У цій статті через аналіз оглядів та рецензій на фахові закордонні твори другої половини ХІХ –
початку ХХ ст. висвітлено шляхи й форми залучення професорів КДА до європейського досвіду
біблійних студій. Встановлено, що в європейських дослідженнях цього періоду посилювалася популяризація
біблійних знань; поставали основні інтелектуальні центри та ідейні табори. Ключовими
були питання походження, авторства, історичності та автентичності біблійних книг. Зіставлялися
критичні та апологетичні стратегії їх роз’яснення. Каталізатором була текстологія, ґрунтована
на нових критичних виданнях Біблії давньоєврейською та грецькою. Відбувалися пошуки місця
біблійних студій на перетині богослов’я з широким колом наук та у зв’язку з актуальною суспільною
й пізнавальною проблематикою. На тлі зіставлення біблійних джерел із позабіблійними виникала
релігійна компаративістика та перші спроби реконструкції історії релігій. Нарешті, важливим
осередком дискусій було на Заході зіставлення історичного та міфологічного елементу в Біблії.
In this article, the author carries on his research into critical bibliographic reviews of foreign biblical
studies made by professors of Kyiv Theological Academy in the second half of the nineteenth and early
twentieth century. In his analysis of the structure and topics of those reviews, the author spotlights how
the European experience of biblical studies played a role in shaping of the Orthodox Biblical discourse
in Kyiv Theological Academy. The European biblical studies of that period increasingly promoted the
biblical knowledge. Several leading intellectual centers were emerging as conceptual and methodological
"camps", including rationalistic, apologetic, and "moderate" ones. Structurally, the foreign studies of
Bible have been focusing on the origin, authorship, historicity, and authenticity of biblical books. Critical
and apologetic interpretation strategies have been compared. The catalyzing effect was brought about by
the text studies based on new critical editions of the Hebraic, Old Greek (LXX), and Greek New Testaments
as well as new dictionaries and grammar books. Biblical studies were in pursuit of their proper
place at the crossroads of theology and a wide range of historical, humanitarian and social sciences.
Biblical studies were increasingly linked to current social and cognitive issues debated in the West.
Remarkably, various biblical and non-biblical sources have been compared more and more frequently.
Against this background, the sprouts of religious comparativism and early efforts of historical religious
reconstructions have emerged. Finally, the comparison of historical and mythological elements in the
Bible was the focal point of debates in the West for researchers of both the Old and the New Testaments.
Critical bibliographic publications, in particular the large annual reviews of foreign literature, strongly
illustrate that the Kyiv spiritual and academic biblical studies had been increasingly integrating in the
global academic and theological dimension.