Про викладання богослов’я в Києві йшлося вже в піонерських наукових дослідженнях історії Могилянської академії першої половини XIX ст.
Практично відразу присутність теологічного курсу в навчальній програмі
пов’язували зі статусом "латинських шкіл". На кінець XIX ст., здавалося,
питання часу появи повного богословського курсу в Києві було остаточно
вирішено. Втім, висновки дослідників підважує інформація з проповіді,
виголошеної в Батурині у 1697 р. Цей голос "із середини" могилянської
професорської корпорації дає змогу передатувати запровадження повних
теологічних студій в колегіумі. Піонером чотирирічного богослов’я був
не Йоасаф Кроковський, як вважалося до сьогодні, а Стефан Яворський.
Це підтверджують, окрім прямо вказаних у проповіді даних, ще кілька
джерел, що їх досі історики не зауважували.
Already in the 19th century pioneer scholars investigated the issue of
the beginning of theological courses in Kyiv in the Mohylian Academy.
By the end of the 19th century there was general consensus that teaching
of theology was included in the curriculum practically since the very
beginnings of the "Latin schools". However, the researchers’ conclusions
are challenged by informations coming directly from the inside of the
corporation of the Mohylian professors. Indeed, a sermon delivered by
Stefan Javors’kyi in Baturyn in 1697 makes it possible to establish beyond
any doubt that the first officially approved, complete course of theology
was not held by Joasaf Krokovskyi, as it was supposed before, but by
Stefan Javorskyi. The sermon he delivered for the feast of the Epiphany
in January 1697 is followed by a hitherto unpublished dedication to
Ivan Mazepa where the preacher informs the Hetman that a full course
of theology has been held by himself in the Mohylian College in that
academic year. Javors’kyi also expresses his gratitude for the support
given by Mazepa to the enterprice. The mentioned fact is confirmed by
other sources which have been ignored by historians to this day.