Скочиляс, Ігор2015-11-252015-11-252009Скочиляс Ігор. "Володимирські Атени" XVII — початку XVIII ст.: від катедральної школи до єпархіальної семінарії / Ігор Скочиляс // Київська Академія. - 2009. - № 7. - С. 54-73https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/7350Стаття присвячена аналізові найдавнішої збереженої програми семінарійного навчання в Україні — «Regulae el leges ab alumnis Vladimiriensibus observandae» 1715 року. Діяльність культурно-освітнього осередку у Володимирі-Волинському («Володимирських Атенах») протягом XVII—XVIII cm. відображає ширші тенденції в тогочасному розвиткові Київської митрополії. їхньою особливістю була поступова, однак незворотна конфесіоналізація богословської освіти як в Унійній, так і Православній церквах, що відбувалася в контексті «віднайдення» й «конструювання » русинами свого християнського етосу. Релігійна та, почасти, культурна програма Володимирської єпархіальної семінарії виразно вказує на інтенсивний процес формування в українсько-білоруських землях нової конфесійної моделі Slavia Unita. Ця модель була покликана легітимізувати ті культурні, соціальні й релігійні інновації в Київській унійній митрополії, які кодифікував Замойський провінційний собор 1720 р. та які можна окреслити поняттям руське унійне оновлення (відродження). Запропонований у статті концепт може бути корисний для деконструкції «чорної легенди» минулого України доби Руїни, порівняльного аналізу соціокультурного розвитку «Унійної Руси-України» й Гетьманату (зокрема за часів Івана Мазепи) та зіставлення едукаційної моделі Києво-Могилянської колегії й освітніх проектів русинів-уніатів.ukКиївська митрополіяПарафіяльні школикатедральні школисемінарії у Володимирізасади та навчальна програма семінарії«Регули»"Володимирські Атени" XVII — початку XVIII ст.: від катедральної школи до єпархіальної семінаріїArticle