Культурологія у шкільному курсі літератури: нові виклики

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018
Authors
Шалагінов, Борис
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Що таке культурологічний підхід? Головне завдання школи – це соціалізація, тобто перетворення людини шляхом виховання із безпомічного шматочка природи на члена суспільства, який вміє ставити перед собою далекі цілі. Історично так склалося, що в європейському суспільстві свідомість людини перебуває під впливом чотирьох факторів, якими є релігія, наука, філософія і мистецтво. Оскільки наша держава обрала класичну ("європейську") систему соціалізації підростаючого покоління, то література як вид мистецтва має посідати важливе місце серед інших шкільних предметів. Література виконує функцію соціалізації своїми, специфічними засобами. Навіть коли письменник звертається до інших з названих нами факторів, то він пропускає їх через власну естетичну свідомість. Весь величезний багатовіковий досвід формування цивілізації відображений в різних мистецтвах відповідно до видової естетичної специфіки кожного з них. Розгляд літературного твору в живих зв’язках з іншими виявами естетичної свідомості (тобто з образотворчим мистецтвом, музикою, архітектурою, фольклором, міфологією тощо) з метою виявлення спільного соціального досвіду ми називаємо культурологічним підходом. Ми можемо (і повинні!) розглядати твір також у тісних зв’язках з позаестетичними формами досвіду – наукою, філософією, релігією, прямими формами соціального життя, природою тощо, але все це, як і аналіз формальної структури твору, виходить за межі культурологічних зв’язків.
Description
Keywords
культурологія, література, шкільний курс, вивчення, стаття
Citation
Шалагінов Б. Б. Культурологія у шкільному курсі літератури: нові виклики / Шалагінов Б. Б. // Всесвітня література в школах України : щомісячний науково-методичний журнал. - 2018. - № 5 (443). - С. 2-6.