eKMAIR

The award concerning jurisdiction in the coastal state rights dispute between Ukraine and Russia: What has been decided and what to expect next

Show simple item record

dc.contributor.author Koval, Dmytro
dc.date.accessioned 2021-11-17T00:30:31Z
dc.date.available 2021-11-17T00:30:31Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Koval D. The award concerning jurisdiction in the coastal state rights dispute between Ukraine and Russia: What has been decided and what to expect next [electronic resource] / Dmytro Koval // Lex Portus. - 2021. - Vol. 7, Issue 1. - P. 7-30. en
dc.identifier.uri https://doi.org/10.26886/2524-101X.7.1.2021.1
dc.identifier.uri http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/21555
dc.description.abstract On 21 February 2020, the Annex VII Tribunal rendered its Award concerning the jurisdiction in the Dispute Concerning Coastal State Rights in the Black Sea, the Sea of Azov, and Kerch Strait (Dispute Concerning Coastal State Rights in the Black Sea, Sea of Azov, and Kerch Strait (Ukraine v. the Russian Federation), PCA Case No. 2017-06, Award Concerning the Preliminary Objections of the Russian Federation [Award], 2020). The Award opened a new chapter in the high-stakes legal battle between Ukraine and the Russia Federation over the alleged seizure and exploitation of oil fields on Ukraine’s continental shelf, fisheries near the coast of Crimea, navigation through Kerch Strait, the construction of Kerch Bridge, and the conduct of studies of underwater archeological and historical sites in the Black Sea. The Award reflected on six objections raised by Russia. Thus, the Tribunal backed Russia’s arguments that ruling on most Ukrainian claims concerning the rights in the Black Sea will inevitably require the Tribunal to first decide on the issue of sovereignty over Crimea. Therefore, it won’t have jurisdiction over those claims. Addressing the objection concerning the status of Kerch Strait and the Sea of Azov, the Tribunal stressed that the issue does not possess an exclusively preliminary character and cannot be resolved without judging on the merits. It also disagreed with the Russian objection that UNCLOS does not at all regulate a regime of internal waters. The Tribunal listed three examples of provisions of UNCLOS that are applicable to internal waters. They regulate 1) the boundaries of the internal waters areas; 2) execution of the right of innocent passage in internal waters areas which had not previously been considered as such, and 3) protection and preservation of the marine environment. The Tribunal declined further objections of the Russian Federation and set 20 August 2021 as a deadline for the submission of memoranda by the parties. en
dc.description.abstract 21 лютого 2020 року ad hoc Трибунал, створений на підставі Додатку VII до Конвенції ООН з морського права 1982 р., виніс рішення щодо юрисдикції у спорі про права прибережних держав у Чорному морі, Азовському морі та Керченській протоці. Рішення відкрило нову главу у судовому протистоянні між Україною та Російською Федерацією, що пов’язане з захопленням та експлуатацією нафтових родовищ на континентальному шельфі України, рибальством біля узбережжя Криму, судноплавством через Керченську протоку, будівництвом Керченського мосту, а також проведенням досліджень підводних археологічних та історичних пам’яток у Чорному морі. У Рішенні Трибунал розглянув шість заперечень Росії. Трибунал підтримав аргумент Росії, відповідно до якого, рішення щодо більшості вимог України стосовно прав у Чорному морі неминуче вимагатиме від Трибуналу першопочаткового вирішення питання про суверенітет над Кримом. Такий висновок Трибуналу означає, що він не матиме юрисдикції щодо згаданих вимог. Оцінюючи російський аргумент щодо статусу Керченської протоки та Азовського моря, Трибунал наголосив, що у рамках попереднього вивчення справи він не може остаточно визначити чи змінювався статус протоки та моря у момент набуття Україною незалежності та зможе вирішити це питання лише після слухань по суті. Трибунал не погодився із запереченнями Росії щодо того, що Конвенція ООН з морського права 1982 р. взагалі не регулює режим внутрішніх вод. Трибунал перелічив три приклади положень Конвенції, що застосовуються до внутрішніх вод. Вони регулюють: 1) межі внутрішніх акваторій; 2) реалізацію права мирного проходу у внутрішніх акваторіях, які раніше не розглядались як такі, і 3) захист та збереження морського середовища. Трибунал відхилив подальші заперечення Російської Федерації і встановив 20 серпня 2021 року як кінцевий термін подання меморандумів сторонами. uk_UA
