Розглянуто естетичний та філософський типи споглядання в повістях "Споглядач" (1930)
Володимира Набокова та "Еней і життя інших" (1946) Юрія Косача. Відмінності у
втіленні теми споглядання пояснено хронологічними рамками написання творів та стильовими ознаками. У той час як текст В. Набокова відзначається потужним впливом раннього
модернізму з настановою на естетизм, повість українського письменника-еміґранта, написана після Другої світової війни, вписується у парадигму філософського типу споглядання з
виразними екзистенційними маркерами.
In the article, aesthetical and philosophical types of contemplation are to be analyzed in the novels
The Eye (1930) by Vladimir Nabokov and Aeneas and the Lives of Others (1946) by Yuri Kosach.
The differences in the topic of contemplation realization are explained by the time when the novels
were written and by the styles influences. Whereas the text by Nabokov is influenced by Early
Modernist period with its aesthetic tendencies, the novel by Ukrainian emigrant writer, written
after World War II, can be integrated into the paradigm of philosophical type of contemplation
with vivid existentialist tendencies.