Ідеологічні інтерпеляції сучасних фільмів про УНР в українському культурному контексті : (на прикладі стрічок "Таємний щоденник Симона Петлюри" (2018) та "Крути 1918" (2019))
Loading...
Date
2020
Authors
Богуславська, Катерина
Брюховецька, Ольга
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
За допомогою теорії Луї Альтюссера проаналізовано ідеологічні інтерпеляції в сучасних
українських фільмах про УНР, що утверджують "національний/націоналістичний історичний
наратив" (термін Георгія Касьянова). Цей наратив був одним із центральних елементів
консервативної ідеології часів президентства Петра Порошенка та утверджувався на рівні
державних ідеологічних апаратів (Українського інституту національної пам’яті, Державного
агентства України з питань кіно). Розглянуто дискусії щодо того, чи може історичний фільм
претендувати на валідну історичну репрезентацію, з’ясовано його вплив на формування уявлень
про минуле та роль в історичній політиці. Продемонстровано те, як стрічки "Таємний щоденник
Симона Петлюри" та "Крути 1918" як інструменти історичної політики вбудовуються в логіку
"реверсивної історії" в межах "національного/націоналістичного наративу"; актуалізують події
часів УНР, щоб використати їх як легітимаційний ресурс; мобілізують та демонструють "вічний"
характер російської агресії проти України.
In 2014–2019, funding of the Ukrainian State Film Agency (Derzhkino) increased annually, which led to a revival of film production in Ukraine. Pylyp Illienko, who was the Head of the Agency at the time, openly said that cinematography for him was a means of shaping the national consciousness and the weapon "more effective than Kalashnikov". Using Louis Althusser’s theory of ideology, we came to the conclusion that together with the Ukrainian Institute of National Remembrance, Derzhkino as a state ideological apparatus was strongly engaged in the affirmation of the “national/nationalist narrative of history” (the term of historian Heorhiy Kasianov) which was the central element of the conservative ideology of Petro Poroshenko’s presidency. Specifically, we analyzed a number of questions that often arise when dealing with the historical film: whether it constitutes a valid mode of historical representation, whether it serves as a source of historical knowledge and why it is used as an instrument of politics of history. Although research approaches differ in regard of the first question, they share a similar view of the ideological function of such films and an important role, which they play in shaping the notion of the past. In addition, historical films appear to be a convenient way to assert certain events in the repertoire of politically usable past or to help the construction of a national identity. As ideological instruments films "Symon Petliura’s secret diary" by Oles Yanchuk and "Kruty 1918" by Oleksiy Shaparyev promote the logic of the "reversed history" (Kasianov’s term) which is central for the “national/nationalist narrative of history”. Moreover, these films represent events of the Ukrainian Revolution of 1917–1921 and the Ukrainian People’s Republic in order to use them as a resource of legitimation as well as a means of protection against narratives of the Kremlin propaganda, which tend to undermine Ukrainian statehood. Both films hail or "interpellate" viewers in order to mobilize them and to assert the "eternal" nature of Russian aggression against Ukraine.
In 2014–2019, funding of the Ukrainian State Film Agency (Derzhkino) increased annually, which led to a revival of film production in Ukraine. Pylyp Illienko, who was the Head of the Agency at the time, openly said that cinematography for him was a means of shaping the national consciousness and the weapon "more effective than Kalashnikov". Using Louis Althusser’s theory of ideology, we came to the conclusion that together with the Ukrainian Institute of National Remembrance, Derzhkino as a state ideological apparatus was strongly engaged in the affirmation of the “national/nationalist narrative of history” (the term of historian Heorhiy Kasianov) which was the central element of the conservative ideology of Petro Poroshenko’s presidency. Specifically, we analyzed a number of questions that often arise when dealing with the historical film: whether it constitutes a valid mode of historical representation, whether it serves as a source of historical knowledge and why it is used as an instrument of politics of history. Although research approaches differ in regard of the first question, they share a similar view of the ideological function of such films and an important role, which they play in shaping the notion of the past. In addition, historical films appear to be a convenient way to assert certain events in the repertoire of politically usable past or to help the construction of a national identity. As ideological instruments films "Symon Petliura’s secret diary" by Oles Yanchuk and "Kruty 1918" by Oleksiy Shaparyev promote the logic of the "reversed history" (Kasianov’s term) which is central for the “national/nationalist narrative of history”. Moreover, these films represent events of the Ukrainian Revolution of 1917–1921 and the Ukrainian People’s Republic in order to use them as a resource of legitimation as well as a means of protection against narratives of the Kremlin propaganda, which tend to undermine Ukrainian statehood. Both films hail or "interpellate" viewers in order to mobilize them and to assert the "eternal" nature of Russian aggression against Ukraine.
Description
Keywords
історична політика, сучасний український кінематограф, "Таємний щоденник Симона Петлюри", "Крути 1918", УНР, Держкіно, ідеологія, Луї Альтюссер, державний ідеологічний апарат, репрезентація історії в кіно, стаття, politics of history, modern Ukrainian cinema, "Symon Petliura’s secret diary", "Kruty 1918", Ukrainian State Film Agency (Derzhkino), ideology, Ukrainian People’s Republic, Louis Althusser, state ideological apparatus, historical representation in film
Citation
Богуславська К. П. Ідеологічні інтерпеляції сучасних фільмів про УНР в українському культурному контексті: (на прикладі стрічок "Таємний щоденник Симона Петлюри" (2018) та "Крути 1918" (2019)) / Катерина Богуславська, Ольга Брюховецька // Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури. - 2020. - Т. 3. - С. 49-61.