dc.description.abstract 21 февраля 2020 года ad hoc Трибунал, созданный на основании Приложения VII к Конвенции ООН по морскому праву 1982 г., вынес решение о юрисдикции в споре о правах прибрежных государств в Черном море, Азовском море и Керченском проливе. Решение открыло новую главу в судебном противостоянии между Украиной и Российской Федерацией, связанном с захватом и эксплуатацией нефтяных месторождений на континентальном шельфе Украины, рыболовством у побережья Крыма, судоходством через Керченский пролив, строительством Керченского моста, а также проведением исследований подводных археологических и исторических памятников в Черном море. В Решении Трибунал рассмотрел шесть возражений России. Трибунал поддержал аргумент России, согласно которому, решение относительно большинства требований Украины о правах в Черном море неизбежно потребует от Трибунала первоначального разрешения вопроса о суверенитете над Крымом. Такой вывод Трибунала означает, что он не будет иметь юрисдикции в отношении упомянутых требований. Оценивая российский аргумент относительно статуса Керченского пролива и Азовского моря, Трибунал отметил, что в рамках предварительного изучения дела он не может окончательно определить, изменялся ли статус пролива и моря в момент обретения Украиной независимости и сможет решить этот вопрос только после слушаний по существу. Трибунал не согласился с возражениями России о том, что Конвенция ООН по морскому праву 1982 г. вообще не регулирует режим внутренних вод. Трибунал перечислил три примера положений Конвенции, применяющихся к внутренним водам. Они регулируют: 1) границы внутренних акваторий; 2) реализацию права мирного прохода во внутренних акваториях, которые ранее не рассматривались как таковые, и 3) защиту и сохранение морской среды. Трибунал отклонил дальнейшие возражения Российской Федерации и установил 20 августа 2021 года как конечный срок подачи меморандумов сторонами. ru
dc.language.iso en uk_UA
dc.subject UNCLOS arbitration en
dc.subject Ukraine-Russia arbitration en
dc.subject law of the sea dispute settlement en
dc.subject Sea of Azov and Kerch Strait en
dc.subject Black Sea en
dc.subject sovereignty claims en
dc.subject article en
dc.subject арбітраж за Конвенцією ООН з морського права 1982 р. uk_UA
dc.subject арбітраж між Україною та Росією uk_UA
dc.subject врегулювання спорів за морським правом uk_UA
dc.subject Азовське море і Керченська протока uk_UA
dc.subject Чорне море uk_UA
dc.subject вимоги, пов’язані з суверенітетом uk_UA
dc.subject арбитраж по Конвенции ООН по морскому праву 1982 г. ru
dc.subject арбитраж между Украиной и Россией ru
dc.subject урегулирование споров по морскому праву ru
dc.subject Азовское море и Керченский пролив ru
dc.subject Черное море ru
dc.subject требования, связанные с суверенитетом ru
dc.title The award concerning jurisdiction in the coastal state rights dispute between Ukraine and Russia: What has been decided and what to expect next en
dc.title.alternative Проміжне рішення у спорі щодо прав прибережних держав між Україною та Росією: коментар до рішення та можливий розвиток спору у майбутньому uk_UA
dc.title.alternative Промежуточное решение в споре о правах прибрежных государств между Украиной и Россией: комментарий к решению и возможное развитие спора в будущем ru
dc.type Article uk_UA
dc.status first published uk_UA
dc.relation.source Lex Portus. en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics