Рациогуманистические тенденции в изучении информационного пространства
Loading...
Date
2018
Authors
Сусская, Ольга
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
В статье рассматриваются актуальные для теории массовой коммуникации и социологических исследований общественного
сознания наметившиеся тенденции интердисциплинарного переноса рациогуманистического подхода (ранее присутствовавшего в основном в
психологии) в проблематику изучения информационного пространства
социологией массовых коммуникаций, медиапсихологией и журналистикой. Специфика медиасистемы раскрывается на примерах ее взаимодействия с политической системой общества. Акцентируется недостаточный интерес к изучению проблем гуманизации информационного
пространства, хотя именно путь избрания гуманитарной, а не манипулятивной стратегии в сфере массовой коммуникации может нейтрализовать ряд существенных проблем как внутри медиасистем, так и вокруг
современных СМИ. Современные принципы рациогуманизма впервые
применяются к познанию сферы медиакоммуникаций, что позволяет, основываясь на их репродуктивно-нормативной и диалогично-творческой
функциях, методологически разрабатывать идеи взаимодополняемости
глобального медиапространства и индивидуального информационного
поля субъекта медиакоммуникаций. Особо рассматривается принцип
ориентированности на культуру, анализируются возможности интеркультурных взаимодействий в направлении "гуманистического глобализма".
Выявленные тенденции рациогуманистического подхода открывают перспективы гуманизации механизмов формирования массового сознания в
условиях кризисного общества.
The article discusses new tendencies of interdisciplinary transfer of ratio-humanist approach (which was earlier applied in psychology) to the issues of studying information space by sociology of mass communications, media psychology and journalism. These new tendencies are important for theory of mass communications and sociological studies of public opinion. The specifics of the media system are revealed through the media system’s interaction with the political system of society. The author emphasizes that there is little interest in studying the problems of humanizing information space, though choosing a humanitarian vs. manipulative strategy in mass communications can neutralize some significant problems within media systems as well as the problems related to the modern mass media. Modern principles of ratio-humanism are applied, for the first time, to learning media communications, which makes it possible to methodologically develop ideas of complementarity of the global media space and the individual information field of the subject of media communications, based on the above principles’ reproductive-normative and dialogic-creative functions. Special attention is paid to the principle of culture orientation, the possibilities of intercultural interactions aimed at “humanistic globalism” are analyzed. The revealed tendencies of the ratio-humanist approach open up prospects for humanization of mechanisms of shaping collective consciousness in a crisis society.
The article discusses new tendencies of interdisciplinary transfer of ratio-humanist approach (which was earlier applied in psychology) to the issues of studying information space by sociology of mass communications, media psychology and journalism. These new tendencies are important for theory of mass communications and sociological studies of public opinion. The specifics of the media system are revealed through the media system’s interaction with the political system of society. The author emphasizes that there is little interest in studying the problems of humanizing information space, though choosing a humanitarian vs. manipulative strategy in mass communications can neutralize some significant problems within media systems as well as the problems related to the modern mass media. Modern principles of ratio-humanism are applied, for the first time, to learning media communications, which makes it possible to methodologically develop ideas of complementarity of the global media space and the individual information field of the subject of media communications, based on the above principles’ reproductive-normative and dialogic-creative functions. Special attention is paid to the principle of culture orientation, the possibilities of intercultural interactions aimed at “humanistic globalism” are analyzed. The revealed tendencies of the ratio-humanist approach open up prospects for humanization of mechanisms of shaping collective consciousness in a crisis society.
Description
Keywords
массовая коммуникация, медиасистема, рациогуманизм, информационное пространство, теория коммуникаций, масс-медиа, статья, mass communication, media system, ratio-humanism, information space, communication theory, mass media
Citation
Сусская О. А. Рациогуманистические тенденции в изучении информационного пространства / Сусская Ольга // Вопросы теории и практики журналистики. - 2018. - Т. 7, № 2. - С. 266-278.