Науково-методичний підхід до оцінювання бюджетних дисбалансів

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Authors
Рожко, О.
Сафонов, Юрій
Баженков, Є.
Ємельяненко, Л.
Бридун, Євгеній
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Зосереджено увагу на неоднозначності ставлення вчених-економістів до незбалансованості державного бюджету. Обґрунтовано розуміння збалансованого за доходами і видатками державного бюджету відповідно до концепції "здорових фінансів". Виявлено недоліки концепції "здорових фінансів", зокрема те, що щорічне балансування доходів і видатків бюджету виключає, чи значною мірою зменшує можливості антициклічного, стабілізувального впливу фіскальної політики держави. Актуалізовано увагу на особливостях концепції хронічного бюджетного дефіциту і специфіці дефіцитного фінансування державних витрат у рамках концепції контрциклічного регулювання. Водночас доведено, що збалансованість бюджету є другорядною проблемою за концепцією функціональних фінансів. З’ясовано, що дефіцит бюджету може спричинювати як позитивні, так і негативні соціально-економічні ефекти, залежно від обставин, у яких дефіцит сформований. Виділено та охарактеризовано різновиди дефіциту державного бюджету, а саме: номінальний дефіцит, реальний дефіцит, операційний дефіцит первинний дефіцит, фактичний дефіцит, прихований дефіцит, квазіфіскальний дефіцит, сукупний дефіцит, активний дефіцит, пасивний дефіцит, вимушений дефіцит, свідомий дефіцит, структурний дефіцит і циклічний дефіцит. Доведено, що основним завданням держави є досягнення його збалансованості, тобто підтримка балансу доходів і витрат держави. Розглянуто підхід до оцінювання дисбалансу бюджету за допомогою застосування нерівності Коші та сформовано алгоритм оцінювання дисбалансу бюджету.Доведено, що забезпечення бюджетної збалансованості можливо в таких напрямах: поліпшення якості планування основних показників бюджету; розширення дохідної бази; оптимізація / секвестр видатків бюджету; цільове фінансування; підвищення ефективності управління державною власністю, бюджетного контролю; запровадження бюджетування, орієнтованого на результат, та аудиту ефективності використання бюджетних коштів; удосконалення міжбюджетних відносин; управління державним боргом. Розвинуто науково-методичний підхід до оцінювання дисбалансу, зокрема Зведеного бюджету в частині обґрунтування граничного значення показника міри дисбалансу, що ґрунтується на застосуванні нерівності Коші, а також визначення впливу факторів динамічних змін дисбалансу бюджету на основі застосування методу ланцюгових підстановок. Перевагами такого науково-методичного підходу є можливість порівняння оцінки дисбалансу бюджетів, що суттєво різняться за обсягом фінансових ресурсів, як перерозподіляються через бюджет, оскільки такі оцінки є відносними, що дозволяє нівелювати ефект масштабу бюджету.
The article focuses on the ambiguity of the economists’ scientific position to the state budget imbalancing. The understanding of the balanced state budget in terms of revenues and expenditures in accordance with the concept of "healthy finances" is substantiated. The shortcomings of the concept of "healthy finances" are revealed, in particular, the fact that the annual balancing of budget revenues and expenditures excludes or significantly reduces the possibility of countercyclical, stabilizing influence of the state fiscal policy. Attention is paid to the peculiarities of the concept of chronic budget deficit and the specifics of deficit financing of public expenditures within the concept of countercyclical regulation. At the same time, it is proved that budget’s balancing is a secondary problem according to the concept of functional finance.It has been found that budget deficits can have both positive and negative socio-economic effects, depending on the circumstances in which they are formed. The types of state budget deficit are identified and characterized, namely: nominal, real, operating, primary, actual, hidden, quasi-fiscal, aggregative, active, passive, perceived, structural, cyclic deficits. It is proved that the main task of the state is to balance it in order to balance revenues and expenditures of the state. The article considers the approach to estimating budget imbalance using Cauchy inequality and an algorithm for estimating budget imbalance is formed. It is proved that ensuring budget balance is possible in the following areas: improving the quality of planning of key budget indicators; expansion of the income base; budget expenditure optimization / sequestration; targeted financing; improving the efficiency of state property management, budget control; introduction of result-oriented budgeting and audit of the efficiency of the use of budget funds; improvement of intergovernmental relations; public debt management. The article develops a scientific and methodological approach to imbalances estimating, in particular the Consolidated Budget in terms of substantiating the limit value of the imbalance measure based on the application of Cauchy inequality, as well as determining the impact of dynamic changes in budget imbalance based on the method of chain substitutions. The advantages of this scientific and methodological approach are the ability to compare estimates of budget imbalances, which differ significantly in the amount of financial resources redistributed through the budget, because such estimates are relative, which eliminates the effect of budget scale.
Description
Keywords
бюджетна система, бюджет, бюджетний дефіцит, дефіцитне фінансування, бюджетна збалансованість, оцінювання дисбалансу, контрциклічне регулювання економіки, стаття, budget system, budget, budget deficit, deficit financing, budget balance, imbalance assessment, countercyclical regulation of the economy
Citation
Науково-методичний підхід до оцінювання бюджетних дисбалансів / Рожко О. Д., Сафонов Ю. М., Ємельяненко Л. М., Баженков Є. В., Бридун Є. В. // Financial and credit activity: problems of theory and practice. - 2021. - Vol. 5, Issue 40. - P. 99-109.