У статті автори продовжують розгляд трансформацій, яких зазнає університет як соціальна інституція та культурний феномен (розпочатий у
першій частині статті, "Філософія освіти", 2017, № 2 (21)). Якщо попередня
стаття охоплювала хронологічний період від виникнення університетів за
часів пізнього Середньовіччя до ХХ сторіччя, то дана стаття зосереджена на
аналізі радикальних викликів, які університет зазнає наприкінці ХХ – початку
ХХІ сторіччя. Зокрема, розглянутий такий, досить поширений у сучасній англомовній літературі, концепт, як кінець (чи смерть) університету. Проаналізовано соціологічну спробу виміряти основні напрямки університетської діяльності, репрезентовану на глобальному рівні міжнародними університетськими рейтингами та актуальність для України ідеальних моделей університету, які покладено в основу провідних університетських рейтингів. Зроблено
особливий акцент на вплив пандемії COVID 19 на трансформаційні процеси в
університетському середовищі та перспективи інституційного розвитку університетів в майбутньому. Виклики ХХІ сторіччя для університету є, безперечно, безпрецедентними, адже він фактично втратив монополію контролю
над виробництвом та поширенням знань. З точки зору повсякденної свідомості, університет тактично програє короткотерміновим тренінговим програмам та онлайн курсам, він є надто консервативною та забюрократизованою
інституцією. Але, на думку авторів, у стратегічній перспективі університет
має шанси на відродження в оновленому вигляді, репрезентуючи фундаментальну культурну максиму про те, що у становленні людини ключову роль відіграють світоглядні цінності та духовні виміри буття. Майже тисячолітня
історія існування університету як соціальної інституції та культурного феномену свідчить про його унікальну сталість та здатність успішно долати
радикальні трансформації суспільства, відроджуючись у відновлений, але у
своїй основі незмінній іпостасі.
В статье авторы продолжают рассмотрение трансформаций, которые
претерпевает университет как социальный институт и культурный феномен (начатое в первой части статьи, "Філософія освіти", 2017, № 2 (21)). Если
предыдущая статья охватывала хронологический период от возникновения
университетов во времена позднего Средневековья до ХХ века, то данная
сосредоточена на анализе радикальных вызовов, с которыми университет
сталкивается в конце ХХ – начале ХХI веков. В частности, рассмотрен такой,
достаточно распространенный в современной англоязычной литературе,
концепт, как конец (или смерть) университета. Проанализирована социологическая попытка измерить основные направления университетской деятельности, представленной на глобальном уровне международными уни верситетскими рейтингами, а также актуальность для Украины идеальных
моделей университета, положенных в основу ведущих университетских
рейтингов. Сделан особенный акцент на влиянии пандемии COVID 19 на
трансформационные процессы в университетской среде и перспективы
институционального развития университетов в будущем. Вызовы ХХI века
для университета являются, безусловно, беспрецедентными, поскольку он
фактически утрачивает монополию контроля над производством и распространением знаний. С точки зрения повседневного сознания, университет
тактически проигрывает кратковременным трениноговым программам и
онлайн курсам, он слишком консервативен и бюрократичен. Но, по мнению
авторов, в стратегической перспективе университет имеет шансы на возрождение в обновленном виде, представляя фундаментальную культурную
максиму о том, что в становлении человека ключевую роль играют мировоззренческие ценности и духовные измерения бытия. Почти тысячелетняя
история существования университета как социального института и культурного феномена свидетельствуют о его уникальной стабильности и спо собности успешно преодолевать радикальные трансформации общества,
возрождаясь в обновленной, но в своей основе неизменной ипостаси.
The paper by Sergiy Kurbatov and Mariya Rohozha "The Mission of University
in the Western European Culture" (Part II) is devoted to the analyses of
transformation of the university as social institution and cultural phenomenon
in our time, which we started at the first part of this paper, that was published
in "Philosophy of Education", 2017, № 2 (21)). If the previous paper of these
authors included a long chronological period from the origin of the university
in late Medieval time up to the 20th century, the current paper is concentrated
on analyses of radical challenges, that university faced at the end of the 20th
century and at the beginning of the 21st century. For example, such popular in
contemporary English language literature concept as the end (or the death) of
university is observed. The authors tried to analyze sociological attempts to
measure the main university activities in the form of international university
rankings and the possibilities to develop in Ukraine the ideal models of university,
which any system of university rankings have. The special stress was made on the
influence of COVID 19 pandemic on transformative processes and institutional
development of universities in the nearest future. The main challenges of the 21st
century are crucial for the university, because this institution lost monopoly of
producing and distribution of advanced knowledge for the first time in history.
From the tactic viewpoint, university is less competitive than the different training
programs and online courses, it is too conservative and bureaucratic one. But the
authors think that in strategic perspective university has a chance for renovation,
proving the old maxima that the values and spiritual dimensions of being and
the relevant environment are crucial for human being. Almost the millennium
of university history proves its ability to pass through the dramatic historical
transformation and to continue to maintain its essence.