Причины выгорания и возможности реабилитации педагогов, работающих в зоне военного конфликта на Востоке Украины
Loading...
Date
2019
Authors
Гирнык, Андрей
Богданов, Сергей
Донец, Ю.
Чернобровкина, Вера
Романенко, Л. Д.
Соловьева, В.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
В статье рассмотрены основные причины выгорания педагогов,
работающих вблизи (0-15 км) контактной линии между украинской армией
и отрядами сепаратистов на востоке Украины, а также результаты работы
по реабилитации учителей. Исследование проводилось в три этапа,
использовались индивидуальные интервью, групповые фокусированные
интервью и опросник профессионального стресса. Был выявлен
одинаково высокий уровень выгорания у педагогов, работающих в
контактной зоне, и тех, кто работает на расстоянии 60 – 80 км от зоны
боевых действий. Исследование зафиксировало существенное снижение
уровня эмоционального истощения и деперсонализации учителей после
тренинга преодоления профессионального выгорания и последующих
девятимесячных практических занятий. Значительную роль в преодолении
выгорания сыграло изменение социального самочувствия учителей –
участников программы профилактики выгорания.
The paper examines the main reasons for burnout among the educators who work close to the contact line (0-15 km) between the Ukrainian Army and the separatist detachments, as well as the results of the rehabilitation for the teachers. The research was carried out in three stages and relied on the individual interviews, focus group interviews, and professional stress questionnaire. The same high burnout level among the educators who work in the contact zone and those who work at the 60 km. distance from the zone of military operations was revealed. The study established considerable emotional burnout level reduction and depersonalization of teachers after the emotional burnout coping training and subsequent nine month practical classes. The significant role in burnout overcoming was played by the change of teachers' sence of social wellbeing.
The paper examines the main reasons for burnout among the educators who work close to the contact line (0-15 km) between the Ukrainian Army and the separatist detachments, as well as the results of the rehabilitation for the teachers. The research was carried out in three stages and relied on the individual interviews, focus group interviews, and professional stress questionnaire. The same high burnout level among the educators who work in the contact zone and those who work at the 60 km. distance from the zone of military operations was revealed. The study established considerable emotional burnout level reduction and depersonalization of teachers after the emotional burnout coping training and subsequent nine month practical classes. The significant role in burnout overcoming was played by the change of teachers' sence of social wellbeing.
Description
Keywords
психическое здоровье, стресс, выгорание, социальное самочувствие, тренинг учителей, статья, mental health, mental stress, burnout, sense of social well-being, teacher training
Citation
Причины выгорания и возможности реабилитации педагогов, работающих в зоне военного конфликта на Востоке Украины / Гирнык А. Н., Богданов С. А., Донец Ю. В., Чернобровкина В. А., Романенко Л. Д., Соловьева В. В. // Актуальная психология. - 2019. - № 2 (4). - С. 99-106.