Амадей Гофман і Амадей Моцарт: іще раз про музичність романтичної прози
Loading...
Date
2012
Authors
Шалагінов, Борис
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Досліджено тему музично-театральної основи жанровості та стилю Гофманової прози, зокрема і вплив зінгшпілю Моцарта. Розглядаються контраст, різноманітність та різнохарактерність як принципи побудови дії та групування персонажів, маска та її емоційна моторика як спосіб розкриття психології героїв, "двосвітність" тощо як естетичні виміри, співзвучні з музичносценічною естетикою передромантичної та романтичної опери.
Description
The paper deals with the musical and theatrical basis of genre and style of Е. Т. А. Hoffmann's literary prose, with special accent оп W. A. Mozart's influence. The author explores the principles of contrast, variety of action and diversity of masks which underlie the modeling of the plot and the alignment of characters. Тhе issues of mask and tts emotive dynamics as а means of revealing of the characters' consciousness, as well as the dual-wor1d principle are treated here as aesthetic dimensions in tune
with musical and theatrical aesthetics of pre-romantic and romantic opera.
Keywords
романтизм, жанр, проза, маска, музичність, опера, зінгшпіль, genre, literary prose, mask, musicality, opera, singspiel, стаття
Citation
Шалагінов Б. Б. Амадей Гофман і Амадей Моцарт: іще раз про музичність романтичної прози / Борис Шалагінов // Слово і час. - 2012. - № 8. - С. 15-20.