дистанційна освіта зменшує традиційний для університету особистий компонент спілкування викладача зі студентом як неминучий елемент морального виховання при інкультурації та соціалізації особистості. Чорний екран із вимкненою камерою і мікрофоном сприймається студентом як прояв академічної свободи і незалежності від "електронного синоптикуму" (З. Бауман), але він також звільняє його від відповідальності за інтелектуальну діяльність в аудиторії та не розвиває креативність і належні професійні
якості у спілкуванні з викладачем та іншими студентами. Відсутність самодисципліни студента та його / її нездатність організувати особистий навчальний процес за допомогою самопримусу призводять до збільшення розриву між найкращими та найгіршими учнями Нестача самодисципліни здобувача вищої освіти веде до збільшення розриву між сильними і слабкими студентами, коли мова йде про їхні вольові якості, відповідальність та звернення уваги на феномен обов’язку в соціальному бутті, що не сприяє належній соціалізації та інкультурації молоді та ін. Проте указані проблеми стають на заваді отриманню якісної освіти, що становить значний суспільний ризик для українського суспільства.
The paper deals with the ethical analysis of the COVID-19 quarantine university distance education. The paper pays main attention to the Ukrainian context of COVID-19 quarantine university distance education. Main research approach to achieve the paper objectives is the comprehension of morality as the social phenomenon and its understanding as the way of personal self-realization. Technical circumstances (absence of uninterrupted internet connection, difficulties with the access to personal quality gadgets and comfortable working place) are the evidence of social inequality and social injustice, which are sharpened in the quarantine conditions and caused by the level of incomes of persons and the place of their living (in cities the problem with qualitative Internet connection is absent while in towns and countryside population faces that problem permanently). The paper defines that the distance education reduces traditional for the university extracurricular personal component of teacher student communication as the inevitable element of moral education. A black screen with the switch off camera and microphone is comprehended by a student as the element of academic freedom and independence from "electronic sinopticum" (Z. Bauman), but also it frees him/ her from the responsibility for classroom intellectual activity and co-creativity with teacher and other students. Also, challenges are connected with the ability of students to maintain the new forms of activities, where ability for self-organization and mobilization for study at home become crucial. Lack of student’s self-discipline and his / her inability to organize personal educational process with the help of self-compulsion lead to the increasing gap between the best and the worst students. The paper raises the question of justice in pandemic situation, when it is impossible to provide equal access to quality education at all levels of educational process. Such situation will produce obstacles for future job fair equality of opportunities.
The paper deals with the ethical analysis of the COVID-19 quarantine university distance education. The paper pays main attention to the Ukrainian context of COVID-19 quarantine university distance education. Main research approach to achieve the paper objectives is the comprehension of morality as the social phenomenon and its understanding as the way of personal self-realization. Technical circumstances (absence of uninterrupted internet connection, difficulties with the access to personal quality gadgets and comfortable working place) are the evidence of social inequality and social injustice, which are sharpened in the quarantine conditions and caused by the level of incomes of persons and the place of their living (in cities the problem with qualitative Internet connection is absent while in towns and countryside population faces that problem permanently). The paper defines that the distance education reduces traditional for the university extracurricular personal component of teacher student communication as the inevitable element of moral education. A black screen with the switch off camera and microphone is comprehended by a student as the element of academic freedom and independence from "electronic sinopticum" (Z. Bauman), but also it frees him/ her from the responsibility for classroom intellectual activity and co-creativity with teacher and other students. Also, challenges are connected with the ability of students to maintain the new forms of activities, where ability for self-organization and mobilization for study at home become crucial. Lack of student’s self-discipline and his / her inability to organize personal educational process with the help of self-compulsion lead to the increasing gap between the best and the worst students. The paper raises the question of justice in pandemic situation, when it is impossible to provide equal access to quality education at all levels of educational process. Such situation will produce obstacles for future job fair equality of opportunities.
Description
Keywords
CОVID-19, суспільні виклики, інкультурація, соціалізація, соціальна справедливість, професійне спілкування, самодисципліна, "цифрова" нерівність, символічне виробництво та обмін, стаття, COVID-19, social challenges, inculturation, socialization, social justice, professional communication, self-discipline, "digital" inequality, symbolic production and exchange
Citation
Рогожа М. М. Соціальні виклики та етичні проблеми дистанційного навчання в університеті (під час карантину COVID-19 в Україні) / М. М. Рогожа // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. - 2021. - Вип. 1 (89). – С. 35-45. - https://doi.org/10.35433/PhilosophicalSciences.1(89).2021.35-45