Конструювання та відтворення значень про огороджені спільноти Києва в рекламному дискурсі

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Authors
Дрямов, Роман
Рябчук, Анастасія
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті розглянуто соціальний феномен огороджених спільнот Києва – житлових комплексів, що мають огороджену територію поряд із будинком та практикують пропускний режим, який перешкоджає вільному доступу. За допомогою контент-аналізу рекламно-інформаційних матеріалів запропоновано категоризацію цих спільнот за типом житлового комплексу. Обґрунтовано широке визначення огороджених спільнот як практики житлової забудови, що поширюється і розвивається в сучасному Києві на фоні глобалізаційних перетворень міста (джентрифікації, комерціалізації публічних просторів, кризи міського планування) в умовах відчутних соціальних проблем (браку соціальних послуг, незадовільного екологічного стану, рівня надання комунальних послуг та рівня безпеки).
This paper addresses the appearance and development of gated communities, their typologies, meanings of living "behind the gates" for its residents, as well as social consequences of these processes for cities and urban communities. Our research focuses on the social phenomenon of gated communities in Kyiv, namely – of housing complexes with a gated territory around the house(s) and a pass system that prevents free entry to this gated territory. Content analysis of advertising materials allowed us to discover and systematize the main features of Kyiv gated communities. Similarly to Western discourses, Ukrainian gated communities mention social homogeneity, calm and comfortable living as its key assets, along with higher environmental standards in the case of suburban "cottage towns", while concerns for safety and security seems to occupy a less prominent role. A unique feature (possibly common for other post socialist cities) is a strong focus on the "European" nature of such life, thus presenting gated communities not so much as a socio-economic question (although high living standards are part of "European" life), but rather as a matter of lifestyle and thus a specific type of cultural capital.
Description
Keywords
міський простір, соціально-просторова сегрегація, пострадянське місто, Київ, огороджені спільноти, рекламний дискурс, стаття, urban space, socio-spatial segregation, post Soviet city, Kyiv, gated communities, advertisement discourse, article
Citation
Дрямов Р. О. Конструювання та відтворення значень про огороджені спільноти Києва в рекламному дискурсі / Дрямов Р. О., Рябчук А. М. // Наукові записки НаУКМА. Соціологія. - 2019. - Т. 2. - С. 35-45.
Collections