Особливості формування метакогнітивної компетентності у студентів немовних спеціальностей у процесі вивчення іноземної мови

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Authors
Демидович, Оксана
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті розглянуто питання формування метакогнітивної компетентності у студентів немовних спеціальностей, які вивчають іноземну мову у закладах вищої освіти. В межах компетентнісного особистійно-орієнтованого підходу до навчання, визначено сутність розуміння метакогнітивної компетентності. На підставі проведеного аналізу літературних джерел показано, що поняття метакогнітивної компетентності вивчається від середини минулого століття іноземними науковцями, а в Україні – лише останні роки, що вказує на недостатнє висвітлення проблеми. Відзначається, що у формулюванні поняття "метакогнітивна компетентність" відсутня одностайність авторів, поняття визначається як "знання, уміння та навички ефективного навчання", "високий рівень мотивації до навчання", "уміння та навички ефективної взаємодії при навчанні" та "уміння та навички постійного самомоніторингу та самокорекції". Результати дослідження виводять визначення метакогнітивної компетентності як сукупність знань, вмінь та навичок навчання та взаємодії у процесі навчання, обумовлених певними особистісними характеристиками. Виокремлено наступні компоненти метакогнітивної компетентності студентів: мотиваційний (представлений мотивацію до навчальної діяльності), когнітивний (представлений знаннями та уявленнями про способи навчання), організаційнофункціональний (представлений навичками практичної реалізації оптимальних способів навчання) та комунікативним (представленим уміннями та навичками взаємодії).
The article deals with the issue of metacognitive competence formation at students of nonlinguistic specialties who study foreign languages at universities. The author defines the notion of metacognitive competence within the competence-based and person-centered approach to learning process. According to the literature review, it is stated that the term of metacognitive competence has been used for about 30 years by foreign scientists, and only some last years by the Ukrainian ones. That fact confirms insufficient awareness of the issue in Ukraine. The article reveals absence of common understanding of the concept "metacognitive competence" by the researchers, as they define it as "knowledge, abilities, and skills of effective learning", "high motivation for learning", "abilities and skills of effective interaction in learning," and "abilities and skills of ongoing self-monitoring and selfregulation". The author defines metacognitive competence as a set of knowledge, abilities, and skills of learning and interaction in the learning process due to certain personal characteristics. The main components of metacognitive competence of university students are mentioned in the text – motivation represented with educational motives, cognition represented with knowledge about ways of learning, management represented with the skills of practical fulfillment of the optimum training strategies, and the communication represented with abilities and skills needed for teamwork.
В статье рассмотрен вопрос формирования метакогнитивной компетентности у студентов неязыковых специальностей, которые изучают иностранные языки в заведениях высшего образования. В пределах компетентностного и личностно-ориентированного подхода к обучению определена сущность понятия метакогнитивной компетентности. На основании проведенного анализа литературных источников показано, что понятие метакогнитивной компетентности изучается с середины прошлого столетия иностранными учеными, а в Украине – последние несколько лет, что свидетельствует о недостаточной изученности темы. Установлено, что относительно определения формулировки понятия отсутствует единая точка зрения ученых, которые определяют метакогнитивную компетентность как "знания, умения и навыки эффективного обучения", "высокий уровень мотивации к обучению", "умения и навыки эффективного взаимодействия при обучении" и "умения и навыки постоянного самомониторинга и самокоррекции при обучении". Автором определяется понятие метакогнитивной компетентности как совокупность знаний, умений и навыков обучения и взаимодействия в процессе обучения, обусловленных определенными личностными характеристиками. Определены следующие компоненты метакогнитивной компетентности студентов: мотивационный (представленный мотивацией к учебной деятельности), когнитивный (представленный знаниями и представлениями про способы обучения), организационно-функциональный (представленный навыками практической реализации оптимальных способов обучения) и коммуникативный (представленным умениями и навыками взаимодействия).
Description
Keywords
метакогніція, метакогнітивна компетентність, пізнання, особистісно-орієнтоване навчання, воркшоп, студенти немовних спеціальностей, англійська мова, стаття, metacognition, metacognitive competence, cognition, students of non-philological specialties, person-centered learning, English language, метакогниция, метакогнитивная компетентность, познание, студенты неязыковых специальностей, личностно-ориентированное обучение, английский язык
Citation
Демидович О. М. Особливості формування метакогнітивної компетентності у студентів немовних спеціальностей у процесі вивчення іноземної мови / Демидович Оксана // Психологічний часопис. - 2019. - Т. 5., № 8 - С. 220-232.