eKMAIR

Філософія кіно, метод моделювання та проблема декадентського кінотвору

Show simple item record

dc.contributor.author Кирилова, Ольга
dc.date.accessioned 2018-12-17T11:01:37Z
dc.date.available 2018-12-17T11:01:37Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Кирилова О. О. Філософія кіно, метод моделювання та проблема декадентського кінотвору / Кирилова О. О. // Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури. - 2018. - Т. 1. - С. 17-23. uk_UA
dc.identifier.issn 2617-8907
dc.identifier.uri http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/14943
dc.identifier.uri https://doi.org/10.18523/2617-89071153519
dc.description.abstract Статтю присвячено реконструкції узагальненої моделі твору декадентського кінематографа як стилізованого кінематографа moderne, що є яскравим прикладом застосування філософської інтерпретації до кінематографа і феномену кінореальності. Ця модель має такі рівні: морфологічний, стилістичний, інтертекстуальний, ритмічний, аудіальний, тактильний, монтажний, специфічно-антропологічний і специфічно-наративний. uk_UA
dc.description.abstract The article produces interpretation of cinema through the re-construction of a multi-level pattern of the "decadent" film. This pattern descends from the author’s reconstruction of the similar pattern of a work of art in general, which includes a number of levels (anthropological, narrative, and world-view levels) and codes (thanathological/code of death, feminological, code of overman / of degeneration, code of insanity). The cinematic work of art includes in its pattern a number of specific levels: morphological, stylistic, intertextual, rhythmical, audial, tactile, montage, as well as specifically cinematic and narrative levels. Morphological level in the "decadent" film is regarded as a basical one as it constitutes both plastic structure of the filmic reaity and chronotopical shape subjected to the fluent and open composition, shaped as the "coup de fouet" visual line. Stylistic level is regarded as its sub-level oriented towards art nouveau aesthetical principles. The rhythmical level is also directly related to the morphological as that fluent and hectic first of all as a camera movement. The audial one is determined by the general rhythm of the complex soundtrack, including music. The rhythmical level is also related to the rhythm of montage, which is highly symbolized in the decadent cinema. The tactile level includes the complex extrascreen sensuality since the decadent cinema from E. Bauer (1913) regards the touch as a screen symbol. The intertextual level constitutes both the complex intertextuality of art nouveau visual and symbolist literary texts and the specific cinematographic intertextuality. en_US
dc.language.iso uk uk_UA
dc.subject декадентський кінотвір moderne uk_UA
dc.subject декаданс uk_UA
dc.subject фільмічна реальність uk_UA
dc.subject Gezamtkunstwerk (синтез мистецтв) uk_UA
dc.subject стаття uk_UA
dc.subject decadent cinematic work of art en_US
dc.subject moderne en_US
dc.subject decadence en_US
dc.subject film reality en_US
dc.subject Gezamtkunstwerk (synthesis of arts) en_US
dc.title Філософія кіно, метод моделювання та проблема декадентського кінотвору uk_UA
dc.title.alternative Cinema Philosophy, Modeling Method, and the Problems of Decadent Cinematic Work of Art en_US
dc.type Article uk_UA
dc.status first published uk_UA
dc.relation.source Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури. - 2018. - Т. 1 uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics