Кіно-Театр. 2021. №1

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 23
  • Item
    Чому в центрі Києва зникли кінотеатри?
    (2021)
    Зал "Кінопанорама" в Києві можна відродити як культурний центр і зробити театрально-концертною сценою, яка приверне в Україну провідних музикантів світу.
  • Item
    Пізнаючи світ Лесі Українки : 25 лютого 2021 року – 150 років від дня народження української письменниці
    (2021) Брюховецька, Лариса
    Коротке життя Лесі Українки вражає творчою інтенсивністю. Вона створила цілий світ – універсальний і безмежний. Для театру і кіно є два шляхи до діалогу з цим світом:перший – пізнати його і висловити мовою свого мистецтва. Другий – деструктивний, і втілюють його ті, кому її світ недоступний і для кого на першому плані власне "я" і свобода, яку розуміють як вседозволеність. Але, на щастя, до Лесі Українки вони інтересу не виявляють, зокрема й тому, що українська тема їх не цікавить.
  • Item
    Білоруси ображені, і образу цю не здолати!
    (2021) Котенок, Вікторія
    Одні вважають, що театр має існувати поза політикою, інші – що він мусить одним із перших відгукуватися на події державної і суспільної, а особливо національної ваги. І поки хтось влаштовує дебати з цього приводу, хтось інший діє. Білоруський драматург, сценарист і режисер Андрій Курейчик написав п’єсу "Ображені. Білорусь" гарячими слідами масових протестів у зв’язку зі сфальсифікованими виборами президента, які відбулися 9 серпня 2020 року.
  • Item
    Чарівний світ Марії Примаченко
    (2021) Котенок, Вікторія
    Вперше на театральній сцені з’явилася вистава про видатну українську художницю, представницю "наївного мистецтва" Марію Примаченко. Написала п’єсу і здійснила постановку молода режисерка Тетяна Матасова, прем’єра відбулася в Київському театрі українського фольклору "Берегиня". Саме на сцені цього закладу Матасова поставила свою дебютну виставу "Тіні забутих предків" за однойменною повістю Михайла Коцюбинського, яка здобула відзнаки на українських фестивалях, а також стала лауреатом премії "Київська пектораль" у номінації "За найкращий режисерський дебют".
  • Item
    Кайдашева сім’я: вчора, сьогодні... завтра?
    (2021) Швець, Юлій
    "Кайдашева сім’я" - реалістична соціально-побутова повість Івана Нечуя-Левицького, написана в 1878 році, вичерпно розкрила риси характеру українського селянства, щойно звільненого від кріпацької залежності. Індивідуалізм, окремішність, самостійність, що довго дрімали й формально дістали волю, - ці особливості національної вдачі вже проаналізовано в театральному й телевізійному форматах. Окрім численних сценічних творів, можна згадати двосерійну стрічку Володимира Городька (1993-1996). 2020 року на ТВ-екрани вийшла дванадцятисерійна версія класичного сюжету, адаптована під сучасність Наталею Ворожбит. Роком раніше "Дикий театр" (Київ) долучився до "осучасненої версії" тієї ж авторки й провів десять днів у селі Сорокотяги Жашківського району, ведучи репетиції та вивчаючи українську ментальність у "польових умовах".
  • Item
    Техніка гри в почуття
    (2021) Саква, Олександр
    Укотре переконуюсь: легких шляхів у мистецтві Олексій Кужельний не шукає. Бо Ерік Шмітт - симпатик поглядів Дідро, а той вважав: глядача ліпше розчулює актор, що лишається холодним. Та не уточнив, якою майстерністю треба володіти, аби переконати публіку, що ти палаєш. У театрі ж тільки так: вогонь передається від вогню. "Таємниці Шопена" - повість, а не п’єса, що й породжує основну проблему вистави.
  • Item
    Друзі і вороги Тараса Шевченка
    (2021) Брюховецька, Лариса
    Поштовхом для появи фільму стало 200-річчя Тараса Шевченка, а також заявка Романа Балаяна з кінця 1970-х за "Журналом" Шевченка, на яку він тоді згоди не дістав, і подарував цей задум Олександрові Денисенку. Разом з тим фільм "Тарас. Повернення" став екранізацією однойменного роману Денисенка про останні місяці заслання Тараса Шевченка в царській армії.
  • Item
    "Діди-прадіди зуміли вижити й залишитись людьми за нелюдських обставин..."
    (2021) Брюховецька, Лариса
    Нарешті в однієї з наших студій дійшла черга до якісної української літератури 1960-х років. Трилогію "І будуть люди" Анатолій Дімаров написав у 1964-1968 роках, час подій охоплює першу третину ХХ століття. Тоді його твір цензура безжально порізала, й тільки на початку 2000-х він зміг видати роман-епопею в повному обсязі.
