Модель зростання децентралізованої економіки з виробничими функціями Кобба-Дугласа
Loading...
Date
2019
Authors
Горбачук, Василь
Сулейманов, Сеїт-Бекір
Дунаєвський, Максим
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Щоб стимулювати місцевих керівників, центральний уряд може запровадити економічне змагання,
яке генерує не лише задумані стимули для розвитку місцевих економік, а й короткострокові проєкти
для отримання швидких результатів. Ключовим механізмом стимулювання регіональних керівників є
встановлене центральним урядом змагання між чиновниками різних регіонів однакового регіонального рівня, яке заохочує тих, хто досягає швидкого економічного зростання, і карає тих, у кого темпи
економічного зростання виявляються найменшими. Розглянуто модель відкритої економіки, яка складається з регіонів. У кожному регіоні репрезентативна фірма має виробничу функцію Кобба–Дугласа з
виробничими факторами праці, капіталу та місцевої інфраструктури. Фірма наймає працю з місцевих
домогосподарств за конкурентною зарплатою й орендує капітал із відкритого капітального ринку за
даною відсотковою ставкою.
Чтобы стимулировать местных руководителей, центральное правительство может ввести экономическое соревнование, генерирующее не только задуманные стимулы для развития местных экономик, но и краткосрочные проекты для получения быстрых результатов. Ключевым механизмом стимулирования региональных руководителей является установленное центральным правительством соревнование между чиновниками разных регионов одинакового регионального уровня, поощряющее тех, кто достигает быстрого экономического роста, и наказывает тех, у кого темпы экономического роста оказываются наименьшими. Рассмотрена модель открытой экономики, состоящей из регионов. В каждом регионе репрезентативная фирма имеет производственную функцию Кобба–Дугласа с производственными факторами труда, капитала и местной инфраструктуры. Фирма нанимает труд местных домохозяйств с конкурентной зарплатой и арендует капитал открытого капитального рынка с данной процентной ставкой.
People’s Republic of China (PRC, China), most populous country in the world, has experience of successful economic organization of decentralization. China’s economic reforms implemented since 1980’s gave mixed economic structure: government continues playing major roles in the economy while market becomes more and more powerful driving force. This structure could be incorporated into standard economic growth model paying special attention to agency problem between central and local governments. China’s successful economic reforms brought its economy to the second place in the world, but its economic structure and strategy development processes remain noticeably different from those of Europe and North America. China has a complex government system in which the central government cooperates with regional governments at the provincial, city, district, and village levels. Regional governments are major players in China’s economic development. More than 70% of fiscal spending in China belongs to them. They are responsible for development of such economic institutes and infrastructure objects at regional level as opening of new markets, construction of roads, highways, and airports. Despite their autonomy in economic and tax matters, heads of regional governments are appointed by the central government, not elected by local voters. A key mechanism for stimulating regional leaders is the competition mechanism established by the central government among officials of different regions of the same regional level encouraging those who achieve quick economic growth and punishing those with the lowest economic growth rates. This system of fiscal federalism has substantially stimulated China’s economic growth, while providing local officials with both fiscal budgets and career motivations. Detailed accounting of China’s development infrastructure in electricity, highways and railways sectors was carried out. It was shown, that investments into infrastructure were around 15% of China’s gross domestic product in 2008– 2012. However, such incentives can also lead to the behavior of local leaders, focused on rapid (tactical) results at the expense of achieving strategic goals.
Чтобы стимулировать местных руководителей, центральное правительство может ввести экономическое соревнование, генерирующее не только задуманные стимулы для развития местных экономик, но и краткосрочные проекты для получения быстрых результатов. Ключевым механизмом стимулирования региональных руководителей является установленное центральным правительством соревнование между чиновниками разных регионов одинакового регионального уровня, поощряющее тех, кто достигает быстрого экономического роста, и наказывает тех, у кого темпы экономического роста оказываются наименьшими. Рассмотрена модель открытой экономики, состоящей из регионов. В каждом регионе репрезентативная фирма имеет производственную функцию Кобба–Дугласа с производственными факторами труда, капитала и местной инфраструктуры. Фирма нанимает труд местных домохозяйств с конкурентной зарплатой и арендует капитал открытого капитального рынка с данной процентной ставкой.
People’s Republic of China (PRC, China), most populous country in the world, has experience of successful economic organization of decentralization. China’s economic reforms implemented since 1980’s gave mixed economic structure: government continues playing major roles in the economy while market becomes more and more powerful driving force. This structure could be incorporated into standard economic growth model paying special attention to agency problem between central and local governments. China’s successful economic reforms brought its economy to the second place in the world, but its economic structure and strategy development processes remain noticeably different from those of Europe and North America. China has a complex government system in which the central government cooperates with regional governments at the provincial, city, district, and village levels. Regional governments are major players in China’s economic development. More than 70% of fiscal spending in China belongs to them. They are responsible for development of such economic institutes and infrastructure objects at regional level as opening of new markets, construction of roads, highways, and airports. Despite their autonomy in economic and tax matters, heads of regional governments are appointed by the central government, not elected by local voters. A key mechanism for stimulating regional leaders is the competition mechanism established by the central government among officials of different regions of the same regional level encouraging those who achieve quick economic growth and punishing those with the lowest economic growth rates. This system of fiscal federalism has substantially stimulated China’s economic growth, while providing local officials with both fiscal budgets and career motivations. Detailed accounting of China’s development infrastructure in electricity, highways and railways sectors was carried out. It was shown, that investments into infrastructure were around 15% of China’s gross domestic product in 2008– 2012. However, such incentives can also lead to the behavior of local leaders, focused on rapid (tactical) results at the expense of achieving strategic goals.
Description
Keywords
центральний уряд, місцевий уряд, агентська проблема, стимули, економічне зростання, стаття, центральное правительство, местное правительство, агентская проблема, стимулы, экономический рост, central government, local government, agency problem, incentives, economic growth
Citation
Горбачук В. М. Модель зростання децентралізованої економіки з виробничими функціями Кобба-Дугласа / Горбачук В. М., Дунаєвський М. С., Сулейманов С.-Б. // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. - 2019. - Вип. 6 (23). - С. 738-746.