Вплив "Big Data" на маркетингові дослідження в Україні

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Authors
Кухта, Євген
Восковнюк, Софія
Рожнова, Юлія
Держипільський, Андрій
Ковшова, Ірина
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті розглянуто теоретичні основи впливу "Big Data" на маркетингові дослідження в Україні. Виокремлено основні новітні техніки та інструменти аналізу даних, які використовують сучасні компанії з метою підвищення ефективності прийняття управлінських рішень. Досліджено практичний досвід використання технологій "Bid Data" вітчизняними підприємствами, визначено ступінь впровадження даних технологій в Україні, проведено порівняльний аналіз вітчизняного та міжнародного досвіду та визначено перспективи технологій "Big Data" в Україні. Встановлено, що новітні техніки та інструменти аналізу даних стають одним з найважливіших чииників формування нових сервісів, підвищення конкурентоспроможності підприємств, створення інноваційних маркетингових інструментів просування послуг в економіці знань.
Nowadays, Big Data information technologies are gaining popularity due to the steady growth of data that big companies have to operate. Accumulating information for many organizations is an important asset, but it becomes more and more difficult to process and use it every day. Digital technologies became a common thing in all parts of human life. The amount of data stored globally is increasing every year, which means that the conditions of storage of information and new opportunities for increasing its volume should change at the same pace. Big Data expansion and accelerating growth have become an objective reality in modern world. The explosive growth of data, as well as the desire to gain more knowledge about its customers, pushes big companies to search new for technologies that will help store huge amounts of data, retrieve and analyze information from previously unavailable or inaccessible sources. The present article deals with the theoretical basis of Big Data and it`s impact on marketing researches in Ukraine. The basic modern techniques and data analysis tools used by modern companies to improve the effectiveness of management decisions have been highlighted. The practical experience of using Bid Data technologies by domestic and foreign enterprises was investigated on example of banks, FMCG companies and retail companies. The degree of implementation of these technologies in Ukraine was determined, the comparative analysis of domestic and international experience was conducted and the prospects of Big Data technologies in Ukraine were determined. It was established that the Big Data market in Ukraine is at an early stage of development and marketing is becoming the main driver of development of this market, since the major big implementations of "big data" processes are related to the development of marketing strategies. The latest techniques and tools of data analysis are becoming one of the most important factors in the formation of new services, increasing the competitiveness of enterprises, creating innovative marketing tools for promoting services in the knowledge economy.
Description
Keywords
маркетинг, дослідження, Big Data, технології, конкурентоспроможність, компанія, аналіз даних, підприємства, стаття, marketing, Big data, marketing research, competitiveness, company, enterprise, data analysis, marketing instruments, innovations
Citation
Вплив "Big Data" на маркетингові дослідження в Україні / Кухта Є. А., Восковнюк С. Є., Рожнова Ю. С., Держипільський А. І., Ковшова І. О. // Молодий вчений. - 2020. - № 5. - С. 163-168.