Мовна ситуація в українських засобах масової комунікації в оцінках громадян (за результатами масового опитування)

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Authors
Руда, Олена
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті проаналізовано результати масового опитування щодо мовної ситуації в українських ЗМК. З’ясовано, що диференціація преференцій українців у сфері ЗМІ й культури обумовлена мовою повсякденного спілкування, рідною мовою та регіоном проживання, найменшою мірою віком, освітою та типом населеного пункту.
The mass survey was conducted as a part of the project «Ethnolinguistic conflicts, linguistic politics and contact situations in post-Soviet Ukraine and Russia» with support of the Volkswagen Foundation. Purpose. The article analyses the results of mass survey on the topic linguistic situation in Ukraine. The research was aimed to understand to what extent the state language policy in the area of mass media and cultural sphere meets the expectations of the citizens of Ukraine. Methods. Individual face-to-face interviews with 2007 respondents were conducted between February 2nd and Fenruary 10th, 2017 in all regions of Ukraine, except for territories not controlled by the Ukrainian authorities. Results. The results of the interviews showed that the language is an important factor only for choosing a book or a newspaper. It does not make any difference when selecting a radio or television programs; the least attention is paid to the language of the movies. On the other hand, not always the actual choice of the language of a media product depends on the language preferences of the person - this choice is also influenced by the content, quality, authorship, political orientation, at last the banal presence/absence of the necessary product in the preference language. Discussion. The situation with the preferences of Ukrainians in the media and culture reflects the linguistic choices of the Ukrainians as a whole. This situation, first, emphasizes the practice of bilingual communication in the country, and second, it reveals the problem of uncertain linguistic self-identification of one third of Ukrainians. It also underlines regionally marked attitude towards the strategy of language policy: the Western part of the country prefers the Ukrainian language, South - the Russian language, and Center and North take intermediate positions. Population of the traditionally Russian-speaking East provided quite contradictory answers to the questions about language preferences, often limited to the reactions “indifferent to me” or “difficult to answer”.
Description
Keywords
соціолінгвістика, мовна ситуація у ЗМІ, білінгвізм, мовні преференції, опитування, стаття, Sociolinguistics, language situation in the mass media, bilingualism, language preferences, mass interview
Citation
Руда О. Г. Мовна ситуація в українських засобах масової комунікації в оцінках громадян (за результатами масового опитування) / Олена Руда // Мова : класичне - модерне - постмодерне : збірник наукових праць / відп. ред. В. Ожоган ; Нац. ун-т "Києво-Могилянська академія". - Київ : Дух і Літера, 2017. - Вип. 3. - С. 59-68.
Collections