Статтю присвячено унікальному похованню № 1 в кургані № 3 біля поселення сабатинівської
культури Степове у верхів’ях р. Березань. Поховання здійснено за ритуалом другого періоду бережнівсько-маївської зрубної культури. Цей ритуал передбачав поховання небіжчика в скорченому стані
на правому боці, головою до сходу й у супроводі пишно декорованого кубка на піддоні. Певні особливості обряду (вівтар, запечатування могили, розташування щодо тіла небіжчика колючих знарядь
та астрагалів) дає змогу вбачати в ньому поховання служителя культу. Виявлено спільні риси в ритуалі цього поховання з похованням № 10 під валом Довгої Могили (кургани № 1-2 цього ж могильника). Підтверджено зв’язок довгих могил із похованнями служителів культу. Зауважено поширення
специфічних кубків в ареалах декількох синхронних археологічних культур доби пізньої бронзи: бережнівсько-маївської зрубної, сабатинівської, тшинецької, сусканської, бегази-дандибаївської.
Звернуто увагу на збіг ареалів та часу виробництва керамічних кубків на піддоні та клепаних
казанів на конічному піддоні та їхню взаємозамінність у поховальному ритуалі ХV/ХІV-ХІІІ ст. до
н. е. На цій підставі зроблено припущення, що виготовлення кубовидного посуду на піддоні та клепаних казанів на конічному піддоні відбувалось паралельно впродовж другого періоду бережнівсько-маївської зрубної й може бути синхронізоване з відповідними періодами сабатинівської, тшинецької та сусканської культур. З припиненням виготовлення кубовидного посуду завершується
й виробництво клепаних казанів вказаного типу на межі ХІІІ-ХІІ ст. до н. е. Тоді ж припиняється
й видобуток мідної руди в системі Донецького гірничо-металургійного центру.
The article addresses unique burial No. 1 from barrow No. 3 near the Sabatynivka culture settlement
of Stepove in the upper flow of the Berezan river. Thе burial was performed in accordance with
a ritual specific for the second period of the Berezhnivka-Mayivka Timber-grave culture. According
to this rite, a dead should be on the right flexed, head facing east, and accompanied with an unnecessarily
rich decorated footed bowl. Certain features of the rite, namely the presence of the altar,
the signs of sealing the grave, the location of piercing tools and alchiks in relation to the body, allow
to regard the dead man as a minister of a cult. There are common features of the ritual of this burial
and burial No. 10 under the embankment of the Dovga Mohyla (burial mounds No. 1-2 of the same
cemetery). The association between the long graves and the graves of worshipers was confirmed.
The occurrence of specific bowls in the areas of several synchronous Late Bronze Age archaeological
cultures, these are Berezhnivka-Mayivka timber-grave, Sabatynivka, Trzciniec, Suskan,
and Begazy-Dandybai, is noted.
The attention is drawn to the coincidence of the areas and chronology of the manufacture of ceramic
bowls on a foot and riveted kazans on a conical foot and their interchangeability in burial rituals
of the 15th / 14th-13th centuries BC. On that basis, it was assumed that the manufacture of bowlshaped
pottery on a foot and riveted kazans on a conical foot occurred simultaneously during the
second period of the Berezhnivka-Mayivka Zrubna culture and could be synchronized with the corresponding
periods of Sabatynivka, Trzciniec, and Suskan cultures. Production of riveted kazans of the
specified type is completed at the turn of the 13th-12thI centuries BC that coincide with the end of
manufacture of bowl-like pottery. Extraction of copper ore in the system of the Donetsk mining and the
metallurgical center also ceased at the same time.