Пользование сайтами социальных сетей и уровень стресса: исследование среди студентов НаУКМА
Loading...
Date
2019
Authors
Любенко, Роман
Мальцева, Катерина
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Масштаб влияния, который сайты социальных сетей оказывают на повседневную жизнь общества в настоящий момент, трудно переоценить. Особенно это касается молодежи и студенчества. Еще одной тенденцией, в значительной мере характеризующей современное положение этой возрастной когорты в контексте популярности сайтов социальных сетей, является заметный рост распространенности проблем с психическим здоровьем среди молодых людей независимо от гендера, что, предположительно, может быть связано с генерированием дополнительного стресса в результате вовлеченности в соцсети. Исследование проводилось с целью выявления связи между паттернами пользования сайтами социальных сетей и уровнем субъективного стресса у молодежи студенческого возраста, обучающейся по разным специальностям в Национальном университете "Киево-Могилянская академия" (Киев), а также выяснения характера этой связи. Исследование комбинирует количественную и качественную исследовательские стратегии. Количественная часть (анкетирование, n = 166) опирается на когнитивные и поведенческие данные в формате самоотчетов для проверки ряда гипотез касательно упомянутой выше связи. В процессе анализа было выявлено, что большинство опрошенных студентов регулярно используют несколько сервисов социальных сетей, посвящая им суммарно в среднем более трех часов ежедневно. Однако общие результаты указывают на отсутствие статистически значимых связей между уровнем субъективного стресса и всеми паттернами пользования сайтами социальных сетей, находившимися в фокусе исследования.
Масштаб впливу, який сайти соціальних мереж справляють на повсякденне життя суспільства на теперішній момент, важко переоцінити. Особливо це стосується молоді та студентства. Іншою тенденцією, яка значною мірою характеризує сучасне становище цієї вікової когорти в контексті популярності сайтів соціальних мереж, є помітне зростання поширеності проблем із психічним здоров’ям серед молодих людей незалежно від ґендеру, що, за припущенням, може бути пов’язане з генеруванням додаткового стресу через залученість до соцмереж. Дослідження проводилося з метою виявлення зв’язку між патернами користування сайтами соціальних мереж і рівнем суб’єктивного стресу у молоді студентського віку, що навчається за різними спеціальностями в Національному університеті "Києво-Могилянська академія" (Київ), а також з’ясування характеру цього зв’язку. Дослідження комбінує кількісну та якісну дослідницькі стратегії. Кількісна частина (анкетування, n = 166) спирається на коґнітивні та поведінкові дані у форматі самозвітів для перевірки низки гіпотез стосовно згаданого вище зв’язку. Аналізом було виявлено, що більшість опитаних студентів реґулярно використовують кілька сервісів соціальних мереж, присвячуючи їм сумарно понад три години щодня в середньому. Проте загальні результати вказують на відсутність статистично значимих зв’язків між рівнем суб’єктивного стресу та всіма патернами користування сайтами соціальних мереж, які перебували у фокусі дослідження.
Nowadays, the scale of the influence the social networking sites have on the daily lives of individuals are difficult to overstate. It is particularly true in the case of young people and college students. One of the notable tendencies characterizing the situation of these social cohorts in the context of social networking sites use is a marked increase in mental health problems, regardless of gender, particularly in juncture with stress level augmentation. In this vein, an empirical investigation into online networking and stress among the student population is a reasonable research step. Our present research explores the nature of the links between social websites’ use and subjective stress levels among the student body across several different majors at the National University of Kyiv-Mohyla Academy (Kyiv, Ukraine). The project combined qualitative and quantitative strategies of data collection and analysis. The quantitative phase of the project (a self-administered survey, n = 166) collected cognitive and behavioral data in self-reports format that were used to test a series of hypotheses exploring the relationships between the constructs discussed above. We show that most of the students surveyed in our study typically were consumers of multiple online networking services, on average investing in the activity a total of over 3 hours per day. However, our results indicate no statistically significant links between subjective stress levels and the patterns of social networking sites’ use that were the focus of our research.
Масштаб впливу, який сайти соціальних мереж справляють на повсякденне життя суспільства на теперішній момент, важко переоцінити. Особливо це стосується молоді та студентства. Іншою тенденцією, яка значною мірою характеризує сучасне становище цієї вікової когорти в контексті популярності сайтів соціальних мереж, є помітне зростання поширеності проблем із психічним здоров’ям серед молодих людей незалежно від ґендеру, що, за припущенням, може бути пов’язане з генеруванням додаткового стресу через залученість до соцмереж. Дослідження проводилося з метою виявлення зв’язку між патернами користування сайтами соціальних мереж і рівнем суб’єктивного стресу у молоді студентського віку, що навчається за різними спеціальностями в Національному університеті "Києво-Могилянська академія" (Київ), а також з’ясування характеру цього зв’язку. Дослідження комбінує кількісну та якісну дослідницькі стратегії. Кількісна частина (анкетування, n = 166) спирається на коґнітивні та поведінкові дані у форматі самозвітів для перевірки низки гіпотез стосовно згаданого вище зв’язку. Аналізом було виявлено, що більшість опитаних студентів реґулярно використовують кілька сервісів соціальних мереж, присвячуючи їм сумарно понад три години щодня в середньому. Проте загальні результати вказують на відсутність статистично значимих зв’язків між рівнем суб’єктивного стресу та всіма патернами користування сайтами соціальних мереж, які перебували у фокусі дослідження.
Nowadays, the scale of the influence the social networking sites have on the daily lives of individuals are difficult to overstate. It is particularly true in the case of young people and college students. One of the notable tendencies characterizing the situation of these social cohorts in the context of social networking sites use is a marked increase in mental health problems, regardless of gender, particularly in juncture with stress level augmentation. In this vein, an empirical investigation into online networking and stress among the student population is a reasonable research step. Our present research explores the nature of the links between social websites’ use and subjective stress levels among the student body across several different majors at the National University of Kyiv-Mohyla Academy (Kyiv, Ukraine). The project combined qualitative and quantitative strategies of data collection and analysis. The quantitative phase of the project (a self-administered survey, n = 166) collected cognitive and behavioral data in self-reports format that were used to test a series of hypotheses exploring the relationships between the constructs discussed above. We show that most of the students surveyed in our study typically were consumers of multiple online networking services, on average investing in the activity a total of over 3 hours per day. However, our results indicate no statistically significant links between subjective stress levels and the patterns of social networking sites’ use that were the focus of our research.
Description
Keywords
стресс, сайты социальных сетей, социальная поддержка, статья, стрес, сайти соціальних мереж, соціальна підтримка, stress, social networking sites, social support
Citation
Любенко Р. Я. Пользование сайтами социальных сетей и уровень стресса: исследование среди студентов НаУКМА / Роман Любенко, Екатерина Мальцева // Социология: теория, методы, маркетинг. - 2019. - № 3 (липень - вересень). - С. 159-178.