Теоретичні й практичні виміри "українського світу": місце та роль релігії

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Authors
Титаренко, Віта
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
В статті розглядається питання онтології українського соціуму в контексті потенційного його виходу із стану сингулярності – він (соціум) має шанс перетворитися на щось позитивно інше, або так і залишитися у стані радикального збурення із суттєво зміненим порядком речей, явищ, очікувань, сподівань. Цей процес характеризується наступною контроверсійністю: 1) наявністю високого ризику деструктивних змін, які мають релігійну основу; 2) наявністю потенціалу конструктивних змін, досвіду, накопиченого та апробованого самою історичною присутністю релігії. Автор пропонує (з філософсько-релігієзнавчих позицій) пошук життєздатних і емпірично дієвих концептів, спроможних об’єднати громадян країни (у їх етнічній, культурній, релігійній тощо багатоманітній ідентичності) у прагненні вивести український соціум із стану сингулярності в новій якості, з перспективами позитивних змін. В статті аналізуються окремі теоретичні аспекти поняття "Український світ", яке стає актуальним в середовищі релігієзнавців і його співвіднесеність з поняттями "нація", "українська нація", "етнічна нація", "громадянська (політична) нація", "національна ідея", "національна держава" тощо. В широкому розумінні "Український світ" може розглядатися як простір єднання, співставний із загальнонаціональною ідентичністю, де індивід ототожнює себе з певними символами, цінностями, історією, територією, культурою, а також з державними та правовими інституціями, політичними й економічними інтересами. Таке розуміння концепту "Український світ" логічно виводить нас на необхідність аналізу практичної його складової. Послуговуючись даними соціологічних опитувань, статистичними даними, інтерв’ю, прикладами діяльності релігійних організацій і об’єднань, автор аналізує місце релігії в цьому просторі єднання, її потенціал, ризики, виклики. Висновується, що "Український світ" як простір єднання може і здатен формуватися за умов: 1) адекватної і зваженої політики з боку, перш за все, української держави відповідно до Конституції, чинного законодавства, без преференцій для окремих конфесій (особливо на місцях), як шлях формування довіри до органів влади з боку конфесій; 2) розуміння і усвідомлення з боку представників церков і релігійних організацій своєї відповідальності перед українським суспільством, базування на універсальних загальнолюдських цінностях, здатних об’єднати українців, та реалізація цих цінностей через практичну діяльність в суспільстві.
The article considers the issue of ontology of Ukrainian society in the context of its potential exit from the state of singularity. It (society) has a chance to turn into something positively different, or to remain in the state of radical perturbation, with significantly changed order of things, phenomena, expectations and hopes. This process is characterized by the following controversy: 1) the presence of a high risk of destructive changes that have a religious basis; 2) the presence of the potential for constructive changes and the experience accumulated and tested by the very historical presence of religion.The author proposes search for viable and empirically effective concepts that can unite the citizens of the country in their ethnic, cultural, religious, etc. diverse identity in an effort to bring out Ukrainian society from the state of singularity with prospects for positive changes. The article analyzes some theoretical aspects of the concept of "Ukrainian world", which becomes relevant among religious scholars and its correlation with the concepts of "natio", "Ukrainian nation", "ethnic nation", "civil (political) nation", "national idea", "nation state", etc. In a broad sense, the "Ukrainian world" can be seen as a space of unity, comparable to a national identity, where the individual identifies himself/herself with certain symbols, values, history, territory, culture, as well as with state and legal institutions, political and economic interests. This understanding of the concept of "Ukrainian world" logically leads us to the need to analyze its practical component. Using various data from opinion polls, statistics, interviews, examples of religious organizations and associations activities, the author analyzes the position of religion in this space of unity, its potential, risks, challenges. It is concluded that the "Ukrainian world" as a space of unity can be formed under the conditions of: 1) adequate and balanced policy pursued, first of all, by the Ukrainian state in accordance with the Constitution, current legislation, without any preferences for individual denominations (especially on the ground), as a way to build trust in the authorities by confessions; 2) understanding and awareness of churches and religious organizations representatives their responsibility to Ukrainian society, based on universal values, that can unite, and the realization of these values through practical activities in society.
Description
Keywords
сингулярність, "Український світ", релігія, ризики, ідентичність, конфесія, нація, цінності, стаття, singularity, "Ukrainian world", religion, risks, identity, confession, nation, values
Citation
Титаренко В. В. Теоретичні й практичні виміри "українського світу": місце та роль релігії / Віта Титаренко // Українське релігієзнавство. - 2021. - № 93. - С. 32-48. - https://doi.org/10.32420/2021.93.2219