У статті розглянуто питання національної пам'яті у художників-ілюстраторів, які в добу боротьби
радянської ідеології проти будь-яких проявів національної самоідентифікації повертали народу
України його художню історію, нагадували про джерела української образотворчої культури. Обгрунтовується
розподіл ілюстративного доробку 70-80-х років за стильовими концепціями (монументально-епічний
неофольклоризм, елегічний ідеалізм, фантастичний реалізм, гротескно-бурлескний
неофольклоризм, професійний наївізм).
The article deals with the question of "national memory", that was distinctive feature illustration artists,
which in the age of struggle soviet ideology against any displays of national self identification, revert art history
to Ukrainian people and remind sources of Ukrainian fine culture. The author of the article gives proofs
of division illustrational achievement of 70-80-th years in accordance with stilistic conceptions: monumental-epic
neofolclorism, elegian idealism, fantastic realism, grotesque-burlesque neofolclorism, professional navizm
(naifivizm).