  • Item
    Українська Атлантида
    (2021) Канівець, Анастасія
    ОРДЛО після війни (що колись таки закінчиться) - особлива тема для роздумів. Окрім найголовніших, людських втрат, регіон потерпає від економічного колапсу, руйнування промисловості, інфраструктури... А ще наближається до маловідворотної вже екологічної катастрофи. Ще трохи - і ці землі перетворяться на непридатний для життя клапоть території зі слідами минулої цивілізації. На Атлантиду, як метафорично означив Валентин Васянович.
  • Item
    Спрямований вибух
    (2021) Тримбач, Сергій
    Востаннє ми, глядачі, опинялись поруч в одному кінозалі з новою картиною Балаяна понад 12 років тому - 2008-го, на прем’єрі його попередньої стрічки "Райські птахи". І от, нарешті... Уперше Балаян (якщо не враховувати його студентських робіт) зняв фільм у чорно-білому форматі, тим самим звільняючись від пістрявості кольору, який робить картинку ефектною, але незрідка на шкоду пластичній організації матеріалу в кадрі. Уперше режисер працював з оператором і художником нового покоління - Юрієм Королем ("Кіборги", "Захар Беркут", "Шляхетні волоцюги" тощо) та Владленом Одуденком ("Брати. Остання сповідь", "Атлантида", "Додому" тощо). У підсумку можна сказати: такого зображення в Балаяна ми ще не бачили: усе ніби промито стриманим чистим світлом.
  • Item
    Адреналінове кіно
    (2021) Брюховецька, Лариса
    Трудомісткий процес створення фільму, а тим більше шестисерійного, повинен мати мотивацію, адже режисерові з його групою доводиться працювати, не маючи часу ні на приватні справи, ні на хворобу. Ахтем Сеітаблаєв пояснив, чому взявся за "Добровольця": "Режисер, який мав знімати фільм, у зв’язку з певними обставинами не зміг продовжувати роботу, і я підхопив проєкт, бо мені здалося, що це хороша територія для серйозної розмови в такому жанрі".
  • Item
    Фільм напружених і живих діалогів
    (2021) Канівець, Анастасія
    Погана дорога - звичайнісінька ґрунтівка, якою авторка - сценаристка, режисерка і авторка однойменної п’єси Наталя Ворожбит - поведе своїх персонажів, а з ними й глядача. Це така собі "дорога війни", що пов’язує території окуповані й звільнені, об’єднані травматичним досвідом; люди, котрі в тій чи іншій формі зазнали його, опиняються в центрі уваги. Тут немає війни зі стріляниною, вибухами, танками й диверсантами. її показано через людські типи, психологію та стосунки: українські військові на блокпосту, що мають вирішити, чи відпустити затриманого водія без документів; місцеві дівчата, які гуляють з українськими вояками, - хто з любові, а хто заради подарунків; молода полонянка та її наглядач-сепаратист; жінка-офіцер медичної служби, що супроводжує тіло свого "фронтового чоловіка"... Кожна ситуація по-своєму екстремальна, кожна вивільняє в людині глибоко заховане - і переважно не "добре" чи "погане", а складну їхню суміш, де "добро" плавно переходить у "зло", і межу між ними провести все важче.
  • Item
    Казка про числа від Олега Сенцова
    (2021) Пащенко, Анастасія
    Цілком логічно було очікувати того, що першим фільмом Олега Сенцова з часу його полону стане щось із соціально-політичним підтекстом. І справді, під його керівництвом - переважно дистанційним, бо на час зйомок митець ще перебував у виправній колонії "Білий ведмідь" у місті Лабитнанг - з’являються "Номери". Це така собі притча про людське суспільство з його перепадами від жорсткої регламентованості до оргіастичності (по суті, також регламентованої), про потяг до свободи і невміння нею скористатися. Тема не нова - і нічого справді нового тут, на жаль, не сказано.
  • Item
    Іронія як метод містифікації
    (2021) Басій, Богдан
    Давид Черкаський - без перебільшення - визначна постать в українській анімації. Так і хочеться назвати його символічним батьком: художник, режисер-постановник культових "Капітана Врунгеля", "Лікаря Айболитя", "Острова скарбів", людина - уособлення унікального еклектичного анімаційного стилю. Режисер та художник понад 15 анімаційних стрічок, народний артист України, засновник анімаційного фестивалю "Крок", член анекдот-клубу "Золотий гусак"... На його роботах виросли покоління. І головне, що це добра і світла людина.
  • Item
    Асоціації з Марієнбадом
    (2021) Наумова, Лариса
    Фільм "Навколо сонця" схожий на творчий експеримент чи на студентську роботу. Виглядає як малобютжетний, де ретельно продумано й обмежено всі витрати. У підсумку перед глядачем постає блискуча локація з численними інтер’єрами й натурними зйомками та двома молодими талановитими акторами в ній. Режисер максимально обмежив усі обставини розвитку подій та й, зрештою, сам їх розвиток. За зовнішніми характеристиками це вписується в класицистську концепцію триєдності часу, місця і дії. Тривання історії - кілька годин, місце дії - дещо занедбаний французький маєток, закинуте шато в Нормандії. Персонажі - він і вона. І ще один, присутній у роздумах і розмовах як тема і центр історії.
  • Item
    Жертва генія заради істинного "Я"
    (2021) Крутова, Олена
    "Інколи говорять, що в мистецтві між вельми добрим і воістину великим один крок, і водночас ціла прірва. Що ж, сьогодні Давид Ілай Рапопорт має намір цю межу перейти. Ті з нас, кому пощастило чути його ознайомчий запис, одностайно відзначили блискучу гру цього 21-річного польського емігранта. “Музика, послана богами”, - таке потужне враження справив запис Рапопорта у світі класичної музики, що ніхто і не задумався, наскільки маловідомим залишалося його ім’я донині. І сьогодні в нього вперше в житті відбудеться концерт на міжнародній сцені". Цією натхненною промовою починається стрічка режисера Франсуа Жирара "Пісня імен" (2019). Але, на жаль, очікуваний концерт не відбувся...
  • Item
    Мельпомена ПростоНеба: сон осінньої ночі
    (2021) Швець, Юлій
    Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії" пройшов восени на відкритих майданчиках у форматі офлайн. Рішення авторитетного журі й херсонський фестиваль у цілому, героїчно проведений поміж двох хвиль пандемії командою Олександра Книги, викликають повагу, навіть захоплення.
  • Item
    "Січеславна-2020": розмаїття форм і актуальність змістів
    (2021) Швець, Юлій
    Незважаючи на численні побоювання, у вересні 2020 року в звичному "живому" форматі відбувся театральний фестиваль "Січеславна-2020". Регіональний конкурс на здобуття вищої театральної нагороди Придніпров’я охоплює п’ятнадцять професійних театрів Дніпропетровської й Запорізької областей. Провести його вдвадцять восьме вдалося насамперед завдяки Дніпровському міжрегіональному відділенню НСТДУ та його очільнику Олександрові Шароварову. А також підтримці керівників міст і областей.
  • Item
    В'ячеслав Довженко: "Уже з наступного дня ми почувалися рідними людьми"
    (2021) Довженко, В'ячеслав
    Зустріч з вельми популярним на сьогодні українським актором В’ячеславом Довженком відбулася в рамках театрального проєкту "Весна", заснованого режисером Миколою Бабиним (проводить спільно з Театральною студією "ВІК"). Головна ідея проєкту - неформальне спілкування з відомими українськими діячами у сфері театру: акторами, режисерами, драматургами, художніми керівниками, сценографами, театрознавцями, викладачами.
  • Item
    Сашко Лірник: "Хочу робити вічні речі"
    (2021) Лірник, Сашко
    Сашко Лірник (Олександр Іванович Власюк) (н. 24.01.1963, м. Умань) - казкар-лірник, сценарист, актор, телеведучий, музикант, заслужений працівник культури України. Приблизно в 1985-1997 проживав у Мурманську (Росія), де став фундатором українського культурного товариства. Автор і ведучий телепередачі "Казки Лірника Сашка", телепрограми для дітей "Світанок", ведучий радіопрограми "Дрімайко". Автор і постановник "Зіркових вертепів". Автор сценарію 16 серій і прототип головного героя анімаційного серіалу "Моя країна - Україна" (2014, художній керівник серіалу Степан Коваль). Автор сценаріїв ігрових фільмів "Чорний козак" за мотивами казки "Про вдову Ганну Шулячку, Чорного Козака і страшне закляття" (реж. Владислав Чабанюк, 2018) і "Пекельна Хоругва, або Різдво Козацьке" (реж. Михайло Костров, 2019). Твори: п'єса "Про дівчинку Варочку, запроданого козака і срібний грошик" (2017), збірники казок "Казки Лірника Сашка" (2011), "Казки Лірника Сашка" (два томи, 2014 і 2018), "Пухнасті казочки" (2020).