Черняхівська, Олена2025-07-232025-07-232025Черняхівська О. Лаврська знахідка — барельєф "Оранта з пристоячими прпп. Антонієм і Феодосієм Печерськими" та політична (не)доцільність / Олена Черняхівська // Наукові записки НаУКМА. Історія і теорія культури. - 2025. - Т. 8. - C. 92-103. - https://doi.org/10.18523/2617-8907.2025.8.92-1032617-89072663-2160https://doi.org/10.18523/2617-8907.2025.8.92-103https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/35718Information about the discovery of three stone reliefs dated to 1470 —depicting the Virgin Orans and the sainted monks Antony and Theodosius of Pechersk—on the facades of the ground tier of the Grand Lavra Belfry, along with the initial interpretations, was first published in the Description of Kyiv by Mykola V. Zakrevskyi (1805–1871), printed in Moscow in 1868. While preparing the book, Zakrevskyi visited Kyiv in 1864 and met Petro Havrylovych Lebedyntsev (1820–1896), founder and editor of the Kyiv Diocesan News, a respected Kyivan historian, and then prior of St. Nicholas Church in the residence of the Kyiv Governor-General in Pechersk. The two began a friendly correspondence. In his work, Zakrevskyi credited Lebedyntsev as the discoverer of the triptych and described it based on research conducted through the Moscow Archaeological Society, of which both men were members. The monument, dated to 1470 based on an inscribed relief signature, is associated with Simeon Olelkovych —the last Kyivan Duke—who rebuilt the Dormition Cathedral of the Kyiv Lavra during the reign of Casimir IV Jagiellon, King of Poland and Grand Duke of Lithuania, under the archimandrite John (the Second). Analyzing pre-revolutionary publications (prior to the October Revolution, after which the Lavra was converted into a "Museum Town") relating to the 15th-century monument, author of this article concludes that the coverage was strikingly insufficient giving the significance of the find. She further investigates why this sensational discovery was not reported promptly in Kyiv but instead appeared years later in Zakrevskyi’s Moscow publication—outside Ukraine. After all, Lebedyntsev, as the discoverer, had both the reputation and access to publish the find first in a Kyivan edition. To address this discrepancy, the author considers the political factors affecting Kyiv and the Right Bank of Ukraine at the time of the monument’s discovery, including the Polish uprising against Russian imperial rule (1863–1864), as well as the broader historical context. The discovery date is also clarified as 1865, based on the epistolary legacy of Petro Lebedyntsev.У статті розглянуто обставини випадкового знайдення протоієреєм Петром Лебединцевим на південному, північному та західному фасадах Великої лаврської дзвіниці трьох роз’єднаних частин барельєфа "Оранта з пристоячими прпп. Антонієм і Феодосієм Печерськими" з меморіальним підписом (1470 р.). Створення триптиха було присвячено відновленню Успенського собору Києво-Печерської лаври — Великої Печерської церкви, укотре розореної і розграбованої під час набігу орд 1416 р. мангитського еміра Едигея. Церкву було відновлено під патронатом останнього Київського князя Симеона (Семена) Олельковича, якого в ній і було поховано того ж 1470 р. З середини XVIII ст. триптих, розділений по вертикалі на окремі образи преподобних і Оранти, прикрашав нову Велику лаврську дзвіницю, а розташування фігур на ній набуло нового змісту. Авторка шукає причину певного замовчування в Україні давнього триптиха, знайденого на стінах дзвіниці у 1860-х рр. протоієреєм, церковним істориком П. Лебединцевим, у контексті тогочасних історичних подій, до яких було залучено Правобережну Україну і Київ зокрема. Завдяки дослідженню епістолярію П. Лебединцева було поточнено датування знайдення триптиха.ukлаврський триптихВелика Церква ПечерськаУспенський соборКиєво-Печерська лавраВелика лаврська дзвіницяДзвіниця Успенського соборуКиївський князьСлуцькПольський корольВеликий гетьман ЛитовськийРіч ПосполитаПольське (Січневе) повстанняКазимирСимеон (Семен) ОлельковичОрантапрп. Антоній Печерськийпрп. Феодосій ПечерськийМикола ЗакревськийПетро ЛебединцевМихайло МаксимовичстаттяLavra TriptychGreat Pechersk ChurchDormition CathedralKyiv-Pechersk MonasteryGrand Lavra BelfryKyivan DukeSlutskPolish KingGrand Duke of LithuaniaLithuanian CommonwealthPolish (January) UprisingKazimirSimeon OlelkovychVirgin OransSt. Antony of PecherskSt. Theodosius of PecherskMykola ZakrevskyiPetro LebedyntsevMykhailo MaksymovychЛаврська знахідка — барельєф "Оранта з пристоячими прпп. Антонієм і Феодосієм Печерськими" та політична (не)доцільність"Virgin Orans with Saints Anthony and Theodosius of Pechersk" Bas-Relief Discovered in the Lavra and Political (In)expediencyArticle