Ткачук, Марина2024-11-122024-11-122014Ткачук М. Л. Києво-Могилянська академія в історії філософської освіти / Марина Ткачук // Пам'ятки України. - 2014. - Спецвипуск (197). - С. 32-41.https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/32317Хоч би як пильно прозирало око історика вглиб століть, перші паростки систематичної філософської освіти на східнослов'янських теренах вдається розгледіти не раніше XVII століття. Таке пізнє, порівняно із західноєвропейськими культурами, її народження спричинено, в першу чергу, тривалою відсутністю власне освітнього середовища, опосередкованістю долучення давньоруської культури до фундаментальної філософської традиції, закладеної в античні часи, та самою специфікою сприйняття культурних впливів, що зумовили утвердження стереотипного для всього східнослов'янського ареалу образу філософії як любомудрія, "мудрісного житія", моральнісної сповіді та проповіді, шляху духовного оновлення й Преображення. Образ філософії, що утвердився в києворуській культурі, цілком вкладався в "ужиткові потреби" християнського "добронравія", тож не дивно, що теоретична рефлексія віками залишалася на периферії філософської свідомості східних слов'ян, а систематичне і понятійне пізнання розглядалося ними як схематичне і нездатне дійти живої істини, чекаючи часу, коли в глибинах культури визріє потреба не лише у "філософі в печері", а й у "філософі за кафедрою".ukфілософська освітадавньоруська культураКиєво-Могилянський колегіумПетро Могилагуманітарно-філологічна освітаКиєво-Могилянська академіястаттяКиєво-Могилянська академія в історії філософської освітиArticle