У статті досліджуються питання української метафізичної барокової поезії, зокрема так званих
"духовних пісень". Подається стислий огляд історії жанру, класифікації духовних пісень, їхньої
структури (риторичні й молитовні пісні), заторкується проблема "практичності" жанру, тісно
пов'язаного з повсякденним життям людини. Авторка зосереджується на особливостях поетики
покаянних духовних пісень, структурі тексту, специфіці "ісповідального" слова у цих поезіях.
The article deals with the problems of Ukrainian metaphysical Baroque poetry, especially with the so
called "spiritual songs". The author gives a short review of the history of the genre, of the types of the spiritual
songs, of their structure (rhetorical and of prayer kind), of the "pragmatic" aspects of these songs,
tightly connected with the everyday life of people. The focus of author's attention are penitential spiritual
songs and peculiarities of their poetics, textual structure and the specific features of "confessionary" word
as it is manifested in the texts.