Довга, Лариса2015-11-162015-11-162007Довга Лариса. «Соціальні» аспекта в антропології Інокентія Гізеля / Лариса Довга // Київська Академія. - 2007. № 4. - С. 58-69https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/7213Innokentiy Gizel significantly changes the emphasis taken by Orthodox theological anthropology, giving basically a new meaning to the concept of *favourable acts». Instead of the ideal that is supposed to lead to a monastic lifestyle, where favourable acts ’ are considered to be the rejection of your own will and earth life as well, Innokenthiy Gizel introduces the ideal of active participation in the life of society and good akts for the common good as a merit before God. Obviously, that idea comes from Peter Mohyla and his active social and church activity. However, initially it was formed as the moral doctrine by Innokentiy Gizel in his treaties «Peace with God for Man».Замість ідеалу споглядального чернечого життя, згідно з яким «благим ділом» вважалася відмова від власної волі та мирського життя, Інокентій Ґізель вводить ідеал активної участі у житті соціуму та працю на «спільне благо» як заслугу перед Богом. Вочевидь ця ідея знайшла свій початок в активній соціальній та церковній діяльності Петра Могили, але у православному моральному вченні відкрито і послідовно її вперше сформульовано у трактаті Інокентія Ґізеля «Мир з Богом чоловіку».ukІнокентій Ґізельтрактат «Мир з Богом чоловіку»теологічна антропологія«історичний час»вчення про історію людстваСхідне богослов’я"Соціальні" аспекти в антропології Інокентія ГізеляArticle