Ямборко, Ольга2024-10-102024-10-102024Ямборко О. Шевченко – Довженко – Миколайчук. Архетип культурної традиції у просторі національної ідеї / Ольга Ямборко // Кіно-Театр. - 2024. - № 5. - C. 11-13.1562-3238https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/31810Культура та нація – поняття взаємопов'язані до тієї міри, що визначають одне одного. Чинник культури, хоча сам собою не становить нації, – стверджував В. Старосольський у своїй монографії "Теорія нації" (1922), – становить одну з найважніших умовин для її народження. Власне, формування української модерної нації є яскравим тому свідченням, її парадигмою-натхненником став Тарас Шевченко. Такого само неподібного до інших національних геніїв уже в масштабах світового кінематографа дала українська культура у ХХ ст. в особі Олександра Довженка. Шевченко і Довженко були заручниками однієї й тієї ж імперії, яка змінилась класово, але не змінилась по суті. Іван Миколайчук волею долі у другій половині ХХ ст. прийме естафету культурної традиції своїх попередників. Його творча місія покладатиметься на морально-етичний принцип, означений в буковинській легенді про білого птаха з чорною ознакою.ukнаціональна ідеякультурні традиціїросійський шовінізмрадянський казематсталінська епохаСРСРросійсько-українська війнастаттяШевченко – Довженко – Миколайчук. Архетип культурної традиції у просторі національної ідеїArticle