eKMAIR

Коли і хто вперше прочитав у Києво-Могилянському колегіумі повний богословський курс?

Show simple item record

dc.contributor.author Яременко, Максим
dc.date.accessioned 2020-07-20T21:39:53Z
dc.date.available 2020-07-20T21:39:53Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Додати Бібліографічний опис uk_UA
dc.identifier.issn 2616-7123
dc.identifier.uri https://doi.org/10.18523/1995-025x.2019.16.11-30
dc.identifier.uri http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/17702
dc.description.abstract Про викладання богослов’я в Києві йшлося вже в піонерських наукових дослідженнях історії Могилянської академії першої половини XIX ст. Практично відразу присутність теологічного курсу в навчальній програмі пов’язували зі статусом "латинських шкіл". На кінець XIX ст., здавалося, питання часу появи повного богословського курсу в Києві було остаточно вирішено. Втім, висновки дослідників підважує інформація з проповіді, виголошеної в Батурині у 1697 р. Цей голос "із середини" могилянської професорської корпорації дає змогу передатувати запровадження повних теологічних студій в колегіумі. Піонером чотирирічного богослов’я був не Йоасаф Кроковський, як вважалося до сьогодні, а Стефан Яворський. Це підтверджують, окрім прямо вказаних у проповіді даних, ще кілька джерел, що їх досі історики не зауважували. uk_UA
dc.description.abstract Already in the 19th century pioneer scholars investigated the issue of the beginning of theological courses in Kyiv in the Mohylian Academy. By the end of the 19th century there was general consensus that teaching of theology was included in the curriculum practically since the very beginnings of the "Latin schools". However, the researchers’ conclusions are challenged by informations coming directly from the inside of the corporation of the Mohylian professors. Indeed, a sermon delivered by Stefan Javors’kyi in Baturyn in 1697 makes it possible to establish beyond any doubt that the first officially approved, complete course of theology was not held by Joasaf Krokovskyi, as it was supposed before, but by Stefan Javorskyi. The sermon he delivered for the feast of the Epiphany in January 1697 is followed by a hitherto unpublished dedication to Ivan Mazepa where the preacher informs the Hetman that a full course of theology has been held by himself in the Mohylian College in that academic year. Javors’kyi also expresses his gratitude for the support given by Mazepa to the enterprice. The mentioned fact is confirmed by other sources which have been ignored by historians to this day. en_US
dc.language.iso uk uk_UA
dc.subject Києво-Могилянський колегіум/академія uk_UA
dc.subject Батурин uk_UA
dc.subject проповідництво uk_UA
dc.subject богослов’я uk_UA
dc.subject Стефан Яворський uk_UA
dc.subject Йоасаф Кроковський uk_UA
dc.subject Іван Мазепа uk_UA
dc.subject стаття uk_UA
dc.subject Kyiv-Mohyla Collegium/Academy en_US
dc.subject Baturyn en_US
dc.subject preaching en_US
dc.subject theology en_US
dc.subject Stefan Javorskyi en_US
dc.subject Joasaf Krokovskyi en_US
dc.subject Ivan Mazepa en_US
dc.title Коли і хто вперше прочитав у Києво-Могилянському колегіумі повний богословський курс? uk_UA
dc.title.alternative When and Who Lectured the Complete Theological Course at the Kyiv-Mohyla Collegium for the First Time? en_US
dc.type Article uk_UA
dc.status first published uk_UA
dc.relation.source Київська Академія uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics