Академічна успішність: комплексний підхід до побудови передбачувальних моделей
Loading...
Date
2016
Authors
Виноградов, Олександр
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
У статті розглянуто результати моделювання академічної успішності за допомогою декількох
критеріїв: стандартизованих тестів досягнень, суддівських оцінок, поведінки в реальних ситуаціях.
За допомогою методу якісного компаративного аналізу вдалося побудувати альтернативні моделі,
які на основі когнітивних, стильових і ціннісних характеристик дають змогу пояснювати прийнят-
тя рішення в реальній життєвій ситуації.
Description
The article discusses the results of academic performance modeling in the academic course “Statistical
Data Analysis,” using several cognitive and non-cognitive predictors: standardized achievement test, expert
judgments of intellectual activity by students, expert judgments of intellectual ability and motivation by an
independent lecturer, behavior in a real situation (participation in the professional contest), learning styles,
team roles, social values, and future career goals. The results show that three predictors (expert judgment
of ability, GPA, and participation in the professional contest) explained 52.1 % of variance in academic
performance measured by standardized achievement test. These results indicate that behaviors in the real
life situations should be used as additional criteria of academic performance. Qualitative Comparative
Analysis (QCA) technique allowed to build several alternative models that explained the decision of
sociology students to participate in the professional contest. Eight predictors for these models were selected
as the necessary but insufficient conditions for the decision to participate. The minimal necessary and
sufficient model included five such predictors: specific plans after graduation, pragmatic learning style,
desire to demonstrate abilities to others, intellectual activity, and standardized achievement scores higher
than average. The evidence suggests that comprehensive description of the academic performance must
include instances of external professional behaviors, the peers’ and lecturer’s judgments of intellectual
activity and ability, learning styles, and social values.
Keywords
академічна успішність, пізнавальна активність, якісний компаративний аналіз, калібрація змінних, academic performance, cognitive activity, qualitative comparative analysis, expert judgments
Citation
Виноградов Олександр Геннадійович. Академічна успішність : комплексний підхід до побудови передбачувальних моделей / Виноградов О. Г. // Наукові записки НаУКМА : Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. - 2016. - Т. 188. - С. 46-49.