Розглядається такий гібридний тип релігійності, як "православний атеїст". Будучи специфічною формою релігійної ідентичності ця релігійність,
що поєднує в собі визнання своєї конфесійної (церковної) належності і
водночас світоглядне безвір’я, є характерним феноменом пострадянського
суспільства. Такий синкретизм є відносно новим явищем: досі ми мали
справу із поєднанням різноманітних релігійних традицій, а не протилежних
світоглядних орієнтацій.
Після 70 років панування державного атеїзму як ідеології тоталітарного
режиму і типу індивідуальної та суспільної свідомості завдяки Горбачовській
"перебудові" відбулися значні послаблення щодо церкви, віруючих та релігії
загалом. І хоча повна релігійна свобода ще не наступила, але з 90-х рр. XX ст.
почала відновлюватися стара і формуватися нова релігійність. На стику цих
двох процесів і виникає явище православного, а ширше конфесійного, атеїзму,
коли неофіт ще не встиг змінити свою свідомість, але активно залучається
до обрядової діяльності. Стаття розглядає причини і наслідки появи нового
типу релігійності, його специфічні ознаки та перспективи еволюції.
"Orthodox atheist" as a peculiar form of religious identity in modem
Ukraine
Such a hybrid type of religiosity as “Orthodox atheist” is analyzed. As a
peculiar form of religious identity, this religiosity, which combines recognition
of one’s denominational (ecclesiastical) affiliation and world-view of unbeliever,
is a characteristic phenomenon for the post-Soviet society. This syncretism is
relatively new: since we have been dealing with a combination of different religious
traditions, rather than opposite of the ideological orientations.
After 70 years of state atheism as an ideology of a totalitarian regime and the
type of individual and social consciousness, thanks to Gorbachev’s "perestroika", significant changes in relation to the church, religion and believers have
place. And although full religious freedom has not yet come, but since the 90s
of the 20th century the pre-soviet religiousity began to recover and the new one
One began to form. At the junction of these two processes the phenomenon of the
Orthodox (in a broader sense - confessional) atheism arose, when the neophyte
has not changed his consciousness, but is actively involved in ritual activity The
article examines the causes and consequences of the emergence of the new type
of religiosity, its specific features, possible ways of evolution.