Лучик, Василь2017-06-132017-06-132017Лучик В. В. Кафедра загального і слов'янського мовознавства як науково-дидактичний підрозділ НаУКМА : (до 10-річчя від дня створення) / Лучик В. В // Магістеріум. - 2017. - Вип. 66: Мовознавчі студії. - С. 3-7.https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/11552Об’єктивні обставини зумовили створення кафедри загального і слов’янського мовознавства як «локомотива» в піднесенні рівня лінгвістичної підготовки майбутніх філологів, випуск яких здійснюється з першого набору студентів. У зв’язку з цим концепція кафедри і програма розвитку на ній лінгвістичної науки зводяться до кількох ключових положень, пов’язаних з актуальністю опрацювання проблем загального і слов’янського мовознавства в НаУКМА на науково-дидактично- му рівні, з місцем і завданнями кафедри в навчально-виховному процесі, з її науковою діяльністю відповідно до основних напрямів загального і слов’янського мовознавства, із взаємодією кафедри з іншими підрозділами університету й закладами держави та світу, з її структурою, кадровим складом і результатами роботи.Two disciplines – Ukrainian and English – have occupied an important place in linguistic education of the NaUKMA students, as these languages are working languages in the university and are crucial in the national and international practice of educated professionals. However, a high status of these languages per se did not guarantee a corresponding level of development of Ukrainian (and in broader terms – of Slavic) and English (and in broader terms – Germanic or Romano-Germanic) linguistics, since studying the mother tongue and one of the world languages served primarily a practical purpose; in particular, ensuring their fluent use in the graduates’ professional activities. Considering the above, it becomes clear why the department of the English language and the department of the Ukrainian language used to function as wholly or mainly all-university subdivisions with practical instruction. This also explains why the NaUKMA does not have a philological faculty that is mandatory for European classical universities of Europe and the world, and why Latin, which was especially cultivated by Petro Mohyla and his successors and in which the significant part of heritage of Kyiv-Mohyla Academy was written, is studied only as an optional course. On the other hand, from the beginning of the revival of Kyiv-Mohyla Academy, Literature Studies as a second “wing” of philological education have been represented by a large bloc of mandatory and optional literature disciplines taught by leading experts in Ukraine. These and other circumstances have caused a need for establishing the department of General and Slavic Linguistics as a “locomotive” in improving the linguistic education level of future philologists. In this regard, the concept of the department and the programme of the linguistic science development are based on a few milestones related to the relevance of solving General and Slavic Linguistics problems at the NaUKMA on the research and education levels, the place and objectives of the department in the educational process, its research activities in accordance with the main areas of General and Slavic Linguistics, cooperation of the department with other university divisions and public and foreign institutions, its structure, staffing, and performance.ukкафедрамовамовознавствофілологічнийНаУКМАdepartmentlanguageLinguisticsphilologicalthe NaUKMAКафедра загального і слов'янського мовознавства як науково-дидактичний підрозділ НаУКМА: (до 10-річчя від дня створення)Article