Симчич, Микола2018-05-152018-05-152016Симчич М. Києво-Могилянський аристотелізм в контексті другої схоластики / Микола Симчич // Київська Академія. - 2016. - Вип. 13. - С. 11-32.https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/12984https://doi.org/10.18523/1995-025x2016120052У статті досліджується стосунок києво-могилянських філософських курсів XVII–XVIIІ ст. до аристотелівської традиції. Спочатку виставлено критерії, за якими його можна оцінити. Виділено два основних типи критеріїв: суб’єктивні і об’єктивні. Відповідно до перших, могилянці чітко визначали свою філософію як аристотелівську, перипатетичну або ad mentem Aristotelis. Є багато аристотелівських елементів в змісті та в структурі курсів, що задовольняють об’єктивні критерії. Так, логіка і фізика структуровані відповідно до традиційного порядку книг Аристотеля з цієї тематики. Всі основні концепти (ens, essentia і existentia; actus і potentia; materia і forma; чотири причини; 10 категорій тощо), на які спираються могилянські професори, походять від Аристотеля. У статті доводиться, що аристотелівські елементи прийшли в могилянські курси через схоластичну традицію, насамперед з єзуїтських філософських курсів того часу. Однак в окремих випадках, як-от лекціях Теофана Прокоповича, можна помітити глибшу обізнаність з творами Аристотеля.The article investigates how Kyiv-Mohyla philosophical courses of the 17th and 18th centuries related to Aristotelianism. The author sets several criteria according to which it is possible to assess this relation. There are two main sets of such criteria: subjective and objective. By subjective criteria, the Kyiv-Mohyla professors distinctively called their philosophy Aristotelian, peripatetic, or ad mentem Aristotelis. By objective criteria, there are many Aristotelian elements in the content of the courses as well as in their structure. So, two parts of the philosophical course, Togica and Physica, were structured in the traditional order of Aristotle’s books. All the main concepts (ens, essentia, and existentia; actus and potentia; materia and forma; four causes; ten categories, etc.) used by the KyivMohyla professors could be traced back to Aristotle. The article argues that the Aristotelian elements came to Kyiv-Mohyla curriculum through scholastic philosophy, especially from Jesuit philosophical courses of that time. However, in some cases, like the philosophical course of Theophan Prokopovych, a more thorough familiarity with works by Aristotle is obvious.ukкиєво-могилянські філософські курсиаристотелівська традиціясхоластична філософіястаттяKyiv-Mohyla philosophical coursesAristotelianismscholasticismКиєво-Могилянський аристотелізм в контексті другої схоластикиKyiv-Mohyla Aristotelianism in the Context of the Second ScholasticismArticle