Андрощук, ГеннадійКопил, Ярослав2024-05-212024-05-212023Андрощук Г. О. Інститут секретних винаходів у забезпеченні національної безпеки держави: проблемні питання / Андрощук Г. О., Копил Я. В. // Інформація і право. - 2023. - № 2 (45). - С. 172-185. - https://doi.org/10.37750/2616-6798.2023.2(45).282338https://doi.org/10.37750/2616-6798.2023.2(45).282338https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/29552The work analyzes the institute of secret inventions in the context of ensuring the national security of the state. It is noted that most secret inventions are simultaneously service inventions. The national legislation of many states restricts the submission of international applications to other agencies for reasons of national security. At the same time, many Ukrainian inventors apply for inventions directly to other countries, without first applying for an invention in Ukraine and obtaining the appropriate permission. The unauthorized flow of inventions, the so-called patent migration from Ukraine, is increasing. The legal protection of secret inventions in industrialized countries is analyzed. It is important not only to properly classify and protect secret objects of patent law, but also to declassify them in a timely manner. The example of the USA is illustrative, where the share of secret patents that are declassified each year is 0.5% of their total number. The comprehensive economic measures of Japan's new Law on Strengthening National Security deserve attention: non-disclosure guidelines, security expertise, a system of preliminary classification of secrecy, compensation by the government for restrictions in the form of payment of "ordinary damages", sanctions for leaking undisclosed patent information. The importance of using NATO's experience in regulating secret inventions is emphasized. The problems of the institute of secret inventions in Ukraine are revealed, attention is drawn to the critical situation in this area, and ways to solve them are proposed.В роботі здійснено аналіз інституту секретних винаходів у контексті забезпечення національної безпеки держави. Зазначається, що більшість секретних винаходів є одночасно службовими винаходами. Національне законодавство багатьох держав обмежує подання міжнародних заявок до інших відомств з міркувань національної безпеки. Водночас, багато українських винахідників подають заявки на винаходи безпосередньо в інші країни, без попередньої подачі заявки на винахід в Україні і одержання відповідного дозволу. Несанкціонований виток винаходів, так звана патентна міграція з України, зростає. Проаналізовано правову охорону секретних винаходів у промислово розвинених країнах. Важливим є не лише належним чином здійснювати засекречування та захист секретних об’єктів патентного права, а й вчасно здійснювати їх розсекречування. Показовим є приклад США, де частка секретних патентів, які розсекречуються щороку, становить 0,5 % від їх загальної кількості. Заслуговують на увагу комплексні економічні заходи нового Закону Японії про зміцнення національної безпеки: керівні принципи нерозголошення, експертиза безпеки, система попереднього визначення секретності, компенсація урядом за обмеження у вигляді оплати "звичайних збитків", санкції за витік нерозкритої патентної інформації. Підкреслюється важливість використання досвіду НАТО у регулюванні секретних винаходів. Розкрито проблеми інституту секретних винаходів в Україні, звернено увагу на критичний стан у цій сфері, запропоновані шляхи їх вирішення.ukвинахідникдержавна таємницясекретні винаходислужбові винаходинаціональна безпеканесанкціонований виток винаходіврозсекречуваннягрошова компенсаціястаттяinventorstate secretsecret inventionsservice inventionsnational securityunauthorized disclosure of inventionsdeclassificationmonetary compensationІнститут секретних винаходів у забезпеченні національної безпеки держави: проблемні питанняArticle